Goed ik zit sinds een week in de ziektewet 100 % (t.g.v rug / bekken klachten) na 2 dagen had ik al zoiets van pfff ik kan dat niet dat thuis zitten! Ik ben toen met mn werkgever om de tafel gegaan en heb gezegd dat ik toch graag wat wilde doen maar dat ik van mijn fysio niks in de zorg mag doen... Zij stelde toen voor om therapeutisch te gaan werken 3 uurtjes op een dag, 4 dagen in de week door te helpen met brood smeren en mensen eten geven omdat ik dan niet hoefde te sjouwen en veel hoefde te staan... Ik zou dan wel ziekgemeld blijven zodat zij vervanging voor mij konden regelen, dus als ik het goed begrijp ben ik dus eigenlijk op "vrijwillige basis" aan het werk? (oké mijn werkgever krijgt dan voor mij wel betaald via het UWV maar net zoals weekenden etc krijg ik vast niet extra betaald de ORT omdat ik 100 % ziek ben toch? ) Nu heb ik maandag gewerkt en gisteren weer maar gisteren had ik zo'n last van mn rug / bekken dat ik gewoon een uur eerder weg moest, iets wat ik van te voren al had gezegd: jongens ik kijk hoe lang ik het volhoud maar mn rug is weer enorm klote vandaag! Collega's vonden dit prima en ik ben dus i.p.v om 19.00 nu om 18.00 naar huis gegaan, collega's vonden dat dus goed en ik was in de veronderstelling dat dit goed was omdat ik als extra sta en ze voorheen hadden gezegd dat ik altijd wel een uurtje kon schipperen ermee... NU werd ik zojuist gebeld door de manager dat ik dat helemaal niet kan maken en dat dat in overleg met hen moet (die er dus om 18.00 niet meer waren dus heb ik het met collega's overlegd) en dat ik dat in het vervolg moet doen en als er niemand meer is gewoon blijven totdat mijn tijd erop zat! Maar is dat eigenlijk niet "raar" ? Bedoel ik kom daar om ze te ondersteunen maar ben dus wel nog 100 % ziek gemeld... Omdat ik niet graag thuis zit heb ik afgesproken een paar uurtjes te gaan werken (op eigen initiatief) ik had ook kunnen zeggen: sorry jongens ik kom gewoon voorlopig helemaal niet meer..... Maar zo ben ik niet! En ik ben ook echt niet iemand die snel zegt ik trek het even niet maar gisteren was dat dus wel! Kan mijn werkgever dat eisen dat ik gewoon die 3 uur blijf?? Want eigenlijk ben ik dus gewoon extra... En mag het eigenlijk wel 100 % ziekgemeld blijven om vervolgens toch 3 uurtjes op een dag te komen werken? (weliswaar therapeutisch maar zouden ze me dan niet voor 50 of 75 % ziek moeten melden i.p.v 100 % ? ) Iemand die hier iets over weet ?
als je op therapeutische basis gaat werken moet je als extra ingeroosterd worden. juist om op momenten dat de werkhervatting niet lukt je weg kunt gaan zonder problemen voor je collega's. raar dat je wg vind dat je eerst moet overleggen met hun
Als je therapeutisch werkt hoor je inderdaad over te staan, waardoor je kan stoppen ( pauze nemen of naar huis) wanneer het niet meer lukt. Ik vind het dan ook een belachelijke reactie van de manager, ik zal haar gewoon doorverwijzen naar de verzuimartsen. In de gezondheidszorg gebeurt het door de hoge werkdruk en kostenbesparing helaas erg vaak dat men een ieder die aanwezig is op de werkvloer ook voor 100% benut. Denk aan jezelf en je kleine, je zult je energie straks nog hard nodig zijn.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gisteren weer volledig ziek gemeld (al stond ik dus al voor 100 % ziek gemeld) mijn werkgever was niet blij en nu moet ik maandag even op gesprek komen... Ook moest ik een verklaring van een arts, fysio of verloskundige meenemen met wat er nu is en wat ik wel en niet kan, gelukkig werken zij daar niet aan mee en hebben ze gezegd dat ze me dan maar door moeten sturen naar een bedrijfsarts omdat zij niet zomaar informatie door mogen geven!! Ben benieuwd! Ze willen op mijn werk dat ik volgende week probeer 1 uur op een dag te werken (deze week werkte ik dus ongeveer 3 uur en ben af en toe eerder gegaan omdat het niet ging) en dan die week erna 1,5 uur en dan zo verder opbouwen.... maar ik ga vanmiddag even in overleg met mijn verloskundige wat ik daarmee aan moet! Of ik daarmee accoord moet gaan of gewoon even moet afwachten tot ze mij doorsturen naar een bedrijfsarts die dan bepaald wat ik wel en niet kan?
Zo te horen heb je een aardig eigenwijze leidinggevende. Sinds de wet poortwachter wordt er ook verwacht dat er meer overlegd wordt tussen werkgever en ziek personeel om er voor te zorgen dat het ziekteverzuim zo laag mogelijk blijft. In jouw geval zal ik dan ook een gesprek met een arboarts willen en samen met hen een traject opzetten. De meeste arboartsen zijn erg voorzichtig met zwangere vrouwen en zullen je dan ook niet tot alles gaan verplichten. Wat je leidinggevende betreft, klusjes als een wandeling met een bewoner of even met een bewoner naar een winkel (als je rug dat toe staat) of gewoon een spelletje doen met iemand...die dingen waar in de zorg toch vaak geen tijd voor is. Succes!
Inderdaad, ik ben ook 100% ziek gemeld in de zorg. Dat wilt niet zeggen dat je thuis komt te zitten of niet mee hoeft te werken met hetgeen hun je aanbieden. (indd, poortwachter) Ik werk gewoon mn 24 uur, alleen dan met activiteitenbegeleiden, medicijnen delen, opnamegesprekken, kopje koffie met een bewoner drinken etc.