Wie heeft er ervaring met de vrije school? Zelf of voor je kinderen.Wat zijn je ervaringen,wat vind je er positief aan en wat minder? Ben aan het twijfelen of het iets voor mijn zoontje zal zijn?
Wij kennen vanuit onze omgeving veel kinderen die op de vrije school hebben gezeten (of nog zitten) en hebben ons zoontje zelf ook ingeschreven op de vrije school (hij wordt in december 4). Wat mij vooral aanspreekt in het onderwijssysteem is het werken met structuur (erg belangrijk voor ons zoontje voor zijn gevoel van veiligheid), thema's en de natuur. En dat kinderen de ruimte wordt gegeven om vrij te blijven in hun eigen denken en beleven van de dingen. De lesstof wordt niet gewoon maar saai aangeboden vanuit een boek, maar de kinderen ervaren datgene wat ze leren. Ook de antroposofische materialen waar mee gewerkt wordt spreken mij erg aan en alle creatieve vakken die gegeven worden naast het standaard lezen, schrijven en rekenen. Ga gewoon eens kijken op een vrije school bij jullie in de buurt zou ik zeggen, dan kun je gelijk goed de sfeer proeven
Ik zie juist kinderen die vanuit de vrije school met een achterstand naar de middelbare of andere basisscholen gaan. Jammer, want voor een deel beh. ik het wel eens met hun onderwijsvisie. Kinderen die een hogere mate van zelfstandigheid hebben omdat ze op een vrije of dalton/montessori/jenaplanschool hebben gezeten, lopen vaak heel erg tegen t feit aan dat ze op de middelbare vaak niet zo zelfstandig mogen zijn. Zó jammer, want het is juist zo goed voor ze. Ik zou gewoon gaan kijken, maar bekijk ook andere scholen.
Maar ga je dan met een achterstand of juist met een voorsprong naar de middelbare school? (Het is trouwens wel heel vervelend, hoor, heb het zelf ook ervaren...ik heb Jenaplanonderwijs gevolgd en daar sloot de middelbare school inderdaad totaal niet bij aan... En qua leerstof liep ik er ook tegenaan dat bepaalde dingen gewoon niet aangeboden waren (wereldoriëntatie met name), maar dat ligt aan de leerkracht, niet aan het onderwijssysteem.) Ik zou inderdaad gewoon gaan kijken en 'sfeer proeven' of het bij je past.
Bedank dames,ik ga op wat verschillende scholen kijken,waaronder ook dalton en vrije school. Meer ervaringen zijn welkom hoor!
Ik heb zelf op de vrije school gezeten(bovenbouw) en wij zijn voor onze kinderen wezen kijken op de onderbouw. Ik vind het een geweldig onderwijssysteem mits je er in past. Het is een geweldige school waar je zelf goed tot ontwikkeling kan komen. Echter... is je kindje behoorlijk cognitief aangelegd (al vroeg) dan is het mijn ervaring dat daar weinig mee gedaan wordt. Ook vind ik dat ze kindjes erg lang laten kleuteren(vaak 3 jaar) Mijn kindjes zijn dus niet naar een vrije school gegaan, maar naar een jenaplan, óók jenaplanonderwijs is niet voor iedereen geschikt hoor. Mijn advies is ga kijken op verschillende scholen en laat je voorlichten. succes!
Ik lees mee, het concept is vrij nieuw voor mij en ben benieuwd hoe alles in zijn werk gaat. Is het bijvoorbeeld ook 'acceptabel' als je kinderen juist wat alternatief worden opgevoed? Aangezien wij meer van de natuurreligies zijn maar ik zag dat ze wel christelijke jaarfeesten vieren.
Ik denk echt dat je naar de school in je eigen omgeving moet gaan want geloof dat er nogal een verschil is per school. Ik ga donderdag kijken.
Mijn idee is juist dat op de vrije school vaker 'alternatief' beter past...dat zie ik in m'n omgeving. Zelf hang ik ook naar natuurlijker en heb zelf een theater achtergrond en heb eraan gedacht d vrije school. Toch Padt een andere reguliere school beter bij m'n zoontje merk ik. Deze school wordt het en zij gaan daar erg in op het unieke van elk kind (net als bij montessori). Ik zou wel gaan kijken, ook bij andere scholen, zodat je goed kan vergelijken!
Ik heb zelf op een Jenaplanschool gezeten en ook ik ging met een vette achterstand naar de middelbare school. Ik ben persoonlijk niet voor een school als deze, mijn dochter gaat er in ieder geval niet naar toe. Maar laat je goed voorlichten en vraag ook door. Hoe gaan ze je kindje bijvoorbeeld helpen als hij een rekenprobleem heeft? Hoe krijgt hij toch de aandacht die nodig is? Enz. Succes!