Avond/nachtvoeding wat te doen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Pluisje88, 9 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Hoi hoi,

Op dit forum heb ik al een eerder een topic gepost over mijn meisje die haar flesjes niet leegdronk en slecht sliep overdag. Inmiddels is dit al stukken verbeterd en gaat het slapen overdag bijna elke dag heel goed.
    Haar flessen heb ik opgehoogd, ondanks dat ze 6 x 120+4 niet leegdronk. Sinds ik dit ben gaan doen is haar slapen verbeterd en het drinken ook, van de 5 flessen gaan er 2 á 3 leeg en van de anderen laat ze max 40/50cc staan. Een hele verbetering al vind ik! Ze is nu ook een stuk vrolijker en tevredener dan voorheen, en huilt aanzienlijk minder!

Ik ben hier natuurlijk enorm blij mee, en ook met het feit dat ze langer slaapt in de nacht. Alleen in de avond is het nog een gerommel, de laatste fles (nachtvoeding is afgevallen) wisselt qua tijd omdat ons meisje in de avond op een wisselend tijdstip wil slapen. Ik wil haar dan liever niet wakker maken omdat ze dan slecht drinkt en/of moeilijk weer in slaap komt. Maar maak ik haar niet wakker om b.v 22:00 dan slaapt ze tot 01:30 (lijkt haar standaard tijd te zijn) en wordt dan krijsend wakker omdat ze honger heeft. Geef ik haar dan de fles dan duurt het gemiddeld anderhalf uur voor ze weer slaapt! Ze huilt dan weliswaar niet maar ligt wel te kraaien/gillen in bed, bovendien slaapt ze dan zeer onrustig en in de ochtend wordt ze dan soms huilend wakker. Omdat ze dan nog geen honger heeft verschuift de eerste fles ook qua tijd waardoor heel de dag qua tijden weer in de soep loopt en ik wederom uitkom op een fles om 01:30.

Als ze een fles krijgt om 21:00 (is meerdere malen voorgekomen nu) dan slaapt ze ineens tot 06:00! Ze kan dus opzich wel doorslapen op de fles maar het lijkt aan het tijdstip te liggen. Het gebeurd namelijk ook dat ze overdag zo rommelt met de tijden dat ik om 20:00/21:00 de 4de fles geef, hierna zou ze dus nog een fles moeten maar dan kom je op bovenstaand verhaal uit. Of wakker maken, weinig drinken en wel doorslapen, of laten liggen, om 01:30 een fles, lang woelen in bed en gewoon tussen 06:00 en 07:00 wakker.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de avond net zo in een schema valt als de rest van de dag? Ik snap natuurlijk wel dat ze uiteindelijk zelf wel aangeeft wat ze wil, maar krijg sterk het vermoeden dat ik hierin enigszins moet leiden zeg maar. Mij maakt het niet uit dat ik in de nacht mijn bed uit moet, maar als ik zie aan haar hoe onrustig het haar maakt dan vind ik dat zo sneu!

Alle tips/adviezen en ervaringen zijn welkom!

Groetjes!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn advies: laat het los. Je bent nu zo gefocust op een schema, dat het je frustreert als het niet lukt. Maar een baby is geen machientje dat op elk tijdstip van elke dag precies evenveel honger heeft. Dat fluctueert en het makkelijkste en simpelste is volgens mij je daar gewoon aan aanpassen.

Dus wat ik zou doen: als ze honger heeft geef je haar eten. Als ze geen honger heeft, niet. Op een gegeven moment, binnen een week, zal je een ritme gaan ontdekken. Haar ritme, welteverstaan. Ik zou nooit langer dan max. 4 uur tussen de flessen houden (muv 's nachts als ze doorslaapt). De ene keer zal ze misschien 120 drinken, de andere keer 150 of 90. Maakt allemaal niet uit.

Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik zou eerder kiezen voor kleinere hoeveelheden meerdere keren op een dag, dan grote hoeveelheden weinig op een dag. Dit sluit beter aan bij haar natuurlijke behoeftes. Die onrust kan namelijk heel goed komen omdat je hebt opgehoogd. Haar systeem kan het misschien nog niet aan, met krampjes of ongemak tot gevolg.

Hier waren de avonden ook erg onrustig tot 3 maanden. Daarna ging ze opeens op een 'vaste tijd' naar bed. Ze heeft dit zelf aangegeven, voor mij net zo relaxed en rustig. Tot die tijd droeg ik haar lekker bij me 's avonds (wilde veel clusteren).

3. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie! Gefrustreerd ben ik allerminst, juist enorm blij dat het zoveel beter loopt met haar de laatste weken. En nog steeds gaat het elke dag weer wat beter. Sowieso krijgt ze een fles wanneer ze daarom vraagt, of dat nu na 3 uur is of na 5 uur. Vooral de laatste dagen ontdekte ik een zeker schema erin, behalve op een huilerige dag dan. En na zo'n onrustige dag word ze nog onrustiger doordat ze moe is maar niet kan slapen en vervolgens daarbovenop honger krijgt. De hongersignalen die ze geeft zijn minimaal waardoor het soms een uitdaging is voor mij. Dit gaat veel beter als eerst en daardoor ben ik veel relaxter dus onrust vanaf mij is er niet (meer).

Bij het CB was ze laatst niet heel veel aangekomen, nu de flessen opgehoogd zijn drinkt ze beter en is ze rustiger dan toen ze minder cc kreeg maar meer flessen. Denk wel dat ze nu ook meer aankomt. Sinds de ophoging slaapt ze overdag makkelijker en langer, waardoor ze veel vrolijker is en minder is gaan huilen. Alleen in de avonduren en op sommige dagen is ze nog huilerig en dan raakt ze van slag. Ik heb wel het idee dat de ophoging goed voor haar is want eigenlijk alles is verbeterd zelfs haar ontlasting. En met maximaal 4 uur ertussen voed ik nog steeds op schema toch?

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, als ze er blij mee is dan zou ik het zo houden, en als die flessen leeg gaan kan ze het ook aan. Maar de onrust 's nachts kan misschien toch komen door die grotere flessen. Met grote flessen voed je automatisch ook minder op een dag, terwijl ze misschien wel kleine beetjes vaker wil drinken (de onrustige avonduren klinken mij heel erg als clusteren in de oren).

Hoeveel krijgt ze nu op een dag? En hoe oud is ze?

5. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Je kindje is nog vrij jong denk ik? Maandje of 3?
    Hier ook een periode gehad waarbij het vooral 's nachts erg wisselend was. Zijn "natuurlijke" tijd leek rond 3 uur 's nachts te liggen, maar dan was het opeens weer een aantal nachten tussen 23.00-0.30....
    En steeds net als wij anticipeerden op het andere:D Gingen we op tijd naar bed zodat we lekker lang konden slapen tot ongeveer 03.00, werden we twee uurtjes later alweer wakker.
    Of bleef een van ons op om voor middernacht nog een fles te kunnen geven, sliep hij lekker door tot 03.30 ofzo:p
    Volgens mij kwam daar na een paar weken/een maand vanzelf verbetering in.
    Probeer het zoveel mogelijk te volgen, als zij tevredener lijkt met de grotere flessen vooral niet kleiner gaan maken, en voor jou geldt hetzelfde als voor haar: moe? Naar bed! (Of het nou om 23.00 of 20.00 uur is)

6. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Wat er hier ook gezegd wordt, laat het los. Mijn zoontje, nu 10 weken, deed zijn lange slaapje aan het begin van de avond. Wakker maken voor een late fles had geen zin. Dan kwam hij nog om 03.00.

Ineens sliep hij op een dag van 21.30 tot 06.00 en kon ik wel een late fles geven waardoor hij nu pas om 07.00 komt.

Ze regelen het zelf. Daar heb je eigenlijk weinig invloed op.

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier vanochtend vroeg wakker, 5 uur een fles. Schema wordt nu dus 9-13-17-21. Ik laat haar vanavond na 17 beneden, ze slaapt dan wel in de kinderwagen maar niet zo vast en ik doe haar voor de fles van 21 uur in bad. Na de fles hop naar bed en dan slaapt ze waarschijnlijk tot uurtje of 7 en dan zitten we morgen weer op 4 flessen (7-11-15-19). ;)
    Als ik haar vanavond rond 18.00 op bed zou leggen, gaat ze de lange nachtslaap in en komt ze vannacht tussen 1 en 3, ze slaapt dan daarna ook moeilijk in en steeds wakker...

8. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'flesvoeding'

Deel Deze Pagina