Nav het topic van @Iertje81, waar ik meerdere reacties las over herkenbaarheid maar ook over schaamte om er over te praten. Ben ik eigenlijk wel benieuwd. Heb jij problemen met jouw darmen/ontlasting? Praat jij hierover met je omgeving? Of juist niet? En waarom? Vind je het vervelend als iemand zijn/haar problemen omtrent dit probleem met je bespreekt?
Uiteraard zal ik beginnen. Rond mijn 20e werd duidelijk dat ik PDS heb. Er zijn toen momenten geweest dat ik acuut naar het toilet moest en dus in de berm of achter bosjes of noem het maar op ineens mijn broek moest laten zakken. Het was super beschamend want ik kon mijn vinger er niet op leggen waardoor dit kwam en de pijn die er mee samen kwam was ondraaglijk. Vanuit de huisarts bij een internist terecht gekomen en toen was het duidelijk dat mijn PDS erg hormoon gevoelig bleek. Met de juiste anticonceptie heb ik de klachten jaren weten te verminderen. Nu weet ik er mee te leven en begrijp mijn lichaam meer. Door dit ben ik makkelijker over poep gaan praten omdat er soms gewoon serieuze nood was en mensen waarmee ik op dat moment was ook moesten begrijpen dat als ik NU moet ik naar t toilet dit ook geen 5 minuten kon wachten. Ik heb dus ook geen gene over ontlasting praat. Ik ken alle kanten van het spectrum en weet wat de enorme last hiervan kan zijn.
En ohja hoe gek ook zodra ik in het buitenland ben slaat mijn volledige lijf op slot. We gaan binnenkort 3 dagen naar disney... Ik kan je vertellen zodra we de grens over rijden naar Nederland moet ik naar het toilet
Ja bekend mee vreselijk.. soms met eten dan moet ik snel maar dan ook echt snel na de wc inm weet ik zo beetje wel waar ik niet tegen kan. Of enorm verstopt ook zo vreselijk die pijn.. vooral links en dan tegen eierstok aan vaak rond eisprong extra erg en met zwanger zijn in begin ook, nu dus ook.. ik ben er wel redelijk open over.. het is alleen soms vervelend dat ik dan tig x achter elkaar moet enorm vermoeiend is het dan ook. Dus ja bekend mee! Blij mee absoluut niet..
Nop, geen enkel probleem mee. Voor mijn gevoel heeft half Antwerpen en Leuven ondertussen mijn buik en darm langs binnen en buiten gezien na 5 jaar onbehandelbare Crohn/colitis te hebben en nu een stoma. Ik moet zo vaak alle ins en outs geven over hoe en wat en hoeveel en geur en kleur, stalen afgeven, onderzoeken enz, dat ik echt wel compleet over mijn gene ben. Ook vaak in winkels naar de wc moeten vragen, in de auto op een emmer moeten zitten met andere bij enz. Het enige wat ik soms wel genant vind is als mijn stoma scheetjes laat in vb de wachtzaal ofzo. Die voel ik niet aankomen en kan je ook niet tegenhouden want er zit geen kringspier. Maar goed, ik kan er niks aan doen dus waarom zou ik me er voor schamen eigenlijk. Uiteindelijk is het iets wat iedereen doet en het ruikt bij niemand naar bloemetjes
Ik heb meestal een goede stoelgang, maar tijdens mijn zwangerschap zat ik volledig verstopt. Wat een pijn deed dat zeg. Nu met de artsen in voorbereiding al gesproken over laxerende middelen om het te voorkomen. Ik merk het wel als we te weinig vezels eten, dan wordt het moeilijker om te poepen. Heb eigenlijk altijd van die digestive koekjes in huis, wat bij mij dan helpt. Ik vind het altijd wel interessant om te zien wat de wetenschap er over zegt. Zag laatst een Ted talk voorbij komen dat natuurvolkeren die vooral groenten/wortels/fruit/bessen eten veel meer ontlasting hebben dan mensen met een 'modern' dieet. (Geloof 350g om 80g per dag). En dat die volken de ziekte darmkanker niet kende omdat het niet voorkomt. Ook laatst een oproep van een ziekenhuis dat ze opzoek waren naar poepdonors, dat ze vooral vegans zochten omdat die een veel betere darmbacteriën verhouding/hoeveelheid hebben.
Hier is het een drama. Kan gemiddeld 1keer om de 10dagen gaan. Ken nog niet de reden waarom het niet vaker lukt. In mijn jongere jaren lukte het me wel dagelijks. Maar het was toen opstaan en ontbijt was koffie met een sigaret. Nadat ik de eerste keer gestopt was is dit drama begonnen.
Wij zijn op een gegeven moment 'ontstekingsremmend' gaan eten. Meer groenten en fruit, minder tot weinig brood, suiker en rood vlees. Meestal merken we pas wat het effect is als we dat even niet doen (op vakantie oid, lekker veel croissantjes en stokbrood, vaak uit eten, noem maar op), beide meteen veel meer moeite met de stoelgang. Mijn vrouw heeft MS en die merkt het nog meer, die heeft dan met sporten dat ze een beetje in haar broek poept. Dat heeft ze nagenoeg niet als we ons dieet wel netter volhouden.
Sinds mijn galblaas is verwijderd echt problemen met mijn stoelgang. Ik kan uit het niets een 'aanval' krijgen en moet dan ook echt METEEN naar het toilet. Soms gebeurt het dat ik het dus gewoon echt niet kan ophouden Mijn naaste omgeving weet dit. Dus als ik en mijn moeder bijv in de stad lopen en ik zeg ik heb een aanval zoekt zij meteen mee naar een toilet Ik kan er meestal om lachen maar heb er ook echt regelmatig om gehuild.
Riep er iemand iets over poep! OMG. Al mijn hele leven een drama. Mijn verhaal is lang dus dat zal ik jullie besparen, kan er ook geen kleine versie van maken. Eind conclusie, was PDS, maar zo ruim een jaar of 20 geleden werd dat allemaal op voeding gegooid. Nu weet ik voor mezelf beter en is de mijne na vallen en opstaan echt aan mijn menstruatie cyclus te verbinden + teveel brood vermijden + lactose minderen. Daarmee dus hormonen. Endometriose aan de darmen hielp ook niet mee. 2 weken geleden begon het bij mij door de hormonen vanwege terugplaatsing. 9 dagen kon ik niet, had alles geprobeerd, Roosvice, olijfolie, meer vezels, veel drinken, 3x mini klysma, darm massage. Niks hielp. Toen werd ik best wanhopig. Dulcolax zetpil heeft uiteindelijk het eerste zetje gegeven. Daarna hek van de dam, 6x per dag om de boel op te schonen. En dan gewoon weer 3 of 4 dagen niet. Bij de huisarts noemen ze het bij mij ook luie darmen, meermaals checks gehad, en elke keer "jouw darmen maken niet of nauwelijks geluid". No shit Sherlock Ook ik heb in de bosjes gepoept, vroeger zou ik dat nooit gedurfd hebben. Maar door motivatie van een mede forumlid met ook darmproblemen, die heeft mij echt geholpen van de gene af te komen. Binnen mijn familie weten ze het, mijn vriend krijgt er meer over te horen dan hem lief is. Maar het kan gewoon zo enorm pijn doen en ik kan er echt letterlijk stront chagrijnig van worden. Heb genoeg beschamende dingen gehad. Niet per se in mijn broek poepen maar wel vaseline moeten gebruiken omdat de prop zo ontzettend groot was dat de uitgang geblokkeerd was. @Habibati, 1x per 10 dagen is niet ok. Ik zou je met klem aanraden hier iets mee te gaan doen. Er zijn echt richtlijnen mbt poep. In jouw geval spreek je van ernstige verstopping.
Wat fijn dat je er zelf zo "oke" mee bent. Ik zie vaak wel onbegrip over mensen met een stoma. Op tiktok zitten er een aantal die vertellen erover en laten zien hoe ze verschonen enzo. Vind dat zo bijzonder om te zien dat ze gewoon het taboe proberen te verbreken. En ja ik snap je schaamte in een wachtruimte wel hoor. Als ik last heb van mijn darmen maken ze soms ook geluiden die echt niet te missen zijn dat voelt vaak wel een beetje gênant
Oh, mijn man en ik praten er thuis trouwens zonder gêne over. Mijn man heeft wat vaker last van zijn stoelgang, dat is dan aan de dunne kant "Ik ga even poepen", "dat was heel zuur", "als jij wil plassen zou ik even boven gaan", over onze dochter "vraag me soms echt af waar zo'n klein meisje zo veel poep vandaan haalt". Toen ze nog aan spuitluiers deed hebben we een record verpoepen gehad (1.63m vanaf de commode). Mijn man zong liedjes voor haar als "ik ben P en poep ieder uur, en het lijkt op bijtend zuur". Krijg er vaker iets over te horen dan me lief is
Hier geen schaamte om erover te praten. Sinds ik me kan heugen tob ik met mijn ontlasting. obstipatie en moeten rennen wisselen elkaar af. Ha heeft ooit aan mijn buik gevoeld en heeft er het etiket PDS op geplakt. Ik vraag me geregeld af of het niet iets anders is al coeliakie of lactose intolerantie oid. Ik heb ook geregeld tekorten van ijzer en vitamine d zonder aanwijsbare oorzaak. Ik sta op het punt om er toch eens mee naar de ha te gaan (inmiddels een andere). Ik merk wel dat mijn darmen beter reageren net weinig zuivel en suiker. Ik volg een kha dieet om af te vallen, daar lijken mn darmen ook goed op te reageren.
Heb er een paar weken geleden zelf nog mee in de krant gestaan ook, op wereldstomadag. Heb ook altijd liever dat mensen vragen stellen, dan dat ze hele verhalen in hun hoofd halen erover. Zo ook nu met Matthew Perry van friends, die heeft een stoma gehad door zijn verslavingen en in zijn boek beschrijft hij het als de hel, en de psychiater zou ermee gedreigd hebben van je weet hoe een hel een stoma is, dus denk maar 2 keer na als je nog eens iets wilt gebruiken. Dat helpt zo hard niet onder taboes te doorbreken helaas. Voor mij, en veel andere lotgenoten was die stoma net terug een kans op leven, om uit die hel te komen die mijn leven was voor de stoma. Maar door zo een verhalen worden mensen er inderdaad bang van. Zo spijtig. Op de derde date tussen man en mij moest ik supervaak naar de wc, echt om het kwartier ofzo, dat vond ik toen ook wel een beetje genant, maar langs de andere kant had ik ook wel zoiets, dan weet je meteen waar ie aan toe is met mij en m'n rare darmen toen wist ik nog niet wat ik had trouwens. We waren vanaf dat we een koppel waren ook wel echt heel snel over die schaamte naar elkaar. En als ik nu vb een lekkage heb, vind hij het ook geen enkel probleem om de rommel mee op te ruimen. Het enige is, dat ik er zo open over ben dat ik er soms op moet letten dat ik me een beetje inhoud want niet iedereen kan daar goed tegen maarja moet je ook maar niet aan een Crohn patiënt vragen hoe het gaat met de ontstekingen haha
Lactose intolerantie dus tja, hier gaat het ook niet altijd naar wens. Familie en vrienden weten het. Bij mij is het ook wel hormoongerelateerd hoe erg/snel ik reageer. Net na menstruatie kan ik "veel" hebben en dan zwakt het af tot begin menstruatie Interessant. Nooit die link gelegt
Tja, ik heb CU, dus letterlijk poep zat. Mijn hele omgeving weet dat, en ik schaam mijzelf er totaal niet voor. Zo app ik gerust een vriendin dat ik een paar minuten later ben omdat ik weer eens naar het toilet moest. Daarnaast ben ik heel open over mijn ontlasting, want als ik weer eens diarree, bloed en of slijm heb, dan geef ik dit aan. En iedereen in mijn omgeving begrijpt dan dat ik even wat rustiger aan moet doen.
Maar dat is toch helemaal niet goed. Leeg ben jij dan nooit en als je moet is het een halve bevalling. Mijn eigen ervaring uit de zwangerschap was dat namelijk wel. Zoveel schaamte dat ik alleen nog maar op een andere etage durfde op kantoor
Ik ben altijd een echte thuispoeper geweest. De keren dat ik na school hardlopend naar mijn oma ging zijn niet te tellen. Daar zat ik rustig. Pubertijd en de 1ste menstruatie daar is de obstipatie beginnen. Start vd menstruatie en ik scheet de pot vol. De gehele periode kon ik dan niet meer. Heel raar thuis maar 1 toilet en daar ging ik nooit. Altijd in de badkamer bij oma. Oma wist van de menstruatie obstipatie verder niemand. Vakantie was de dag van vertrek het eruit persen ik kan 3 a 4 dagen niet op vakantie Zwangerschap was 2 a 3 dagen het gemiddelde. Vanaf 7 maanden tot het einde was 5 a 7 dagen het gemiddelde. Beton scheet ik. Alle tips geprobeerd maar het bleef Beton. Ik heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam en poep nu overal en dat is een hele verbetering. Genoeg schaamte gehad maar of ik dat allemaal moet delen. Liever niet
Geen enkel probleem mee hier, maar ik vind het heel goed dat je dit topic opent! Weg met het popetaboe, vandaar dat ik reageer. Ik moet meestal 1x per dag, vlak na het ontbijt en een kop koffie. Ik poep ook gerust op een openbaar toilet, bij een tankstation onderweg, bij de bioscoop etc. Uiteraard wel keurig op de wc hoor, niet in de bioscoopstoel Alleen als ik 's ochtends erg haast heb en nog even heel snel wil gaan heb ik altijd plakpoep die met 10x afwegen nog niet weg is. En op vakantie in Frankrijk sla ik met al dat witte stokbrood wel eens een dag over.
Tja maar hurktoiletten in Frankrijk daar kun je toch niet op. 1x gehad bij alp du hues. In de nacht nacht gaan rijden. Thuis ging het niet. Uiteraard Op een parkeerplaats geen toilet kunnen vinden. Tussen de auto deuren het hurkend gedaan pff wat een opluchting