mijn kleintje slaapt erg weinig overdag, viel eerst nog wel eens op de arm in slaap maar dit wordt steeds minder! dat betekend dus dat ze steeds moe is en veel moet huilen! wakker in haar wiegje leggen heeft geen zin want dan blijft ze huilen. ze heeft veel last van krampjes (denken we ) hebben maandag een afspraak bij de osteopaat om te kijken of er iets dwars zit, want dit is zo zielig! maar hoeveel slapen jullie kleintjes zo overdag met 1 maandje oud ongeveer, kan ik wat vergelijken! groetjes sandy
Mijn kleine jongen is nu 6 weken. Om 7 uur krijgt hij z'n eerste fles, valt om 8:30 weer in slaap tot 10:30. Dan slaapt hij weer van 12:00 tot 16:00. Van 17:00 tot 19:00 is hij meestal wakker. Dan slaapt hij van 19:00 tot z'n laatste fles rond 23:00 en in de nacht komt hij om 0:300. Gemiddeld is hij dus 4 a 5 uur wakker op een dag. Als hij z'n dag niet heeft kan hij ook de hele dag wakker zijn, dan ga ik meestal wandelen
Ons ventje was eerst ook veel aan het huilen i.v.m. krampjes en teveel prikkels. Tegen de krampjes hadden we Cinababy gebruikt. Dit hielp ontzettend goed. Tegen het huilen hielp het door een strak schema met rust en regelmaat aan te houden. Bij gapen of in de oogjes wrijven hem meteen naar zijn bedje brengen zodat hij rustig in slaap kan vallen. Dit hielp bij ons ontzettend goed. Na een paar dagen zat hij volledig in het goeie ritme.
Hier is het altijd erg wisselend geweest, de laatste weken komt er langzaam een ritme in. Maar wij "volgen" ons kindje. Dus eet ze wanneer ze honger heeft (bv) en gaat ze slapen als ze aangeeft dat ze slaap heeft. Toen ze een maand oud was had Merle ook nog geen ritme, dat ontwikkeld zich nu langzaam vanzelf. In de ochtend rond 9.00u wakker worden, even kraaien bij papa/mama in bed, dan eten en dan in bad/douche/verzorgen etc. Dan weer eten (zijn we rustig twee uur verder) en dan gaat ze meestal een uur slapen. Dan wordt ze weer wakker, wat spelen, gek doen met papa/mama etc, eten, weer wat activiteit en dan na een uur of anderhalf weer een uurtje slapen. Zo gaat het door tot rond 18.00u, dan gaat ze clusteren (heel vaak drinken) en is ze vaak wakker tot 21.00u, dan valt ze in slaap tot 0.900u de volgende ochtend (op nog drie voedingen na). Als ik zeg dat ze gaat slapen, dan doet ze dat niet uit zichzelf. Vaak wordt ze ineens jengelig (ze is niet van de subtiele signalen zoals oogjes wrijven, gapen etc). Dan lopen wij een minuut of tien met haar om haar tot rust te brengen en als haar oogjes bijna dicht zitten leggen we haar weg. Beetje energie insteken, maar hier werkt het super voor iedereen. Wij willen niet dat ze huilend in slaap moet vallen. Voor ons gezin werkt het ideaal, maar das voor iedereen verschillend. Omdat we zo actief met haar bezig zijn (vermoeden we) hebben we wel een blij en vrolijk kindje. Ze huild echt nooit, behalve als ze even moeten wachten op haar eten (mama even op de wc of zo...). Succes, het komt vanzelf goed!
Toen mijn zoontje zo oud was sliep hij tussen de voedingen door 2,5 tot 3 uur. En 's avonds moesten we om 23:00 uur wakker maken voor zijn laatste voeding. Maar dat hoeft zeker niet elke baby te doen. Veel babies slapen een stuk minder.
Hier nog steeds geen schema hoor. Ik kijk ook gewoon naar mijn kind. De ene dag heeft ie veel slaap nodig, de andere dag is ie bijna heel de dag wakker. Ik vind het ook niet erg hoor, als ie slaap tekort komt zie ik het heus wel. Enne een keer na laten kijken bij een osteopaat is zeker geen slecht idee hoor!
Ook hier nog geen schema. Overdag slaapt ze soms maar heel weinig (2x een uurtje) en soms wel goed (2 uur achter elkaar). "s avonds en 's nachts heeft ze wel al een ritme en slaapt ze wel drie tot vier uur achter elkaar.
Als ze zo klein zijn, is het zeldzaam als je een schema hebt hoor! Mijn kleine is nu 4 maanden, ener komt nu pas een beetje een ritme in, en als hij zijn dag niet heeft of kribbig is, nou dan slaap hij ook weinig...denk dat je pas na 12 maanden van een echt vast ritme kan spreken
Kinderen van die leeftijd zijn een uur na het wakker worden alweer moe. Dan moeten ze dus weer naar bed. In dat uur moet er gevoed,geknuffelt en verschoont worden. Bij de eerste tekenen van vermoeidheid weer naar bed, zorg voor rust ( radio en tv uit), let op wegdraaien van de ogen, friemelen aan oortjes ,gapen uiteraard. Als je kind huilt vanwege de slaap, ben je al te laat.
Ons meisje heeft de eerste 3 weken heel weinig overdag geslapen. We dachten ook dat ze veel last van darmkrampjes had, ze was erg onrustig en huilde best wel. Na drie weken zat ik er zelf ook best wel doorheen. Na wat speurwerk op het net ben ik het boek regelmaat en inbakeren van Ria Blom gaan halen en ben dit gelijk gaan toepassen. Ook hebben we lilly ingebakerd. De eerste dag sliep ze wel zo'n 18 uur! Wat was ons meisje moe. Ze was gewoon al die tijd overprikkeld en viel idd ook niet uit zichzelf in slaap in haar wiegje. Maar na 2 dagen inbakeren lukte dit haar wel. En nu heeft ze een heel mooi dagritme, wat ze zelf bepaald. maar ik leg haar wel zo'n 1,5 uur na elke voeding in bed.
Mirre was (is) ook een moeilijke slaper. Vanalles geprobeerd, niets hielp. Behalve haar veel bij ons houden, draagdoek, wandelen en heel veel geduld. Toen ze zichzelf op haar buik kon draaien begon ze steeds beter te slapen ... het is een zij/buikslaper ... En nog altijd is slapen niet haar sterkste punt. Ik denk dat je het beste een beetje kunt uitproberen welke methode het beste past bij jouw kindje. Jingels heeft eigenlijk het belangrijkste al aangegeven: probeer het echte moe zijn voor te zijn. Ria Blom is leuk in theorie, maar in de praktijk (mijn ervaring) kan het vreselijk zijn om je kindje te laten huilen en hier werkte het eerder averechts. Blom heeft het over 30 min laten huilen en de kookwekker zetten. Ik raad dat echt af ... zeker bij zo'n kleintje. En bedenk je ook, dat sommige kindjes gewoon minder slaap nodig hebben. heel veel sterkte!
Fae heeft nog steeds niet echt een ritme overdag. Na s morgens half 10 , moet ik telkens goed opletten wanneer ze moe wordt, de ene keer na een kwartier al, de andere keer na een half uur en soms na een uur. En dan leg ik haar weer terug in bed. Ben ik te vroeg, gaat ze jengelen, huilen, krijsen, ben ik te laat, idem. En als ik op tijd ben, piept ze 1x en valt daarna vrij snel in slaap. Dan slaapt ze 3 kwartier, en wordt ze weer wakker en begint het weer van voren af aan.
Zoals ik al eerder vertelde gaat ons ventje bij de eerste vermoeidheidssignalen naar bed toe. Overdag pakt hij daardoor aardig wat slaap mee. Soms huilt hij zichzelf eventjes in slaap, maar daar is niets mis mee. We hebben niet een heel precies schema, maar doordat ik de fles geef krijgt hij die wel steeds op de tijden van een schema. De ene keer kan het wat eerder zijn en de andere keer wat later natuurlijk. Sinds de geboorte van mijn zoontje slaapt hij op 8 nachten na al constant door in de nacht. Hij krijgt rond 23:00 uur de laatste voeding en dan komt hij 's ochtends rond een uur of 7 pas weer. Dit doorslapen is zo verschillend per kind. Het is niet aan te geven wanneer een kindje dit zal gaan doen. Je kunt daar eigenlijk niets over zeggen. Het gebeurd of het gebeurd (nog) niet.
zijn dus toch een heleboel kleintjes die zo weinig slapen overdag! al heb ik het gevoel dat er iets meer aan de hand is,misschien gewoon overbezorgd maar goed morgen weten we het! en anders ja dan hebben we gewoon een klein driftkikkertje op de wereld gezet hi hi.... komt goed...... groetjes sandy
ben vandaag naar de osteopaat geweest, mijn meisje had gewoon de hele dag pijn! zo zielig... haar nekje en middenrif zatten helemaal vast, daarom wilde ze niet op haar rug liggen dat deed gewoon pijn. ze ligt nu heerlijk in haar wiegje te slapen op haar buikje.....hopelijk gaat het nu snel beter! groetjes sandy
Hoi Moorske! Ben benieuwd hoe het nu gaat met je meisje? Bij ons manneke hielp de osteopaat heel erg goed namelijk. Voor dat "slaapprobleem" heb ik 1e instantie het boek "Een tevreden baby" van Gina Ford geleend bij de bieb. Ik heb het nu via bol.com gekocht. Het was zeker de moeite waard. Het lijkt een streng boek, maar als je de regeltjes volgt en daarna aan jezelf aanpast.... 't werkt perfect bij ons. Ook hele goede tips en logische verklaringen! Succes met alles! Gr's Trix
Mijn dochter van 7 weken, heeft een redelijk ritme overdag. Lijkt erg veel op het ritme van poulie. Maar het verschild ook wel per dag. Na een dag van veel prikkels is de dag erna wel wat uit haar hum. moorske wat deed de osteopaat bij je dochter? Ik heb zo nu en dan ook wel eens het idee dat Annemijn niet lekker ligt. Ze is geboren met een handje naast haar gezicht dus ik kan me voorstellen dat het wat 'vast zit' Liefs Pip
aaah wat zielig moorske! Fijn dat ze er nu vanaf lijtk te zijn en eindelijk lekker kan slapen Dana sliep eigenlijk vrij veel rond die tijd. Moest haar wakker maken voor een fles, en binnen een uur daarna ging ze weer slapen.
hoi hoi, ik weet niet wat me overkomt haha....nova slaapt erg goed, gisteren weer van half 4 tot half 8 en dan ook nog van 23.30 tot 10.15 wel met 2 voedingen tussendoor! en nu slaapt ze alweer vanaf 12.00, ze is voor de 1e keer zelf in slaap gevallen, en toen ze net wakker was tussendoor is ze ook zelf in slaap gevallen, ben ze trots op mijn meisje! maar ze slaapt wel op haar buikje, wilde haar net terug draaien maar toen was ze meteen wakker, dan maar terug op de buik ('s nachts op haar zij) ze kan ook al goed haar hoofdje op tillen en ik ga gewoon extra veel kijken, maar zo ligt ze gewoon het fijnst! misschien dat ze zo geen pijn heeft! en ja wat deed de osteopaat? ik weet het niet, leek wel of hij niets deed dan zijn handen op haar lichaam leggen, alles losmaken volgens mij! hij heeft voor mij in iedergeval wonderen vericht, ik heb mijn vrolijke meisje weer terug! (al moet ik natuurlijk niet te vroeg juichen hihi...maar hopelijk blijft het zo!) groetjes een hele blije mama