4 weken, van kolf naar borst - onrustig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miepens, 29 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Hallo allemaal,
    mijn dochter is nu 4 weken oud. na een goede eerste week met borstvoeding bleek ze na 2 weken het toch niet zo goed te doen (spruw en te weinig aankomen/drinken). ik ben toen fulltime gaan kolven. ik vond het erg intensief, maar het leek te helpen, want dl kwam in 2 weken tijd ruim 500 gram aan.
    Omdat ik met 6x kolven meer produceerde dan dat zij in 7 voedingen dronk ben ik sinds donderdag weer begonnen om haar aan de borst te krijgen. Ik denk dat het goed gaat, maar het maakt me ook onzeker.

Kunnen jullie even meekijken en tips/advies/geruststellende woorden geven??

de feiten:
    - ze drinkt niet al te lang tussen de 5-15 minuten.
    - meestal maar 1 borst, 2e neemt ze meestal niet meer
    - eerste 3 minuten erg onrustig, ik dnek dat ze te snel grote hoeveelheden melk te verdragen krijgt.
    - als ik kolf zijn mijn borsten ook na 5 minuten bijna leeg, meestal kolf ik door tot 10 minuten.
    - ik weet niet of ze nu al is bijgekomen op deze manier van voeden. Dat weet ik donderdag.
    - ze krijgt 's avonds om 11 uur 1 flesje met 80cc en probiotica tegen de spruw en darmkrampjes. Dan kolf ik zelf mijn borsten ook leeg voor de nacht. Er komt dan iets van 100-160 cc uit.
    - vaak spuugt ze melk na de voeding met een boer uit. doen kindjes dit ook als ze te weinig melk hebben gekregen?
    - volgens mij heeft ze genoeg plasluiers en ontlasting.

wat maakt mij onzeker???
    - de laatste twee dagen is ze overdag heeel onrustig. Heel veel huilen. Is dat omdat ze te weinig binnen krijgt, of dat ze gewoon kramp heeft?
    - is spugen een teken dat ze toch wel genoeg binnen krijgt?

Alvast bedankt!

2. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Krijgt ze naast de probiotica ook nog andere medicatie tegen de spruw? Van de spruw zelf kunnen ze last van hun buik krijgen omdat de candida bacterie ook in de darmen zit. Daarnaast kan nystatine voor extra krampjes zorgen. We zijn hier overgestapt op gentiaan violet en de krampjes zijn zo goed als over!

Wat betreft het drinken, hier is ze ook met ongeveer 5-15 minuten klaar, maar soms wil ze langer blijven sabbelen zonder te drinken. Wanneer je een sterk toeschietreflex hebt kunnen ze in het begin wat onrustig zijn omdat ze veel melk in 1x binnen krijgen. Wat ik als tip kreeg was om eerst wat melk weg te laten lopen (of evt een beetje te kolven), zodat de druk er wat af is.

3. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    De nystatine heeft niet geholpen, na 1 week ben ik over gestapt op de gentiaan violet. Dat hebben we een week gedaan en nu zit ik op de laatste "stopdag". Ik weet niet of het weg is, maar het is in de stopweek niet erger geworden.
    Ikzelf behandel mezelf nu met miconazol, en mijn dichter heeft deze week verder niets tegen spruw gehad, behalve dan die abc dophylus (wat ook voor gewoon de darmen zou zijn)

Overigens, ze drinkt nu ongeveer 7 tot 8 keer per dag, maar vandaag is ze zoooo onrustig dat het meer is. Maar ik kan me niet voorstellen dat het regeldagen zijn. Ze slaapt ook bijna niet vandaag.

4. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Dat klinkt wel als regeldagen :)
    Oh, vergeten te melden, maar hier wil ze ook maar 1 borst. En het spugen, dat doet ze hier ook veel, maar ze groeit goed. Volgens mij hoef je je nergens zorgen om te maken!

Ik heb trouwens bij mijzelf ook alleen de gentiaan violet gebruikt toen ik overstapte. Ben ook gestopt met de miconazol. Hier is het deze vrijdag de laatste stopdag, maar tot nu toe gaat alles eigenlijk goed!

5. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    fijn dat de gentiaan violet wel lijkt aan te slaan. ik weet het gewoon niet 100% zeker of het nu weg is. ik zou woensdag weer moeten beginnen, maar ik enk dat ik een dagje extra stopweek neem, zodat ze bij CB even kunnen kijken.

maar ik snap er niets van dat ze zo onrustig is. ze heeft vandaag echt alleen een paar slaapjes in de draagdoek gedaan. en al 10x gedronken.

nu zit ik de borst na te kolven, maar daar komt ook bijna niets uit, dus ik denk dat ze hem goed leeg heeft gedronken.

grr, wat vind ik borstvoeding heerlijk, maar man o man, wat geeft het mij meer onrust!

6. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Moeilijk he, om te vertrouwen op iets zonder maatstreepjes! Maar het klinkt alsof je dochter het zelf aan het regelen is. Als ze echt te weinig binnenkrijgt dan zal ze zelf de productie in principe opkrikken. Als ze goed plast en poept zal het wel goed zitten. Ze kan ook onrustig worden van krampjes die rond deze periode heel vervelend kunnen gaan worden.

7. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ja, wat zou dat handig zijn als er maatstreepjes op je borsten zouden zitten :)

Nee, zonder gekheid, ik geloof wel dat het goed gaat qua borstvoeding, maar waarom ze zo onrustig is, weet ik gewoon niet.

Misschien een lichte reflux (omdat ze toch regelmatig een tijdje na de voeding toch nog wat melk/kloddertjes teruggeeft), of gewoon darmkrampjes (ik weet dat de huilpiek rond de 6-8 weken zit), of toch te veel melk in het begin van de voeding of net iets te weinig.

Overdag slaapt ze bijna niet, maar vannacht sliep ze wel goed (van 20.00, met een flesje die ze half slapend heeft gedronken rond 24.00, tot 5 uur vanochtend).

Gelukkig heb ik haar nog redelijk stil in de draagdoek, maar het liefst leg ik haar ook gewoon even weg in de wandelwagen of bedje, zodat ze ook op die manier lekker kan slapen.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik heb zoonlief toevallig vandaag een keer voor en na de voeding gewogen omdat hij zo kort drinkt de laatste dagen (voor mijn gevoel in ieder geval)...
    Had hij zo binnen 15 min 170cc gedronken waarvan 1 kant 'leeg' en andere kant klein toetje (toen was hij helemaal klaar). Veel meer dan ik dus dacht!

Hij kan ook onrustig zijn en wat spugen na de voeding maar dat wijd ik ook aan te snel drinken.
    Zo zie je dat ze het eigenlijk goed zelf kunnen regelen...

9. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Misschien dat ze ook wat meer lucht binnenkrijgt nu ze anders moet drinken dan uit het flesje, en dat daarom soms een boertje dwars zit. Zou onrust verklaren en het spuugje af en toe.

10. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik heb besloten om nu even een clusterkolf sessie te doen met mijn rechterborst.
    Omdat mijn partner 's avonds een flesje moedermelk geeft, kolf ik mijn borsten dan leeg voor de nacht (zeg maar). En het valt me op dat er links (waar ze eigenlijk als laatst uit gedronken had, 3,5 uur geleden) ruim 100 cc uit komt, terwijl rechts maar een kleine 50cc. En tot nu toe neemt ze meestal maar 1 borst. 50 cc is wel erg weinig volgens mij (al weet ik natuurlijk niet hoeveel zij echt drinkt, want misschien drinkt ze wel effectiever dan mijn kolf). In ieder geval ga ik nu even mijn borst om de 10 minuten kolven. Gewoon om hem "beter" te maken.

Jeetje, 170 cc???? tjonge das een hoop. Ik denk dat ik blij mag zijn als ze 80 drinkt :)

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Misschien haalt ze er zelf veel meer uit dan je denkt!
    Wat je kolft is over het algemeen een heel stuk minder namelijk...
    Hier houdt ik hem ook rechtop voor een boer bij onrust en dan weer opnieuw aanleggen. Meestal dan de andere kant en desnoods wissel je een paar keer!

12. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Even een berichtje van mij.
    Vanmiddag op CB geweest om te wegen. Ze was maarliefst 200 gram aangekomen op deze manier van voeden. Dus ze doet het super goed (en ik dus ook :) ).
    OOk heeft ze even naar de tong gekeken en zag eigenlijk geen indicatie van spruw, dus ook dat hoofdstuk is verleden tijd.
    Ik ben nu een trotse tevreden moeder :)

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Super!!
    Dat is weer even een bevestiging dat je het goed doet en je kleine meid ook! Vertrouw er op dat ze zelf goed kan aangeven en nemen wat ze nodig heeft...

Deel Deze Pagina