Zorgverzekering Frankrijk

Discussion in 'De lounge' started by ShampooL, Nov 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Wat een .. zooi!

Kort mijn verhaal; (Is uiteindelijk een lang verhaal geworden, excuus)
    Ik ben in februari verhuisd naar Frankrijk. Het eerste wat ik wou regelen was de zorgverzekering. (Dit is verplicht en zeer belangrijk).

Voor de Franse zorgverzekeraar heb ik Formulier E106 nodig. Dus ik bel naar mijn Nederlandse ZV. "Mevrouw, het E106 formulier wordt pas aangemaakt als u bent uitgeschreven uit Nederland, en uitgeschreven bent bij ons".
    Dit vond ik gevaarlijk want dat zou betekenen dat ik een periode zonder zorgverzekering zou zitten. Maar ik kwam erachter dat dit de enige oplossing was, en dus ben ik ervoor gegaan.

Ik schreef mijzelf uit bij de ZV en uit uit Nederland.

Ik bel, en krijg te horen. "Mevrouw, het formulier is opgestuurd".

Ik was blij dat dit zo snel ging. Binnen een maand had ik mijn papierhandel bij elkaar en compleet.
    - Kopie paspoort
    - Publieke zaken - uittreksel basis dam.
    - Statement van de Bank (Engels)
    - Publieke zaken - aangifte van vertrek NL (Eng, Fr, NL)
    - Uitschrijfbewijs ZV NL
    - Bewijs van huisvesting
    - Kopie zorgpas partner
    - ID kopie partner
    - Kopie van de huur.
    - Def. aanslag 2012
    - Uitreksel geboorteregister.
    - E106 formulier.

Van vriendinnen hier in Frankrijk heb ik gehoord dat het zeer lang kan duren voordat ze akkoord gaan met je. Zo'n 3 jaar zeker.
    Maar omdat het bij mij zo lekker ging dacht ik, meh, bij mij misschien max. 2 maanden.

Oh, boy.. how wrong was I. :)

10 maanden verder, en ik heb nog steeds geen zorgverzekering.
    De Franse zorgverzekering accepteert me niet omdat sommige van mijn formulieren in het Engels zijn, en niet in het Frans. Het E106 formulier schijnt het E105 formulier te zijn.
    Dus ik bel mijn oude NLse ZV op en zeg: "Meneer, ik heb het E106 formulier nodig, u heeft mij het E105 formulier toegestuurd"
    Ze zouden het E106 form. opsturen.
    Week later, ik kreeg 'm binnen. Maar weer het E105. Dus ik bel weer.
    Krijg ik te horen; "Mevrouw, wij kunnen het formulier niet opsturen omdat u bent uitgeschreven uit Nederland." "Eh, ja, dat was het hele punt. Anders zou ik hem niet krijgen." Krijg ik als reactie; "Wij kunnen niets voor u doen, wij kunnen namelijk niets doen voor ex-verzekerde."

Nou breekt mijn klomp!! :x

De rest van alle documenten moet ik officieel laten vertalen door een officieel erkend vertaler. (Lees: 75 euro voor 1 A4tje. Voor en achterkant 150 euro)

De def. belasting aanslag van 2012 is zoekgeraakt. Ik heb deze niet ontvangen. Ik kan deze niet meer opnieuw aanvragen want ik woon niet meer in Nederland.

Een (NLse) vriendin van mij werkt en woont al 2,5 jaar in Frankrijk en heeft nog steeds haar zorgverzekering niet.
    Een andere vriendin van mij (uit Schotland) heeft na 4 jaar eindelijk haar zorgverzekering.
    Een vriend van ons heeft na 3 jaar (Hij komt uit Amerika) nog steeds zijn zorgverzekering niet.
    Een vriendin van ons uit Rusland is teruggegaan naar Rusland omdat ze haar papieren niet in orde kreeg.

Frankrijk - Het huis dat gek maakt.

Ons plan is nu. Mij weer inschrijven in Nederland, mij in Nederland verzekeren en dan alles uitzoeken. Super irritant, maar tenminste ben ik verzekerd!
    Zucht. :(

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Jeetje wat een ellende. Ik hoor wel vaker verhalen over Frankrijk, maar dit slaat alles.

3. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem gehad. Uitgeschreven in België omdat dit moest voor het formulier te kunnen krijgen. Frankrijk weigerde omdat ik nergens meer verzekerd was. Ik moest een bewijs hebben dat ik ergens aangesloten ben. Belgïe wou me dit formulier niet meer opsturen omdat ik niet meer verzekerd was. En zo kan dat maanden aanslepen....

De gemakkelijkste oplossing is gewoon minimum 4 maanden werken in Frankrijk. Dan ben je automatisch aangesloten bij de zorgverzekering. Dit heeft wel 1 jaar geduurd in mijn geval.

Een andere oplossing is dat je partner je ten laste neemt, zo heb je recht op een zorgverzekering via hem. Maar ik denk dat je daar voor getrouwd moet zijn of een samenlevingscontract moet hebben. (PACS hier in Frankrijk).

4. ShampooL

Werken schijnt niet altijd te helpen. Vrienden van mij werken al 2 jaar, maar geen verzekering.

Trouwen is inderdaad een manier, maar mijn vriend wil dit niet (begrijpelijk). We hebben geprobeerd om het zoveel mogelijk via hem te spelen, maar dat accepteren ze niet.

Ik ben er best gestresst over, want wat als er iets gebeurd? En ik ben niet verzekerd? Pf, gedoe gedoe!

5. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Wooow wat raar! FBTO stuurde mij wel gewoon het formulier terwijl ik al uitgeschreven was, alleen wel alleen naar het adres waarmee ik verzekerd was.. (Maar m'n moeder woont daar nog, dus dat was verder geen probleem..)

6. ShampooL

Ik zat ook bij de FBTO. Ze waren eerst heel vriendelijk. Maar nu 'kunnen' ze opeens niets meer.

Kreeg jij het E106 formulier toen je was uitgeschreven uit Nederland? Of uitgeschreven bij de FBTO? of beide?
    Dan weet ik namelijk wat ik kan proberen.

7. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    wat een gedoe,ik lees hetzelfde bij mensen die naar Italië verhuisd zijn maar niet dat het een paar jaar duurt,hooguit een aantal maanden.
    Was bij Ooms verzekeren geen optie?
    Die doen dat meestal voor expats,wereldreizigers enz om te overbruggen totdat je wel in je nieuwe land verzekerd bent.

8. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    In EU landen krijg je sowieso altijd gratis eerste hulp,ik zal kijken of ik de link kan vinden.

9. ShampooL

Klopt, ik heb daar veel over gelezen. Dat kost + 95 euro per maand, en dat kan ik niet betalen.

10. ShampooL

Serieus?! Dat wist ik niet!!! :$:)

11. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik had ook wat gedoe richting Duitsland , maar dit kwam omdat ze in de overgang van 2 regelingen zaten. Daarna ging het vlot. Wel belachelijk dat je oude verzekering zo moeilijk doet en dender je weigert...

12. ShampooL

Ja, het is echt heel vervelend!
    Hoop bureaucratie hier in Frankrijk. Het schijnt ook de liggen aan de persoon die je dossier behandeld. Als hij/zij geen Engels accepteert moet je het laten vertalen.
    We hebben het nu al 2 keer opgestuurd en 2 keer te horen gekregen dat ze het niet accepteren.

Bij een vriendin van mij uit Schotland stuurde haar documenten elke 2 maanden op, en na 4 jaar had ze eindelijk iemand die haar engelse documenten accepteerden.

Tja..

13. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Nou moe. :(

Beide.. Ik zat al in Oostenrijk toen ik erachter kwam dat ik dat formulier nodig had.. :)

14. ShampooL

lol! Nou gelukkig dat het is gelukt dan! :)
    Ik zoek nog even verder naar een gat in het systeem!

15. ShampooL

Ik heb dit trouwens net gepost op FB. Ik vond het wel lollig :D

HEALTH INSURANCE FRANCE!! - YOU SUCK!!
    To show how much I hate you, here is a picture of a giant middle finger.

16. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Bij mij was werken geen probleem. Ik had anderhalve maand gewerkt, dus geen recht op. 1 oktober begonnen op mijn nieuw werk, eind september mijn dossier ingediend. Dit werd onmiddellijk geaccepteerd. Heb wel bijna 1 jaar moeten wachten voor ik definitief het bewijs had van mijn aansluiting...

En je hebt altijd recht op 1ste hulp. Ik ben hier ook naar de spoed moeten gaan zonder dat ik een zorgverzekering had. Ze hebben mij onmiddellijk geholpen. Achteraf krijg je wel een een fikse rekening :(

17. ShampooL

Dat ik hulp krijg verwacht ik wel inderdaad. Maar die rekening .. die kan geen mens betalen!
    Gelukkig dat het bij jou zo snel ging toen je werkte.
    Had jij alle documenten vertaald naar het Frans? Of Engels? .. of gewoon Nederlands?

Dankjewel voor je hulp trouwens!

18. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Hey hoi, hier ook woonachtig in Frankrijk en een E106 formulier gestuurd naar de Ass Maledie. Binnen 3 maanden had ik mijn kaart geen problemen mee gehad. Ik ben wel langs gegaan op een kantoor in Versailles. Dat is ook beter dat je daar (in Parijs ff zoeken) langs gaat dat werkt 1000x beter dan bellen en dergelijke.

En het franse systeem is helemaal niet zwaar k ... het is even moeite doen om er in te komen maar als dat eenmaal goed is kun je geen betere zorg hebben.

Overigens ken ik wel de verhalen van jaren geen pasje te hebben van de Ass Maledie maar zodra je een bewijs hebt van inschrijving ben je ook verzekerd ... heb je dat wel?

19. ShampooL

Bewijs van inschrijving bij de zorgverzekering bedoel je? Nee, ze sturen de documenten gewoon weer terug.
    Heel fijn trouwens dat het voor jou zo snel gewerkt heeft. :)

Had jij alle documenten in het Nederlands, Engels of Frans aangeleverd?

20. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier heeft het ook even geduurd voor alles rond was, maar dat kwam deels omdat ik het verschil niet wist tussen een uittreksel uit het bevolkingsregister en een kopie van de geboorteakte ;). Toen het kwartje eindelijk was gevallen en ik de laatste had overlegd ging het snel en kreeg ik eindelijk de felbegeerde Carte Vitale. Het heeft ongeveer een jaar geduurd...

En ja: ik heb alle buitenlandse documenten laten vertalen. Kost rond de € 40 per document, maar het scheelt een hoop ellende.

Nu alles eenmaal rond is heb ik ook geen enkel probleem met het systeem hier...

Share This Page