Ik loop al maanden met een probleem rond waar ik echt vanaf wil. Ik heb, op zn zachtst gezegd, een nogal stroeve verstandhouding met mn schoonouders. We hebben nooit ruzie gehad of iets, dit ligt ook helemaal niet in onze aard, van beiden niet. Maar het is meer het gebrek aan communicatie. Vanaf dat ik daar over de vloer kom (ruim 10 jaar geleden) is het 3x niks, Geen klik, geen interesse, geen gezelligheid. nooit is mij gevraagd hoe het gaat, hoe het op nieuwe werk is, enz. Ook is er gewoon een heel andere gezinscultuur als wat ik ben gewend. In het gezin van mn man werd en wordt er nooit gepraat over emoties of problemen, "ieder lost zn eigen sores zelf op". Er wordt ook nooit betrokkenheid getoond of wat dan ook. Daarentegen wordt er wel veel met elkaar bemoeit en ongevraagde adviezen "opgelegd". Dit, is misschien wel hun manier van betrokkenheid tonen? Ik negeerde het allemaal maar een beetje en kon er jarenlang tussendoor schieten. Nu er kinderen in het spel zijn is er alleen een groot probleem ontstaan. Mn schoonouders leven volledig voor de kleinkinderen. Hierbij worden mn man en ik volledig genegeerd en dat wordt ook gewoon eerlijk toegegeven Onze kinderen worden helemaal in de watten gelegd, krijgen werkelijk van alles, elke week wel wat: kleding, speelgoed, en niet te zuinig: kinderfietsjes, loopfietsjes, poppen, kinderwagentjes... ze hebben ene volledig ingerichte kamer voor de kinderen met box, ledikant, juniorbed, dekbed, schilderijtjes, speelgoedkist met inhoud, kinderstoel, maxi cosi.... ik vind dit nogal overdreven. Waar wij onze spulletjes vaak via marktplaats bij elkaar sprokkelden ( niet vanwege het gebrek aan geld, maar gewoonweg omdat alles waar "kinder-" voor staat enorm te gek veel geld kost...) besteedde hun dagenlang aan shoppen bij babydump etc. Nu de kids er ijn krijgen ze ook alles. Niet alleen speelgoed en kleding, maar ze worden ook volgepropt met snoepgoed en drinken. En wandelingen met de loopfiets of kinderwagen van uren... de kids komen helemaal overprikkeld terug als ze een keer hebben opgepast! Hier hebben we al dikwijls wat van gezegd, zeker alle cadeaus vind ik niet tof. Mn zoontje vraagt er zelfs om als hij daar komt ( wekelijk!) hij kent gewoon de waarde niet!! Ik vind dit geen goede ontwikkeling. net zoals het feit dat hij gevulde koeken krijgt als snoep ipv een rijstewafel. op een gewone door de weekse avond voor het slapen gaan... Afijn: ze slaan volledig door in mijn optiek. mn schoonvader staat hier, zonder gekheid, ongeveer 3 keer per week op de stoep voor een bak koffie. Puur om zn kleinkinderen te zien. Lief en leuk, maar wij willen ook graag quality time met het gezin. Mn man werkt fulltime, ik parttime maar vaak avonden weg... en de avonden dat we beiden thuis zijn, zit hij op de bank. En hoe vaker ze de kinderen zien, hoe claimeriger ze worden. Dan zeuren ze al als ze de kinderen 3 dagen niet hebben gezien :x En wij bestaan niet meer! Ik wil dit dus graag afremmen en afspraken maken dat mn schoonvader 1x er week langs komt, wij 1x daar en dat ze de kinderen bijv eens in de 2 weken een dagdeel mee mogen nemen, daarbij komen dan (helaas regelmatig) nog wat oppas uurtjes bij. En dan vind ik het meeeeer dan genoeg!! Helaas lijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. De laatste keer dat we het geprobeerd hebben werd schoonmoeder kwaad; wij zagen de kinderen toch al elke dag!! $:x:x:x) Op de opmerking dat ze voortaan moesten bellen voor ze aan kwamen waaien hebben ze gewoon weg niks op gezegd en zich er ook niet aan gehouden ( moet wel zeggen dat dit heel hun cultuur dus ook niet is, plus schoonvader is stokdoof dus belt niet graag). Ze hebben echt een bord voor hun hoofd! Hoe krijg ik dit aan hun verstand?! Nadat schoonvader hier afgelopen week 1 dag NIET is geweest willen we morgen weer een poging doen, dan komen we daar eten. Mn man zit een beetje tussen 2 vuren in. Hij vindt het ook minder erg als ik, maar is ook opgegroeid in deze situatie. Hij is ook bijzonder loyaal naar zn ouders toe., Ze zijn ca 70 en behoorlijk wereldvreemd en hij helpt ze met ALLES, wat het er ook niet makkelijker op maakt om afstand te houden. Hij staat op zich aan mijn kant, zeker wat betreft omgaan met de kinderen. Maar vindt wel dat ik soms te moeilijk doe over de frequentie van de bezoekjes. Ik vind het ergens ook wel aandoenlijk dat ze zo gek zijn met de kinderen, al kan ik dat maar moeilijk voelen, de irritatie overheerst. het is ook eigenlijk het enige wat ze hebben, dus ik wil ze ook niet kwetsen ofzo ( maar zou het wel fijn vinden als ze een andere "hobby' zoeken, hahaha!). Dus hoe brengen we dit nou?! Bijkomend grootste probleem is dus ook het gebrek aan communicatie. Ze klappen volledig dicht wanneer er iets gemeld wordt. Er volgt vaak geen reactie of een heel rechtlijnig, "domme" reactie waar we niks mee kunnen. Een gesprek met vraag en antwoord hebben we nog NOOIT!gehad met ze!! Sorry van het lange bericht... het zit me nogal hoog
Het komt een beetje over alsof ze spijt hebben van bepaalde dingen in je man's opvoeding en dat zo willen compenseren door hun kleinkinderen zo in de watten te leggen. Hoewel dat natuurlijk helemaal geen goede manier is. Maar hoe dan ook is het natuurlijk erg vervelend voor je! Hopelijk komt er wel een oplossing. Lastig, praten met mensen die eigenlijk nooit over hun gevoelens praatten...
oei oei oei!! dat zal idd gevoelig zijn. Misschien kun je op een andere manier beginnen, dus niet: ik wil dat jullie minder langs komen... maar: kwamen jullie ouders ook zo vaak langs toen de kinderen klein waren en vonden jullie dat niet vervelend??? je wilt toch ook tijd met je gezin doorbrengen??? Of dat je het met vriendinnen over hebt gehad en dat die opa's en oma's niet zo vaak komen, en dat je je afvraagt of het een speciale reden heeft waarom ze zo vaak komen??
Zeker lastig! Ik weet niet of ze spijt hebben van bepaalde dingen in hun opvoeding. Ik weet wel dat ze een heel moeilijke opvoeding met hun oudste zoon hebben gehad, daar hebben ze nu nog geregeld mot mee. Het lijkt soms alsof ze nu aan het overcompenseren zijn met onze kinderen! Maar juist doordat er geen open praat cultuur is, voelt een gesprek zo ontzettend beladen!! Maar het MOET nu echt, ik heb er gewoon zelf stress van en dat mag toch echt niet gebeuren!
We hebben al een beetje zoiets geprobeerd inderdaad, dus vertellen dat we het leuk zouden vinden om eens in de week langs te komen en hun ook eens bij ons. In plaats van te zeggen wat we niet willen. Maar ze vatten de hint niet! :x Het vragen over de achterliggende reden of hoe hun dat vroeger deden dat gaat al veel te persoonlijk worden, daar gaan ze geen antwoord op geven...
oke, ja das dan geen optie. Ik heb je eerste bericht nog eens gelezen en ik merk toch dat je man niet helemaal op jouw lijn zit. Ik denk als jullie in gesprek gaan dat zij dat wel voelen. Het lijkt mij belangrijk dat jullie echt op 1 lijn zitten en dat je man daar gevoelsmatig ook echt achterstaat, dan komt het ook sterker over.
Daar heb je gelijk in. Ik voel me vaak ook een zeikerd en me "alleen tegen de rest". Maar ik krijg hem niet aan zn verstand dat hoe vaker hij even aanwaait, zijn hulp komt aanbieden of wat dan ook, hoe minder afstand er wordt bewaard. Bij hun is het heel gebruikelijk dat ze op die manier voor elkaar klaarstaan. Geen woorden maar daden, zoiets? Maar vind dat hij dat niet voor zn gezin moet zetten. ik vind dat hij zn dingetjes mag/moet opsparen en dan 1 x per week even alles afhandelen met zn ouders. net zoals dat hun niet voor elk wissewasje bij ons aankloppen. ik wil echt eer tijd met ons als gezinnetje maar het lijkt hier soms wel een sociale opvang! helaas stort mn man er zich niet zo aan. Hij vindt het wel overdreven maar kan er nog wel grappen over maken. Ik ben dat stadium echt al maanden voorbij..:x ik weet ook niet hoe ik hem op 1 lijn met mij kan krijgen ( misschien vraagt hij zich dat ook af?!)
dan zou je dat eens eerlijk moeten uitspreken tegen hem, misschien vind hij ergens wel dat je gelijk hebt, maar durft hij niet tegen zn ouders in te gaan ofzo.
Pfff elke dag zo`n beetje opa en oma over de vloer, ik moet er niet aan denken en dan zijn schoonouders nog heel aardige en gezellige mensen. Maar hoe je het een halt toe roept zonder ruzie en beledigde opa en oma weet ik ook niet. Moeilijke situatie waarin je zit. Kun je niet vaker de hort op gaan met je gezin zodat ze voor een gesloten deur komen te staan? Misschien dat ze dan gaan bellen. Ik haat onaangekondigde vistie en heb daar gelukkig schouders van kunnen overtuigen, mijn ouders wonen te ver weg om zomaar langs te komen.
Oei, lastig! Ik zou er hartstikke gek van worden, elke vrije avond m'n so's op bezoek en altijd maar die cadeaus. Aan de andere kant: jouw man gaat daar vaak langs om even iets voor ze te doen, meerdere keren per week haal ik uit je verhaal. En jullie laten ze ook vaak oppassen op jullie kinderen. Jullie houden het ook wel een beetje in stand. Omdat er blijkbaar erg moeilijk mee te praten valt, zou ik dit met daden vertellen. Ik zou proberen andere oppas te vinden, zodat zij dat minder doen. Je kan af en toe als ze spontaan langskomen zeggen dat het nu echt niet uitkomt en ze niet binnenlaten. En, zoals hierboven iemand al zei, je man op dezelfde lijn krijgen. ga eerst met hem een goed gesprek aan: leg goed uit dat je er echt last van hebt, stress e.d. Mannen hebben vaak niet echt door wat er aan de hand is, zou zomaar kunnen dat hij niet echt begrijpt hoe jij je eronder voelt. Heel veel succes met het veranderen van de hobby van je schoonouders!
Ik denk juist dat je eerst hier met je mn op 1 lijn moet zitten. en je man zou met zijn ouders moeten praten. Luisteren ze dan nog niet dan zou ik idd zeggen als ze voor de deur staan, sorry het komt nu niet uit (ander bezoek, druk met.... Ik sta op het punt om te gaan naar ...) En op dat moment een afspraak maken wanneer ze wel kunnen komen. Over het snoepen kun je zeggen dat de huisarts, schoolarts of tandarts heeft geadviseerd om goed te kijken naar etenspatroon. Omdat het niet goed is voor hun gezondheid. Misschien zou je dan kunnen afspreken wat je wel goed en gezond vind en hoe vaak. En de cadeautjes bij opa en oma laten zodat ze er daar mee kunnen spelen. Ik snap dat het frustrerend is en je man moet er echt wat aan doen. Ik vind het niet kunnen dat jij steeds de kwaaie pier moet wezen. En als jij en je partner op 1 lijn staan kunnen je schoonouders niet anders dan rekening houden met jullie. Ik wil je sterkte wensen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel storend is voor je. Ik denk dat het belangrijk is om uit te zoeken wat je het vervelendst vindt: zijn dat de cadeautjes en het snoep, of is dat dat ze zo vaak langskomen? Eén ding tegelijk lijkt me hier het motto, anders hebben ze helemaal het idee dat ze niks goed doen Als dat het snoepen en de cadeautjes is dan zou je kunnen zeggen dat je het superlief vindt dat ze zoveel kopen, maar dat je je er wel zorgen om maakt omdat je bang bent dat je kinderen verwend raken. Wat het langskomen betreft: daar vind ik bovenstaande tips een goede voor. Op het moment dat ze aan de deur staan zeggen dat het niet uitkomt. En dan zeggen: 'jeetje, wat vervelend dat jullie voor niks gekomen zijn. Als je nou de volgende keer even belt dan gebeurt dat niet meer'. En dat net zo lang volhouden tot ze van tevoren bellen Heel veel succes hiermee, ik denk dat dit soort situaties nog lastiger is dan echt dikke ruzie.
Ik denk niet dat het je gaat lukken dat ze ooit gaan bellen voor een afspraak, dat zit niet in hun systeem en ze zijn bijna 70. Misschien kan je een vaste avond afspreken dat ze mogen komen en de andere avonden voor je gezin. Als je dat doet op een avond dat jij werkt Het is heel lastig want ik begrijp dat jullie ze ook nodig hebben om op te passen.
Regel een andere oppas, ga naar een gastouder of een kinderdagverblijf. Zolang ze een rol hebben in de opvoeding van je kinderen kan je niet de dingen eisen die jij wilt..... probeer er anders in te staan, wees blij dat er zo van je kinderen gehouden word en dat ze betrokken zijn. Dat er geen klik met jou is, is jammer, maar heel fijn dat ze daar je kinderen niet op afrekenen.
Ik sluit me bij mentiera aan. Als je ze zelf wel regelmatig inzet als oppas maar, het niet op prijs stelt als ze komen aanwaaien dan is de situatie een beetje krom. Verder begrijp ik de gezinscultuur die je omschrijft. In mijn omgeving komt deze ook veel voor. Je man is op deze manier opgevoed door zijn ouders en als het voor hem werkt, dan zou ik daar niet in gaan wroeten. Veel mensen in die generatie (70 jaar) hebben niet geleerd om verbaal hun gevoelens en emoties te uiten. Sommige mensen laten dat met hun daden zien. Daar mag je respect voor hebben. Ik vind het een lastige situatie. Omdat ik op zich geen 'kwade' dingen lees. Alleen een teveel (als dat kan) aan liefde voor hun kleinkinderen. Succes met je overwegingen.
Ja, dat zou wel helpen! Jammergenoeg zijn het de avonden dat schoonvaders op de stoep staat en 's avonds zijn we het liefst thuis na een werkdag en met onze kinderen en geen zin om dan nog de hort op te gaan. Had al wel eens express de oudste meegenomen om de eendjes eten te geven op een moment waarop ik hem verwachtte, dus zat ie "voor niks" bij ons thuis, maar wachtte gewoon tot we weer terug waren :x
Hey druif Het is dat ik zeker weet dat je m'n schoonzus niet bent anders zou ik denken dat je het over mijn schoonouders hebt Pff die zijn werkelijk precies hetzelfde alleen komen ze (gelukkig) niet zo vaak langs. Voor de rest.. pff.. ook altijd cadeautjes (vooral grote dingen), heel veel snoep, spullen bij hen thuis en zich vooral bemoeien met de opvoeding e.d. :x Mijn s.ouders zijn ook niet van het communiceren (behalve commentaar bij het opvoeden van onze kinderen) Heel erg vervelend. Inderdaad, die hints geven werkt niet. Een vriendin van ons is psychologe en heeft ons het advies gegeven om op hun 'niveau' te gaan zitten. Praten doen ze niet dus zullen ze het ook niet snappen (even heel gek gezegd) Die vriendin gaf ons het advies om net als zij dingen te doen. Onze oudste werd iedere keer gepest door zijn neef als ze bij mijn s.ouders waren. We hadden er al een paar keer wat van gezegd maar ze deden er niks mee. Uiteindelijk hebben we hem niet meer naar hen gebracht en uitgelegd waarom niet. Met kerst werd bijvoorbeeld altijd eerst aan mijn s.broer en s.zus gevraagd wanneer zij konden en dan werd er tegen ons gezegd wanneer wij ook mochten aantreden. Na jaren dat zo gedaan te hebben waren wij het helemaal zat. Er werd nooit iets aan ons gevraagd. 2 jaar geleden deden ze dat weer en zijn we niet gegaan omdat we 'niet konden'. Vorig jaar kwamen ze ineens wel overleggen wanneer wij konden. Nou, een heel verhaal maar hopelijk heb je er iets aan