Hoi allemaal, Mijn dochter is nu 6 maanden en soms wil ik haar wat te knabbelen geven (broodkorste of klein stukje van een liga'tje), maar omdat mijn dochter al vanaf 4 maandfen 2 tandjes heeft bijt ze overal stukken vanaf. Het probleem is dat ze gelijk een stukje van bijvoorbeeld het broodkorstje bijt en er bijna in stikt (ze begint dan te kokken) omdat ze nog niet goed weet hoe ze moet kauwen. Ik durf haar dus niets meer te geven want ik ben bang dat ze weer een groot stuk er van bijt en dat het dan in dr keeltje vast komt te zitten. Als ze nou geen tandjes had dan kon ze denk ik nog wel even oefenen...zijn er moeders die hier ook ervaring mee hebben en wat hebben jullie gedaan? Of Rapley mama's? Groetjes Miem.
Dat afgebeten stukje zal echt niet zo snel in haar keel blijven steken hoor. Kleine kindjes hebben een heel sterk kokhals-effect, dus als het doorschiet naar haar keel kokt zij het weer terug. Dan heeft ze even grote ogen, het ziet eruit alsof ze gaat spugen, en het stukje vliegt weer uit haar mond. Dat ziet eng uit, maar het valt wel mee. Een baby leert zo eten. Heb je even gekeken wat er precies gebeurt als ze dat stukje afbijt? Gaat ze dan echt kokken of komt het ergens tussen de kaken zodat ze gaat 'kauwen'. In principe heb je geen kiezen nodig om zacht eten te kunnen kauwen. Mijn dochter is bijna 19 maanden, heeft nog steeds maar 4 voortandjes en eet al 10 maanden stukken en verslindt alles gewoon met haar kaken, hard of zacht. Hier duurde het even voordat ze snapten wat ze moesten doen met stukjes. Ik heb in begin kleine stukjes in hun wang gestopt zodat ze snapten dat ze iets met hun kaken en tong moesten doen. Toen ze het trucje door hadden ging het gewoon prima. Veel kindjes snappen dit met 6 maanden al overigens.
Bedankt voor je reactie! Als ze een stukje in haar mond krijgt wat te groot is dan blijft het op haar tong zeg maar plakken en dan kijkt ze heel moeilijk en gaat ze dus kokken. Ze krijgt het dan wel op een gegeven moment weg. Maar ik ben dus heel bang dat ze zo een stukje in haar luchtpijp krijgt. Misschien dat ik het ook met stukjes brood probeer het in haar wang te stoppen, dan leert ze het misschien wat sneller haha Heel erg bedankt voor de tip! groetjes Miem