Je mag het zelf verwijderen maar niet breken, zagen of boren. Wij hebben zelf een schuur afgebroken met platen namelijk. De platen moeten heel in afgesloten zakken appart afgeleverd worden bij de stort. Asbest is nu niet meteen dodelijk maar een heel klein beetje ronddwalend stof kan je over 30 jaar flinke asbestkanker van krijgen. Dit wil je je kinderen niet aandoen. Wij droegen wegwerppakken en maskertje voor de eventuele stof en platen werden zeer voorzichtig losgemaakt en in zak geschoven. Wat de buurman doet is niet alleen ongezond voor h maar voor heel de buurt. De gemeente zeker even laten kijken en controleren en de kindjes even uit de tuin houden tot een flinke regenbui over is gewaaid
Ik heb de gemeenten gebeld voor advies. De kans is groot dat het asbest is omdat veel bewoners hier asbest op hun schuurtje hebben.. vertelde de man aan de telefoon.. Ze zouden het uitzoeken.. maar meneer was nog steeds aan het afbreken rond 6 uur.. Ik laat me kinderen nu zeker niet in de tuin.. maar ik moet wel soms de tuin in luier weggooien enzo.. en me man moet smorgens de fiets uit de schuur pakken.. Mijn kinderwagen staat ook nog steeds in de schuur dus vlaknaast de buurman zou dat ook kwaad kunnen???
Vervelend joh, misschien toch even langsgaan bij de buurman en zeggen dat heel veel schuurtjes bij jullie in de buurt asbestplaten hebben en je je afvraagt of dat bij hem niet het geval is, omdat je ook niet allemaal van die deeltjes rond hoeft willen dwarrelen in je tuin.
Hahahah denk niet dat ts daar nog 1 stap binnen zet. Die man is asbest ghehehe Je zou een regenpak kunnen aan doen... mondkapje voor....
Misschien hem opbellen thuis om te vragen of hij uitgesloten heeft dat er asbest in zit?? Dan hoef je er niet naar toe
Ik heb niet echt contact met de buurman... we zeggen alleen hallo als we elkaar zien. Maar dat is bijna nooit.
Dan bel je aan en vraag je het toch. Las dat jr vorige maand ook al bang was vanwege platen in je straat. Gewoon navragen.
Je kunt toch ook aan je buurman na vragen of hij weet of er asbest in zit? Onze schuur had ook een dak van asbestplaten, die hebben de nat gespoten en in speciale zakken gerold en afgegeven bij de stort. Ik hoop voor je dat je buurman weet wat hij doet, en dat het uiteindelijk allemaal wel mee valt.
Als er al deeltjes in je tuin terecht gekomen zijn, dan zijn die door de regen vannacht weggespoeld. Asbest is alleen gevaarlijk als het als het ronddwarrelt, omdat je het dan in kan ademen. Als het op de grond ligt is dit gevaar over het algemeen alweer weg. Zoals eerder gezegd, asbest mag zelfs in beperkte mate zelf verwijderd worden, als men er maar niet in boort of zaagt. Dan maak je namelijk de vezelstructuur kapot. Wat nog handig is, toepassing van asbest is sinds 1993 verboden, daarvoor werd het gebruik al veel minder. Je zult het vooral tegenkomen bij schuren, woningen e.d. tussen de jaren '40 en begin jaren '80. De daken van schuurtjes bestonden vooral uit van die grauwgrijze golfplaten, als motiefje is vaak een honingraatstructuur te zien. Misschien kan ik je hier iets gerust mee stellen.