Ik maak ze altijd met rode port, flink suiker en kaneel.... dan laten staan tot ze lekker donkerrood zijn..... het is geen snel gerecht.... Vaak is de port dan ook lekker stroperig geworden door het inkoken en de suiker....
ohkee... maar met port kan nu helaas niet meer... Zijn er nog tips om de saus stroperig te laten worden?
Ik heb nooit stoperige saus. Wij vinden het juist lekker om het zo te eten en het sap op te drinken. Anders even googlen. Dus geen idee. En stoofperen inderdaad een uur of 2 op laten staan. Smaak verschilt weleens per stoofpeer. En als ze nog warm zijn smaken ze naar weinig. Had ik vorige keer ook, maar eind van de dag waren ze heerlijk. Ik maak ze altijd met een klein flesje rode wijn, kaneel (meestal poeder), flink aantal scheppen suiker. Er bestaat ook speciale perensuiker in pot.
Ik at maandag mee bij mijn ouders en mijn vader had ook stoofperen gemaakt. Hij had de suiker vervangen door honing. Was echt super lekker!
om het stroperiger te maken kun je de peren er uit halen en het sap in koken met de aardappelzetmeel. Waarschijnlijk heb je nu nog te veel water ten op zichte van de zetmeel. Moet je even goed op het pakje kijken
Mijn moeder (en ik) koken ze alleen met suiker en kaneel! En dan lekker lang op laten staan zodat het hele huis er naar ruikt.. hmm! Soms gebruikt mijn moeder perenrood, dit is een soort suiker ook, die gewoon bij de supermarkt te krijgen is.
Ik zeef de peren en houdt het sap apart. Als het erg veel sap is, gooi ik wat weg/of drink het op oid. Maak een papje van de zetmeel en giet er heel langzaam wat bij. Niet teveel gebruiken idd. want dan wordt het een 'stroperig goedje'. Gewoon met een kleine beetje beginnen en kijken wat het doet. Kan je er altijd evt. nog wat bij doen. En, smaken ze al lekker???
Gewoon op het laatst even op hoog vuur zonder deksel laten inkoken. 4 klontjes suiker is veel te weinig. Peren schillen en in 4en snijden, klein laagje water (dus hoeft niet onder!), scheut rode wijn/ port erbij, flink suiker erover, beetje kaneel. Deksel erop en als het kookt vuur heel zacht en een paar uur laten staan.
Ik gebruik ook regelmatig perenrood. Ideaal en idd gewoon bij de supermarkt te krijgen. (laatste keer bij de jumbo gekocht) Meer hoef je eigenlijk niet toe te voegen (evt. wat kaneel)
haha ja eerste wat ik dacht vannochtend... ohhhhhhhh lekker... 2de..hmmm hoe maak je dat ook alweer klaar.. Heb het net voorgeproeft maar ze zijn nog iets warm, proeft nog niet echt ergens naar... vanavond komt het vast goed!
zondag komen mijn schoonouders.. zat al na te denken over wat ik bij het kippetje en de pomme duchee zou doen.. nu weet ik het zaterdag al koken (honing leek me een heerlijk idee)
hahah succes dames. Hier viel het in goed aarde! Had simpele erwtjes met gebakken dobbelsteentjes en dan draadjesvlies. Als toetjes die heerlijke stoofpeertjes met jullie hulp is het allemaal gelukt
Fijn dat het gelukt is! Ik heb ze toevallig vanmorgen ook weer eens gekocht, morgen maar eens koken. Het recept van hier: peren opzetten met bessensap en rode wijn (van allebei evenveel), water erbij tot ze onderstaan. Veel kaneel, citroenschil/sap en een paar schepjes suiker. Laten koken tot ze mooi zacht en rood zijn. Peren eruit halen. Sap op hoog vuur zetten en er nog wat extra suiker bij doen (paar flinke eetlepels) dan in laten koken tot het een stroperige sap is. Dat duurt wel even maarja je moet er wat voor over hebben. Dit is dan heel donkerrood. Jaja het kan ook echt zonder aardappelmeel! Sap heet over de peren schenken en het liefst ze een nacht laten staan. Dan trekken de smaken beter in. Hmm ik ben toch blij dat ik ze al gekocht had voor ik dit topic las..lekkerlekker!
ik kook ze meestal met rode vruchtenwijn, suiker, 2 kaneelstokjes en een zakje vanillie suiker ze staan dan echt meer als 2 uur op