Ik geef mijn zoon nu 7 maanden lang volledige borstvoeding. Het is tot de dag van vandaag altijd goed gegaan. Echter sinds een paar dagen is mijn zoon erg huilerig en drinkt ontzettend veel en snel achter elkaar. Ik dacht dat misschien zijn tandjes door zouden komen, of dat het aan de warmte buiten lag. Echter heb ik morgen een afspraak en ben ik dus alvast wat melk aan het kolven zodat mijn man de fles kan geven. Echter kom ik niet verder dan zo'n 30ML totaal terwijl ik wel vaker heb gekolfd en ik dan minimaal 50ML per borst eruit krijg en vaak ook gewoon meer. Is het mogelijk dat mijn voeding op begint te raken? En dat mijn zoontje gewoon honger heeft de laatste dagen en daaroom dus vaak huilt en snel achter elkaar drinkt? Moet ik nu overstappen naar kunstvoeding, of hoe ga ik dit aanpakken?
Als je de afgelopen maanden op verzoek hebt gevoed, zou mijn eerste gedacht niet zijn dat je melk op begint te raken. Wel is vraag / aanbod waarschijnlijk goed op elkaar afgestemd.En dat betekent dat als jij naast de gewone voedingen nog gaat kolven, dat de vraag ineens meer wordt dan het aanbod. Als je zou kolven in plaats van een voeding, zou je er waarschijnlijk wel meer krijgen. Je productie is nu redelijk stabiel en afgestemd op je kindje. Voordeel daarvan is dat het niet meer zo snel terugloopt, maar een nadeel is dat je het niet met een keertje kolven kunt 'opkrikken'. Je zou voorlopig even een paar keer per dag kunnen kolven om je productie op te krikken. Langzamerhand zou je dan ook meer moeten gaan kolven. Let verder op dat je een beetje 'ontspannen' kolft. Ik merk dat bij mezelf echt enorm: als ik haast heb of een bepaalde hoeveelheid nodig heb en heel erg bezig ben met 'hoeveel zit er al in het bakje', dan komt er bijna niks uit. Als ik daar niet zo mee bezig ben, gaat het ongemerkt gewoon veel beter. Andere tips: kolf vooral 's ochtends, vaak heb je dan wat meer. Kolven vlak na het douchen gaat vaak ook makkelijker (door de warmte zetten de melkklieren uit. Met een warm compres kun je dat effect ook krijgen. Maar douchen ontspant vaak ook lekker. ) Ik laat soms onze zoon eerst even een paar slokjes nemen als de toeschietreflex niet goed op gang komt. En als laatste: echt kolven met de hand (alsof je een koe melkt ) wil bij nog wel eens helpen de toeschietreflex op te roepen of om dat laatste beeldje eruit te halen.
Kan er een reden zijn waardoor je productie nu verminderd? Bijvoorbeeld een aankomende menstruatie? Of juist een zwangerschap? Of misschien ziek geweest? Want je productie loopt op zich niet zomaar achteruit als je al 7 maanden volledige borstvoeding hebt gegeven, het is niet ze dat je lichaam nu zomaar zegt dat het genoeg is geweest ofzo. Misschien kan je dus de oorzaak vinden; als het een aankomende menstruatie is, dan is het een kwestie van doorbikkelen, wat vaker aanleggen, misschien tussendoor ook kolven. Tips van tupp zijn idd ook heel goed. Mijn dochter had soms ook fases waarin ze weer vaker wilde drinken of niet genoeg leek te hebben gehad na een voeding, maar met stug door blijven gaan en dus wat vaker aanleggen en/of kolven is het telkens weer goedgekomen (en dan bleek bv achteraf dat ik inderdaad ongesteld moest worden of dat ik ziek aan het worden was). Oh en met warm weer zelf goed letten op je vochtinname. Kan best dat je melk nu wat geconcentreerder is. Je kindje krijgt sowieso wel alle voedingsstoffen binnen dan, maar misschien qua hoeveelheid net wat minder dan hij gewend is.
Bedankt voor de reacties. Ik kon ook al niet geloven dat mijn productie na 7 maanden ineens terug zou lopen. De nacht na dat ik dit bericht heb geschreven heeft mijn zoon het blijkbaar aangevoeld aangezien hij om het kwartier wakker werd om te drinken. De dag erna ook veel gedronken.. en nu sinds 2 dagen heeft hij hoge (40.7) koorts. Dus wellicht dat het ook wel daar aan lag. Ik heb een hand kolf, maar dit weekend gaan we op vakantie en daarvoor heb ik een electrische kolf gehaald. Ik ben van plan om van te voren een paar keer te kolven zodat ik het voor mijn gevoel de productie goed heb opgekrikt.