voedingsschema bij 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door patty73, 4 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patty73

patty73 Actief lid

10 mei 2008
    109
    1
    0
    Mijn zoontje is nu 6 en halve maand en gaven tot nu tot 4 flessen van 210/7 en om 17.30 anderhalve eetlepel groente. Door de laatste fles 3 schepjes rijstebloem.
    Net bij het consultatie bureau geweest en mogen het volgende gaan geven

7.00 180/6
    8.45 half potje fruit ( 4+) Gaat daarna slapen
    11.00 bordje pap gemaakt van 180/6 plus 5 eetlepels rijstebloem
    15.00 fles 180/6
    17.45 potje groente (4+)
    19.15 fles 180/6

Mijn vragen zijn:
    hoe ziet jou voedingsschema eruit?
    Hij moet huilen als hij pap moet eten, hebben ze pap nodig of kan je dat achterwege laten en gewoon een melkfles geven
    Krijgt hij niet teveel eten?

Mijn zoontje weegt 9040 gram en is 69 cm
    Bij geboorte ( 36w6) 2870 gram en 43 cm
    Ik vind hem zelf al te dik, ben bang dat we hem over voeden

graag hoor ik wat en wanneer jullie kindje eten krijgt!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou gewone papgranen in de eerste fles doen. Dan heeft hij lekker energie om dat dag door te komen.. Je kunt het ook van een bordje doen, maar een fles vond ik wel gezellig..

Wij hadden met 6,5 maand zoiets:
    7.00 papfles 180/6
    9.30 fruit, 1a2 stuks door de staafmixer
    12.30 boterham met thee/sap/water
    15.30 fles 180/6
    17.30 warme hap, groente+rijst/aardappel/pasta uit de staafmixer
    22.00 fles 180/6

Ons CB had liever dat we 's middags een boterham gaven, dan die 4e fles. Ons zoontjes at dat ook prima met 6,5 maand.

Als je iets meer fruit en groente gaat geven, kan hij waarschijnlijk ook snel zonder die 4e fles.

Mijn zoontje was rond die leeftijd ook een zwaargewichtje, maar toen hij meer ging bewegen gingen de ergste spekkies al snel weg. Hij is nu nog iets stevig gebouwd, maar niet dik.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Pap hoeft niet hoor! Je kan ook een boterham geven!
    Als je vindt dat je kindje te zwaar is (ik denk trouwens van niet hoor) dan is het zaak om het aantal flessen juist wat te gaan verminderen. Kunstvoeding is zeer calorierijk. Wel heel goed natuurlijk maar zeker als kindjes ook andere dingen leren eten is het prima om wat te minderen met de kv.
    Wij zaten met 6 maanden op dit schema (misschien iets om heen te werken)
    8:00 pap (kan ook een boterham zijn met een klein bekertje kv)
    11:30 1 boterham + fruit + thee
    15:00 fles 150 ml
    18:15 maaltijd (150 - 200 gram) (aardappelen of pasta of rijst / groenten/ soms vlees / vis / gevolgelte)
    19:30 fles 180ml + rijstebloem

Slapen van 20:00 tot 8:00

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb ook meoite met een goed schema te vinden.
    Vooral omdat het haar allemaal te veel lijkt.
    Heb er van de week al 1 fles uitgehaald maar het lijkt haar nog te veel te zijn soms.

8.00 fles 180/6
    12:00 fles 180/6
    14.30 fruit(2 stuks)
    17.00 groente (ca 100-150 gram + toetje yoghurt met wat fruit er door heen)
    19.30-20.00 210/7 fles

Ze krijgt nog geen pap. Rijstebloem is me afgeraden vanwege het feit dat ze door haar AR voeding al zo verstopt raakt.
    ' ochtends fruit geven is geen optie. Ze eet het dan niet.
    Ook hier een flinke dame. denk nu zo'n 8750 gram en 70 cm(5120 bij d'r geboorte)

5. patty73

patty73 Actief lid

10 mei 2008
    109
    1
    0
    Lief dat jullie zo snel reageren en mee denken!!
    Hebben ze pap echt nodig? Ik bedoel dan rijstebloem?
    En zo ja, kan ik dat dan niet beter in de avond fles geven? Hij slaapt nu vaak pas rond 20.30 en is dan rond 06.00 weer wakker. Op zich prima hoor, maar om 11 uur bordje pap gemaakt van rijstebloem geven zie ik niet echt in waarom op dat tijdstip.
    Welke fles komt uiteindelijk te vervallen die va 11 of van 15 uur?

6. patty73

patty73 Actief lid

10 mei 2008
    109
    1
    0
    hai pinguin72

heb jij die derde fles in een keer laten vervallen? Krijgt ze hiervoor in de plaats wel iets anders van vocht van je of leng je fruithap en groente aan met veel vocht?

gr Patty

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ze had eerst ook nog een fles om 16.00 en die heb ik er in 1 keer laten vallen.
    Ik heb d'r wel wat diksap gegeven maar dan eet ze dus minder en daar ben ik mee gestopt.
    Nu ish et dus 3 flessen een fruit en een groente hap + toetje.
    Geen extra's als koekjes en sap.
    Ze lijkt hier heel tevreden mee te zijn.

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Wat eten jullie kindjes al veel groente, fruit en zelfs brood. Wij zijn pas een week geleden begonnen met een groente en fruithapje dit ivm het eczeem van Luca. Hij vind fruit en groente wel lekker maar eet nog maar een half potje (die van 125 gram) per keer op. Rijstebloem hebben we nog helemaal niet geprobeerd.

Ons schema is:
    07.00 uur fles 180cc en 6 schepjes
    08.30 naar bed tot 10.30
    10.30 half potje fruit
    12.00 uur fles 180 cc en 6 schepjes
    wat diksap of water
    13.00 uur naar bed tot 15.30
    16.00 uur fles 180 cc en 6 schepjes
    17.00 uur half potje groente
    wat diksap of water
    20.00 uur fles 210cc en 7 schepjes

Moet ik hem gezien zijn leeftijd niet meer geven? De meesten zijn al met 4 maanden met bijvoeding begonnen dus lopen wij 2 maanden 'achter'. Vanaf morgen wil ik zijn fruit en groente zelf gaan klaarmaken en dan de recepten voor 6 maanden gebruiken ipv 4 maanden. Ook wil ik liga gaan proberen.

Veel liefs
    Nataly

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    nataly, gewoon lekker rustig aan doen.. Hij heeft tot 12 maanden om in een gewoon eet-ritme te komen.. En om nou alles tegelijk te veranderden omdat anderen al dingen geven. Dat hoeft echt niet..

Rijstebloem moet ook niet perse. Je kleintje slaapt ook wel goed door zo te lezen. Je kunt straks wel papgranen (bambix) in de 1e fles gaan doen, om alvast te wennen aan de vezels uit het brood. Of eens een broodkorstje tussendoor ipv die liga.

Wat je vaak wel hoort is dat kinderen die wat meer flesvoeding krijgen, minder bijvoeding eten. Soms is het nodig om een flesje maar half te geven (die van 16.00) zodat hij bij het avondeten wel een grote portie op kan..

10. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    @NAtaly Ik ben ook pas begonnen met bijvoeden toen Anaïs 6 maand was.
    Maar ze was er dan ook helemaal aan toe. Ging eigenlijk gelijk goed.
    Groente heeft ze wat meer aan moeten wennen dan het fruit.
    Ik merk wel dat ze het zelfgemaakte veel lekkerder vindt dan de potjes.

En inderdaad het hoeft niet allemaal in 1 x! Ze hebben tijd genoeg om eraan te wennen.

11. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Hier helemaal nog niet echt een vast schema. Sinds een maand of 5 zijn wij begonnen met het laten 'proeven' van fruithapjes. Met 5,5 maand zijn we dit echt volgens een bepaalde routine gaan aanbieden en sinds een week krijgt ze er ook groenten bij. Verder mag ze naar believen nog aan de borst of - met dit warme weer - wat roosvicee of water drinken. Overigens gaan de hapjes nog niet echt vlot naar binnen: ze eet echt niet meer dan een paar hapjes.

Ze krijgt nu:

15.00 uur: fruithapje
    Avondeten: groentehapje (tijd varieert: ze eet altijd samen met ons vanuit het idee 'zien eten doet eten').

Ook ik ben (nog) niet zo van de pap. Ik heb het overlegd met het CB en volgens hen is het niet nodig dat te geven, als je op een gegeven moment maar wel vezels (niet alleen die van fruit en groente) aan gaat bieden. Over een weekje (ze zit nu net aan de groente) gaan we dus de broodkorsten er ook in doen (rond 12.00 uur). 's Ochtends wil ik dan op den duur een extra fruithapje of een ligaatje of zo aan gaan bieden. Wij hanteren trouwens wel bij alles het principe dat ze niet hoeft te eten als ze geen honger heeft. We bieden het op vaste tijden aan, en als het dan bij 1 hapje blijft is dat maar zo. Overigens hoop ik wel dat ze snel went aan de hapjes: zo gezellig als een kindje zo lekker een portie groenten opsmult! Maar voorlopig eet dit kindje dus nog lang niet volgens een 'normaal' eetritme...

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb net allerlei recepten uitgeprint voor fruit en groente om zelf te maken.

Ik ga de fles van 16.00 uur inderdaad minderen, gisteren heeft hij hier ook maar 150cc van gedronken ipv 200cc. Uiteindelijk zal deze helemaal vervallen.

Ik ben de eerste 4 dagen alleen groente gaan geven en dat ging ook hier eigenlijk meteen goed, hij hapte meteen en sabbelt alles lekker naar binnen:):).

Daarna ben ik 's ochtends een fruithapje gaan geven zodat hij eerst wat aan de groente gewend was en dan pas fruit. Spercieboontjes vind hij nog niet zo lekker, daar trekt hij een vies gezicht bij (wat ook wel weer heeeeeel erg aandoenlijk is om te zien:):)) maar wortel, bloemkool, broccoli en mais gaat er goed in.

Ik kan hem binnenkort wel een keertje aan een broodkorstje laten sabbelen. Is een goed idee.

De eerste fles van 07.00 uur wordt dan een papfles? Hoeveel schepjes pap doen jullie er dan in?

Rijstebloem is hier nog niet nodig geweest want Luca slaapt na zijn laatste fles van 20.00 uur door tot de volgende ochtend 07.00 uur, dan doet hij al 2 maanden. Daar hebben we dus heel veel geluk mee. Ik wil deze fles nog wel gaan vervroegen naar 19.00/19.30 uur want hij kan vaak niet wakker blijven tot 20.00 uur en dan brengen we hem om 19.00 uur naar bed. Misschien dat dan rijstebloem wel nodig zal zijn.

Bedankt voor jullie adviezen.

13. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    krijgen baby's met 6 maanden al brood?! jemig! dit wist ik helemaal niet..... dat wordt nog wat met Soraya straks dan. zij werkt nu alle stukjes die ze binnen krijgt naar buiten. mocht er ergens een klontje of weet ik veel wat inzitten, dan gaat ze gelijk kokhalzen en werkt het naar buiten. hoe krijg ik dan ooit brood bij haar naar binnen?

14. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mireii Mijn cb raadt aan pas met 7 maanden voorzichtig brood en pap te gaan introduceren.

15. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    hmm.. ik moet eind deze maand weer naar het CB, dan is ze 6 maand dus dan vraag ik het wel even... hoop eigenlijk ook dat ze zeggen, wacht nog maar een maandje hihi!

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Normaal is brood vanaf 7 maanden. En broodkorsten en papgranen vanaf 6 maanden.. Dus je hebt nog wel even.

Hier hadden we alleen die boterham "nodig" bij 6,5 maand om van een fles af te komen..

Deel Deze Pagina