"Spoedje"

Discussie in 'De lounge' gestart door Pinkblossom, 31 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Mimi83, je bent geen k*tw*f hoor! Heel goed dat je zo voor je rechten opkomt. Vind het zo jammer om te horen dat veel werkgevers gewoon lak hebben aan de regels rondom zorgverlof.

2. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Begrijp eigenlijk ook niet zo goed dat werkgevers zo moeilijk doen over iets waar je gewoon recht op hebt.
    Maar goed, ik ben thuis en kan voor de ziekenboeg gaan zorgen, de eerste wasmachine draait al👌🏻
    Als het niet nodig was geweest had ik ook echt niet gebeld, maar het is nu gewoon niet anders.. helaas ook niemand in onze omgeving die onze dochter op kan vangen, en zou dat persoonlijk niet eens willen, het is 'mijn' zieke kind, en als je je niet lekker voelt wil je graag zo dicht mogelijk bij je mama zijn.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Rocketscience: Thanks! 😁. Dat vind ik ook belachelijk als je elkaar nou gewoon een beetje helpt en begrijpt en luisterd/ open communiceert is het allemaal veel makkelijker en gezelliger. Ik heb op personeelszaken gezeten, en 1 werkgever had ook altijd zoiets van nou moet dat nou. Totdat zijn vrouw ziek werd en hij niet eens belde of hij er wel of niet was. Toen heb ik ook even aan hem gevraagd wat hij aan het doen was.. Tja mijn vrouw is ziek moet toch voor haar zorgen.. Ja dat snap ik maar als ik de regelen van je werknemers op jullie toepas zit je nu al ruim over je kort durendzorg verlof dagen heen en moeten we langdurig gaan instarten.. O o ehh ineens viel hwt kwartje dat je werk dan ineens niet zo belangrijk meer is.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Pinkblossem: fijn en succes met de ziekenboeg!!

5. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Helemaal eens met mimi83! 👍🏼

Sterkte Pinkblossom, hopelijk knappen ze snel op!

6. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Dankjewel!
    Dat hoop ik ook:)

7. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Fijn dat je thuis kan blijven.
    sterkte met je ziekenboeg!

8. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik krijg hier gewoon zorgverlof voor. Beterschap.

Oh, ik zie nu dat jij ook thuis kunt blijven. Gelukkig maar.

9. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Fijn dat het gelukt is. Beterschap voor man en je dochter!
    Wat naar dat hier zo lastig over gedaan wordt zeg :( Ik ben chronisch ziek en het kan voorkomen dat ik echt niets meer kan of acuut zoveel pijn heb dat ik niet meer kan functioneren. Manlief mag van zn werkgever dan zelfs meteen naar huis om thuis te gaan werken (als dat lukt) en anders mag hij gewoon a la minute vrij opnemen.

10. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0

Nou, je bent geen k... hoor. Kortdurend zorgverlof MAG niet geweigerd worden tenzij de tent failliet gaat. Ook in de kinderopvang of zorg etc zorgt een beetje slimme p&o voor back-up of andere manieren om snel personeel te vinden. Je kan immers ook ECHT ziek worden en dan zouden ze ook iets moeten regelen.

Bovendien krijgt de werkgever via een fonds compensatie voor het (gedeeltelijk) doorbetalen van het kortdurend zorgverlof. Dus TS, niet je de kaas van het brood laten eten door een vakantiedag in te leveren. Dat mag gewoon niet. Maar goed, ik snap ook dat je geen zin hebt in gezeur op het werk.
    Sterkte in ieder geval op de ziekenboeg!

11. Betsy

Betsy Niet meer actief

Fijn dat je in ieder geval thuis kunt blijven.

Belachelijk dat je werkgever je verplicht om een vrije dag op te nemen.
    Als ik jou was, zou ik wanneer je weer aan het werk gaat een afspraak met je leidinggevende maken om dit te bespreken.

Voor de eerste dag heb je recht op calamiteitenverlof. Je kind dat plotseling ziek wordt, niet naar de opvang kan, er moet dus plotseling iets geregeld worden, valt onder een calamiteit. Je moet de tijd krijgen (1 dag) om opvang/zorg te regelen. Daarnaast heb je recht om er voor te kiezen kortdurend zorgverlof op te nemen.

Beide soorten verlof staan letterlijk in de wet WAZO (Wet Arbeid en Zorg). Je hebt recht op kortdurend zorgverlof voor de zorg van partner en of kinderen als er niemand anders is die deze zorg over kan nemen. (Tegenwoordig is deze wet zelfs zo versoepeld dat zelfs huisgenoten meetellen...)

Een werkgever mag dit absoluut niet weigeren, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang speelt. Maar dan moet de tent wel zo ongeveer failliet gaan omdat jij er niet bent.

Kortom, als alles zometeen weer rustig is, gewoon het gesprek aangaan. Uitleggen dat jij het ook heel vervelend vind, maar dat dit nou eenmaal de situatie is en dat het kortdurend zorgverlof juist voor dit soot situaties in het leven geroepen is. Mocht je werkgever nog steeds niet akkoord gaan, dan duw je lekker de WAZO onder zijn/haar neus. Ook een werkgever heeft zich gewoon aan de wet te houden...

Succes en beterschap voor man en kind!

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mij valt dit onder calamiteitenverlof: vrij om vervangende opvang te regelen.
    Wel is er een 'maar'. Als ze beiden gisteren ook al ziek waren, dan is het niet accuut meer en had je al iets kunnen regelen voor vandaag.
    Maar dan heb je alsnog recht op kortdurend zorgverlof. Dit moet je wel aanvragen, kan niet worden geweigerd en kan met terugwerkende kracht.

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik vind het best wel schokken dat niet iedereen opkomt voor zijn eigen rechten. Bij een ziek kind is het je RECHT om daarvoor verlof te krijgen. Geen vrije dagen voor inleveren!
    @ts beterschap!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Beterschap met de zieken!

Maar heel herkenbaar uit de kinderopvang.
    Heel simpel...ik was altijd bereid langer te blijven, in te vallen oid...en dan zo moeilijk hier over doen! De volgende keer dat het aan de hand was heb ik mijzelf idd ziekgemeld...de groeten.

15. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Je verwoord het goed:)

16. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Nou ik krijg echt geen verlof op mijn werk voor dit .. ze doen al moeilijk als ik mij ziek meld en mag dan na 100x zeggen dat ik echt ziek ben 1 dag thuis blijven ...

Ik weet trouwens niet hoe het zit met een 0 urige contract of je dan ook recht heb op zorgverlof of calimiteiten verlof ( er heerst waterpokken op school van mijn kids ) zijn al 7 kindjes thuis met waterpokken ik ben als de dood dat de kids het krijgen en ik thuis moet blijven .. krijg ik niet hoor , maar mijn kids kunnen dan ook nergens heen ... zelfde als 1 van hun ziek word ppfff wil dr niet aan denken

17. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Mimi zoals jij het doet zou eigenlijk iedereen voor zichzelf moeten opkomen. Misschien zijn 'wij' met z'n allen gewoon te soft om zoiets maar te pikken van een werkgever, terwijl je er gewoon recht op hebt! Ik zeg ook 'wij' omdat ik zelf eerlijk gezegd niet weet hoe ik zou reageren. Gelukkig hebben we een zeer begripvolle directrice. Ik heb een soortgelijke situatie gehad, alles geprobeerd om het anders te regelen en uiteindelijk niet gelukt. Haar gebeld en ik kreeg idd calamiteiten verlof.
    Tuc, jij verwoordt mooi wat dit dus in de hand werkt. Pink blossom, ik hoop dat je de moed vindt om in gesprek te gaan met je werkgever. Want hij/zij mag jou dus echt geen vrije dag laten inleveren! En anders... volgende keer dus mooi ziekmelden. Dan zou ik er ook echt lak aan hebben hoor

18. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Echt belachelijk, hier zijn wettelijke regelingen voor.

19. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Dit dus. Volledig mee eens!

Ik zag iemand al met een link komen van de website van de rijksoverheid waar ik het over had.
    Even doorklikken en hier is het stukje over calamiteiten verlof: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen

20. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Je hoeft helemaal geen vrije dag in te leveren, ze belazeren je waar je bij staat en je laat het gebeuren!
    Je moet op je strepen gaan staan hoor! Je laat je door ziekte toch geen vrije dag door je neus boren!?

Deel Deze Pagina