Vandaag meting gedaan mbt afplatting Oddi is 103 en verbeterd nog steeds, dus daar zijn we blij mee. Cpi is 96 en zou bij 5,5 maand oud indicatie zijn voor helm. Vanaf 95 is helmpje 90-95 verwacht herstel en 90 of minder is goed. Deze waardes zijn dus bij 5,5 mnd van toepassing Nu zijn we goed bezig, maar vl is toch teleurgesteld en bang dat siem een helmpje moet...hij is nu 3,5 mnd Is het echt zo erg? Ik voorzie geen probelem, fysio ziet vooruitgang
Je kunt het even afwachten totdat hij 5,5 maand is? Dan heb je nog 2 maanden om door middel van fysio en oefeningen zijn cpi naar beneden te krijgen, zoveel mogelijk richting 90. Ik vind de waardes niet zo schokkend eigenlijk. Straks gaat hij omrollen en op zijn zij en buik slapen, dan komt er nog minder druk op het hoofdje waardoor het kan herstellen. Lijkt het jullie erg als hij misschien een helmpje krijgt?
Mijn dochter had met 3,5 maanden hogere waardes (haar ogen stonden zelfs scheef) en dat is echt helemaal rechtgetrokken. Hier hebben we veel geoefend met de fysio, osteopaat bezocht en haar in een zijligkussen op haar zij gelegd in bed.
Mijn dochter is nu 4,5 maand en haar waardes waren met 3 maand ook hoger. We zijn vanaf dat ze 4 weken is al bezig met fysio, en de osteopaat heeft haar voorkeurshouding eruit gekregen. Toch was de meting bij 3 maand erg teleurstellend omdat wij zelf echt dachten dat het beter ging. Nu gaan we de goed tijd in, want al een paar weken rolt ze naar haar buik en zodoende ligt ze steeds minder op haar achterhoofd. We zien de scheef en platheid ook bijtrekken nu, en we geloven er nog steeds in dat het vanzelf bijtrekt, zonder helm dus. Daar gaan we ook voor, want ze zal steeds minder op haar rug gaan liggen, ze gaat straks zitten enz. Ik lees ook veel wisselende verhalen over helmpjes hoor, de een zegt dat het veel helpt, de ander zegt dat het zonder helm ook goed bijtrekt. Tja, meer dan oefenen en erop letten kun je niet doen.
Het zijligkussen is wel een goede tip van miekje. Onze fysio mocht een zo'n kussen niet aanraden ivm het risico op wiegendood, maar veel mensen hebben er wel baat bij ivm voorkeurshouding en afplatting. Bij onze zoon hielp dat kussen niets, hij draaide net zo lang tot zijn hoofdje weer op de afplatting lag. Wij hebben toen van de fysio een babydorm kussen te leen gehad, dat is een kussentje met een gat waarin het hoofdje valt, zodat er minder druk op het hoofdje komt. Misschien kun je een van de twee kussentjes eens overwegen (in overleg met de fysio eventueel).
Maar wat zijn de dingen die jullie gedaan hebben? We hebben zijliggingpskussen maar dat pikt meneer maar voor 15 min en dan is het mopperen...wel op advies fysio... De mobiel is inmiddels uit de box gehaald... Hoop zo dat ie idd snel gaat rollen
Dat babydorm kussentje werkte bij ons wel trouwens. Wij hebben voornamelijk hem roterend opgepakt, dus naar zijn zij draaien en hem dan met de hand op zijn borst en tussen de beentjes optillen. 5x per dag op de buik leggen, zodat hij zijn nekspieren ging trainen. Proberen hem steeds langer op de buik te houden, dus samen met hem spelen op zijn buik, hem op zijn buik op onze onderbenen leggen zodat hij zijn nek makkelijk kan trainen, dragen op de onderarm op zijn buik, benaderen van zijn niet voorkeurskant + spelen op zijn niet voorkeurskant en op zijn zij, hoofdje bijdraaien als hij slaapt. Welke oefeningen doe je nu dan?
Het babydorm kussentje heeft hier heel veel goeds gedaan. De algehele platheid was daardoor in relatief korte tijd sterk afgenomen. Beneden ligt ze altijd in dat ding, in bed durf ik het niet. Maar die kan ik je zeker aanraden! Wij konden hem lenen via de fysio. Zijligkussen vond m'n dochter vreselijk dus dat was geen optie helaas. Ik weet wel dat ik bij een eventueel 2e kindje hem/haar nooit meer alleen op de rug laat slapen!
Fysio mocht kussen niet aanraden. Oefeninge die je noemt doen we ook, veel op buik idd. We hebben fysio gesproken omdat we toch bezorgd waren, maar zij zegt ook geen zorgen te maken... Zijligkussen geen optie meer, meneer komt toch weer op zijn achterhoofd te liggen...
Hier heeft ons mannetje wel een helmpje gehad voor een paar maanden. Daarvoor hebben we er ook alles aan geprobeerd te doen. Hij lag hier in de box op een bolletjes kussen.. Zodat zn hoofdje niet platter zou worden.