Succes! En laat je niet gek maken over koortsstuipen en epilepsie... Dat duurt niet heel de nacht. Kan best zijn dat het echt van de koorts is... Heeft onze dochter ook weleens. Maar vertrouw op jezelf in zulke situaties... Ook een huisarts kan zich vergissen.. En kleine kinderen hebben vaak veel hogere koorts dan volwassenen.. Dus vaak zullen ze wel zeggen "dat zakt wel weer". (Weet alleen zeker dat onze huisarts gewoon een tijdje zou zijn gebleven.. Gewoon ter geruststelling, ook midden in de nacht) Hopelijk ben je er inmiddels achter wat de oorzaak is. E is het gelukt de koorts weer wat omlaag te krijgen. En ik kan me levendig voorstellen als jij je kind ziet dat hartstikke ziek is... En je ha zegt "valt wel mee" dat je dan toch in een soort van emotionele spagaat zit... Ene kant heeft zo'n huisarts heus verstand van koorts... Aan de andere kant zie jij een ontzettend ziek kind en ben je zo machteloos als het maar zijn kan. (Laatste keer met hoge koorts en veel huilen.. Had ik de huisarts gebeld.. Die telefonisch al mij wat heeft laten proberen, daarmee oa een acute blindedarmontsteking uit kon sluiten en bovendien kon ik half uur later op de praktijk verschijnen... Zo kan het dus ook!)
Het is niet mijn bedoeling om ts af te kraken hoor maar ik schrik er gewoon van dat heel veel mensen kindjes met koorts zo warm aankleden nog. Wij hebben ook 112 gebeld bij eerste koortsstuip, duurde een eeuwigheid voordat ze opnamen (volgens mij viel het wel mee overigens, ambulance was er binnen 2 minuten) Ik snap die reaktie niet van je huisarts en assistente, heeft het waarschijnlijk zelf nog nooit gezien anders zou hij/zij wel wat begrip op kunnen brengen. Je denkt echt dat ze doodgaan, als je hoort dat de ouders in paniek zijn, ga je toch langs?!
@sandraske: maar koortsstuipen duren gelukkig niet heel de nacht. Onze huisarts legde ook uit dat aks ze zelf uit de stuip komen binnen 5 minuten dat het goed is. Wij hadden een voorraad valium (geloof ik) voor het geval het langer dan 5 minuten zou duren maar moesten echt klokken om het niet eerder te doen. Echt het kind 5 minuten de kans geven om zelf uit de "lockdown" te komen. Eigenlijk is een koortsstuip gewoon een "emergency shutdown" omdat de hersenen de snelle temperatuursstijging niet aan kunnen... Maar moet natuurlijk niet te lang duren.
Hier zeggen ze dat een kind met koortsstuip altijd gezien moet worden. Je ze ook beter niet zelf kan vervoeren.
Stesolid, hebben wij ook. Maar onze dochter ijlde en rilde gewoon door ondanks stesolid omdat de koorts niet wilde zakken, pas toen we actief begonnen met koelen (lauw water) stopte het rillen.
@linnie: de eerste keer heb ik inderdaad uren in het ziekenhuis gezeten.. Ze is denk wel 4x door een andere arts compleet binnenste buiten gekeerd. Daarna dus de valium meegekregen en genoemde instructies. En inderdaad.. Het wel bij de huisarts melden daarna. Want als het vaker gebeurd gaan ze denken aan epilepsie. Gelukkig bij ons niet van toepassing... Al is ze wel altijd heel snel heel ziek van koorts. Bij 39 graden is ze al compleet lamlendig en wil enkel maar slapen en/of huilen en hangen. En vervoeren tijdens de koortsstuip is sowieso niet handig... Dat zou max 5 minuten mogen duren.. Is het binnen die tijd voorbij kun je daarna alsnog langs een arts. Duurt het langer dan 5 minuten.. bel je 112 want dat is gevaarlijk. En komt een ambulance je met gezwinde spoed halen.
we hebben stuipen gehad, het is zo dat het n paar uren duurt en daarna koorts echt diep zakt. en het lijkt niet op trillen. maar hele armen an benen omhoog schieten als een reflex. en niet heel snel achter elkaar maar om 5-10 minutten.
Jeetje, wat heftig. Bij 41,8 zou ik me echt doodschrikken. Goed dat je naar het ziekenhuis bent gegaan, hopelijk gaat het inmiddels beter!
nee dat is niet altijd zo. De eerste keer hebben we 112 gebeld en toen die er waren was de stuip over en omdat ze goed reageerde hoefde ze niet mee. 4 uur later weer gebeld want toen kreeg ze er weer eentje en moest ze wel mee omdat het de tweede was in 24 uur. En met de ambu omdat die er nou eenmaal al was. Wij hebben ook Stesolid (valium) mee gekregen mocht het nog een keer gebeuren. Als ze een koortsstuip krijgt (en die heeft ze ook meerdere gehad), moeten we kijken hoe lang deze duurt en eventueel stesolid toedienen na vijf minuten en spoedlijn hap bellen (wij bellen gewoon 112 overigens) Als ze eruit is, kijken of ze allert reageert. Zoja dan hoeven we verder geen actie te ondernemen. Is ze suffig dan moeten we naar de huisarts of hap en gewoon met eigen auto. Krijgt ze er meer dan 2 in 24 uur dan worden we gelijk doorgestuurd naar de kinderarts. Onze dochter heeft er inmiddels 12 gehad en het blijft eng..
Raar dat het overal verschild. Hier wil de arts ze sowieso zien. Zowel de ha, ka en op de verpleegafdeling zeggen ze dit.
Nou met dat geval van mijn ha was ik ook gewoon niet blij. In paniek belde ik me pa. Mijn stiefma de ha. En assistente vond het wel mee vallen. Dan had ze dus de verkeerde te pakken ze heeft haar gewoon via de telefoon bedreigd. Toen pas kwam de ha. Zijn reactie ach het rotavirus heb ik ook kan geen kwaad. Nee hoor zoon heeft vier dagen aan het infuus gelegen en de dag daar voor was mijn neefje nog erger er aan toe dan mijn zoon ook door dat zelfde rotavirus. Onder de 4 jaar is het soms gewoon heel lastig om kinderen te laten drinken terwijl er te veel uit gaat. Van af dat moment nam ik deze ha niet meer serieus. Gelukkig zijn ze naar nieuw zeeland verhuist En heb een koorts stuip mee gemaakt dus van mijn zoon en weet zeker van af het bellen tot de ha binnen stapte dat hij er in zat. Zeker 10/15 min daarna in het ziekenhuis door tijdens het bloedprikken en al sliep hij gewoon er door heen zo moe was hij daar van pff. En hij lag gewoon met een dekentje op de bank niet te warm daar voor nog een zetpil gehad. ( zal dat de trigger geweest zijn) was met washandjes in de weer lekker afsponsen pfff. Hoop het gewoon niet meer mee te maken. Nu bijvoorbeeld met dochter maar elke keer als zij ziek is of koorts heeft gaat bij mij de alarmfase in werking vond het gewoon dood eng brrr.
ja ik weet het ook niet. ka en ha zeggen gewoon we hoeven haar niet te zien na een korte stuip (onder de vijf minuten), tenzij wij als ouders twijfelen natuurlijk. Scheelt misschien dat ze het al vaak heeft gehad..
belachelijk zeg die huisarts.. Ik vind het ook doodeng, wij hebben gelukkig "maar" 4 lange stuipen meegemaakt, waar van 3 in het ziekenhuis met artsen erbij, de rest is allemaal relatief kort. Al duurt het voor je gevoel een eeuwigheid..
Mja dat forum raadpleegde ze pas nadat ze twijfelde aan het oordeel van de huisarts... Eerst lezen, dan gillen. Probeer ik m'n dochter van 4 ook bij te brengen
@knap: volgens dok in het ziekenhuis is dat slapen omdat je gewoon dood en doodmoe wordt van koortsstuipen.. Anne heeft ook meeste onderzoeken gewoon geslapen... Eerst hele tijd gehuild... (Hoofdpijn krijgen ze ervan zei de arts) en toen ze eenmaal in slaap viel was ze niet meer wakker te krijgen. Pfoe.. Uiteindelijk waren we om 10 uur pas weer thuis.. Na ruim 4 uur in het ziekenhuis en op de hap te hebben gezeten. Manlief zei: haal jij even patat... (Serieus de enige keer dat wij thuis patat hebben gegeten ooit)... Je hebt honger namelijk. Nou ik had helemaal geen honger... Tot de eerste hap. Patat en broodje kroket waren binnen 10 minuten verdwenen... Had nog net het zakje niet opgegeten. Waar stress al niet goed voor is Nog steeds met koorts heel alert hier dus ook. Maar gelukkig daarna nooit meer voorgekomen. @sandraske: Pfff 12 keer... Dan slaap je ook niet lekker als je kind zelfs maar een klein beetje verhoging heeft... Blijf het eng vinden. En dat ik weet dat het beter is dan het alternatief... Maakt het geen prettiger idee.