Hallo, ONze zoon is nu 2,5 maand en begint al een aardig plat achterhoofdje te krijgen. Ik woon niet in Nederland en ze doen dus hier niet aan helmpjes. Ik wil het zo snel mogelijk corrigeren bij hem voordat het te laat is. Tot hoeveel maanden kan het scheefgroeien en wat kan ik eraan doen. Ik leg hem als hij slaapt wel steeds even om maar dan draait hij gewoon weer terug. Ook naar het raam leggen of met speeltjes helpt niet echt. Zijn er mensen die met fysio oefeningen resultaten hebben geboekt? Zo ja zouden jullie mij deze willen geven? Alvast bedankt!
Ik ben druk bezig met de oefeningen.. Hier wat tips; Je kindje veel rollen met aankleden/verschonen etc. Dus armpje omhoog leggen en hem/haar op de zij rollen om kleding goed te doen etc. Veel op de buik leggen en armpjes over een handdoekrol leggen zodat de kleine een hulpje heeft. Veel "spelen" met de voetjes/handjes. Dus voetjes naar het neusje brengen of de voetjes om en om naar het handje. In wandelwagen en box kleine op de zij leggen. Box aan de voorkeurskant saai maken (doek ervoor hangen) en al het speelgoed aan de andere kant hangen/leggen. Kleine vanaf de niet voorkeurskant benaderen. Waar het om gaat is; Nekspieren sterk maken,de kleine leren dat leuke dingen van de niet voorkeurskant komen. Ook voor de spiegel kun je leuk met je uk oefenen bijv! En verder; Niet meer je kleine optillen vanonder de oksels! Zo houd hij/zij de nek slap en train je deze niet. Oppakken bij middenrug en bil/beentje. Succes!!
Wat ik begreep tot zo'n 5 of 6 maanden. Wij hadden een meneertje met voorkeur voor rechts.. In jouw geval aandacht trekken naar beide zijdes en zo min mogelijk op zijn achterhoofdje leggen. Evt met zo'n zijliggingskussen ofzo. Volhouden is het belangrijkste.. Wij moesten ons mannetje echt alleen maar op de niet voorkeurskant leggen en dus ook de aandacht trekken naar de niet voorkeurskant (met verschonen, de fles geven, slapen, in de box, kinderwagen enz), dat was op een gegeven moment niet echt leuk meer, maar er is nu (bijna) niks meer te zien van de afplatting, dus het is het zeker wel waard! Succes!
Thanks meiden! Ik ben er gelijk mee begonnen! WEndy zitten goede tips tussen. Heeft jullie kindje er ook last van? Groetjes!!!!
Dex had een voorkeurshouding naar links puur omdat er een wervel in zijn nek niet op de juiste plaatst stond en een afdak boven z'n ogen omdat zijn schedeltje niet goed stond. Ik ben met hem naar mijn hamptonoom/osteopaat geweest en na 4 behandelingen heeft hij geen voorkeurshouding meer en een heel mooi rond koppie zonder frons. Arme kind had mega koppijn en huilde veel, nu is het de liefste baby die je je maar kan voorstellen. Veel kinderen hebben hier last van en een helmpje is absoluut niet nodig.