Dat vreselijke krediet!

Discussion in 'De lounge' started by Meryl, Nov 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Als ik ergens een hekel aan heb...is het aan schulden of rood staan...

Toen ik een tijd terug een huis kocht met mijn partner kozen wij voor het afsluiten voor een krediet om zo ons huis op te knappen. Dit i.p.v. een bouwdepot omdat wij destijds graag onder de Nationale Hypotheek Garantie wilde vallen (veiligheid en lagere rente). Nu zijn we een aantal jaar verder en het krediet blijkt lastig aflosbaar (of eigenlijk gewoon niet!). Telkens weer komt er een grote uitgave/tegenvaller (vb: auto defect, wasmachine, koelkast e.d.) waardoor we steeds weer van het krediet 'snoepen'...we stijgen niet verder in het rood, maar blijven wel telkens 'hangen'...hetgeen we aflossen, wordt door dit soort uitgaven (en de rente niet te vergeten :x) steeds weer overspoeld...

Soms geeft het me zoveel onrust...die hoge maandlasten (soms lijkt het wel dat wat je verdient je ook weer uitgeeft) en van die maandelijkse lasten zoals het afbetalen van de IBG nog steeds...(zucht)....wat zou ik er VEEL voor over hebben om van dat nare krediet af te zijn zeg! :(

Hebben meer mensen last van zo'n 'gevaarlijk krediet'?

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

bedoel je een gedeelte aflossingsvrij? dat hebben wij namelijk.

3. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    #3 Meryl, Nov 28, 2009
    Last edited: Nov 28, 2009
    Het is inderdaad een aflossingsvrij krediet...

4. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Kan je hem niet overzetten naar een aflopend krediet? Dit houdt in dat je alleen maar aflost en niet meer kan opnemen. Dit in tegenstelling tot een doorlopend krediet.
    Je betaalt in het begin veel rente en weinig aflossing maar naarmate de tijd vordert, los je veel af en betaal je weinig rente. Je betaalt alleen maar rente over het uitstaand bedrag.

5. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Ik heb daar ook over na zitten denken en moet eigenlijk inderdaad overstappen naar zoiets...

Het gevaar (in ons geval dus) is dat je zo'n krediet als het ware 'als potje' gaat gebruiken. Wij hebben niet echt een spaarpot, dat lukt op dit moment gewoon nog niet echt (enkel voor de kleine hebben we nu een spaarrekening lopen). Op het moment dat we dus voor een grote uitgave komen te staan, hebben we als het ware 'een probleem' zeg maar...waardoor je dus weer 'snoept' uit het krediet...

Telkens zeggen we 'we gebruiken die rekening niet', dan lossen we ook zo'n 300 euro p.m. af...maar dan gebeurt er weer iets, waardoor we weer verleid worden door het daar toch vanaf te gaan plukken :x echt vervelend want zo kom je er nooit van af :( het is gewoon stom...je blijft maar geld wegbrengen naar de bank (rente)...

6. Champy

Champy Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    2,533
    0
    0
    N.V.T.
    Mijn vriend heeft ook zo'n handig krediet afgesloten voordat ik bij hem kwam... Is inderdaad erg irritant! Je pakt te snel als er iets is... Willen het ook proberen over te sluiten zodat we er niet aan kunnen komen!

7. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Wat ik me alleen afvraag; wij storten maandelijks op deze rekening (loon, e.d.) en de vaste lasten worden hiervan afgeschreven. Kun je dan eigenlijk wel naar zo'n andere vorm (vb aflopend krediet) overzetten?

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Waarom hebben jullie dan geen bouwdepot genomen? Hebben wij gedaan voor E 7000 (badkamer, keuken en toilet van gedaan) en dat zat dus gewoon bij de hypotheek in. Inmiddels ons huis alweer verkocht en de verbouwing er ook uitgehaald dus dat hebben we na zo'n korte tijd best netjes gedaan. Wij hebben toentertijd (en nu voor ons nieuwe huis ook weer) gewoon met NHG gekocht, dus ik snap niet precies waarom jullie voor een krediet gegaan zijn (daarvan is de rente toch ook niet aftrekbaar?)

9. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Met een bouwdepot erbij kwamen we net niet in aanmerking voor de NHG, vandaar zeg maar (deze was toen nog een stuk lager gesteld dan nu)... dit is ons toen geadviseerd door een financieel adviseur.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,847
    19,216
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Voor mij is dit dus een reden om geen krediet af te sluiten: als ik iets niet kan betalen, koop ik het niet. Dan maar wat langer wachten (sparen!) op die nieuwe auto of keuken. Daar is het nu voor jullie te laat voor, maar ik hoop dat het voor andere mensen als advies kan dienen.
    Ik zou het inderdaad oversluiten zodat je er niet meer bij kunt en dan gelijk keihard gaan aflossen èn sparen om onvoorziene uitgaven op te vangen!

11. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Tja...dat zou ik ook zeggen....maar het is wel makkelijk gesteld zo....het gaat niet om 'leuk jurkje' of een 'vakantie' die je ermee betaalt... ;)

Maar inderdaad mensen 'denk goed na voordat je een krediet afsluit'..

12. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Wat voor soort krediet heb je afgesloten, welke vorm? Je mag mij ook pb-en.
    Ik heb toevallig net mijn diploma consumtenkrediet behaald en ben werkzaam bij een bankinstelling van de gemeente. Mijn man is onroerendgoed medewerker bij dezelfde gemeente en moet dagelijks kredieten en hypotheken beoordelen. Dus als je een vraag hebt...

13. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Dank je! Ik heb je een PB gestuurd, heb eigenlijk nog wel een vraagje :)

14. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik zou toch proberen een spaarpotje op te gaan bouwen, zodat je iig niet meer aan dat krediet hoeft te komen. Betaal nu dan even alleen de rente en zorg dat je 1000 euro apart hebt staan en hou dat bedrag in stand. Daarna weer gaan aflossen en er nu echt niet meer aankomen ;)
    Over laten sluiten is natuurlijk ook een optie, zodat je niet meer kan opnemen. Maar dan zou ik de maandlast niet te hoog doen, zodat je wel je eigen spaarpotje kan opbouwen.

15. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Niet lullig bedoeld, maar misschien moet je een beetje strenger voor jezelf zijn. Zodat je echt niet aan het krediet komt. Tijdelijk even op andere dingen besparen. Tot je krediet afgelost is!

16. cybi

cybi Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,324
    0
    0
    Randstad
    Herkenbaar hoor, heb in het verleden ook een krediet gehad. Heel veel spijt van gehad, het blijft moeilijk om eraf te komen. Ik heb mijn krediet uiteindelijk ingelost vanuit geld dat ik 'over' hield van mijn hypotheek. Baal er nog steeds vaak van want nu ons huis in de verkoop staat worden we straks misschien alsnog geconfronteerd met een restschuld.
    Ik zou nu nooit meer een krediet afsluiten, maar in die periode dacht ik dat het allemaal niet zoveel kwaad kon. Zo snel mogelijk aflossen en nooit meer doen.

Ben het wel met tupp eens, niets kopen dat je niet kan betalen. Alleen sommige mensen hebben die luxe helaas niet. Als je koelkast of wasmachine er mee stopt, moet je toch een nieuwe hebben...

Succes ermee in ieder geval!

17. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Heel herkenbaar. Wij hebben een krediet vanuit een vorige relatie van mijn partner en ook steeds weer financiele tegenvallers waardoor aflossen moeilijk wordt (auto stuk, dierenarts, enz.)
    Ik ben er nu extra streng op de financien met de komst van de kleine. Ik zet elke maand alle inkomensten en uitgaven op een rij. En dan de uitgaven verdeeld onder vaste lasten en variabele lasten. We krijgen allebei 'zakgeld' waar we kleding en andere dingen voor onszelf van kopen, hebben een vast boodschappenbedrag en een potje van 'onvoorzien'. Daarnaast sparen we een vast bedrag (15%) en lossen we een vast bedrag af (85%) van wat er maandelijks over is. De meeste tegenvallers kunnen dan uit het potje onvoorzien van die maand of anders van de spaarrekening.
    Misschien heb je er wat aan?

18. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    #18 Meryl, Nov 29, 2009
    Last edited: Nov 29, 2009
    Bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad ook vaak om die intense financiele tegenvallers. Zo viel ons kat vorig jaar van het dak...2000 euro dierenarts. Ging onze auto kapot, 3000 euro. Natuurlijk komt dan alles tegelijkertijd (wasmachine en koelkast!). Ook met de beeb was een droger weer zeer welkom....om dat soort grote dingen zeg maar. Zal hierna ook nooit meer zoiets afsluiten! Heb dit uberhaupt niet eerder gedaan. Kan bv op mijn priverekening ook niet rood staan. Zo'n hekel aan schuld...
    Maar goed, het gaat goedkomen! :) Thanks voor het meedenken!
    Wat mij betreft mag het topic hierbij op slot moderator.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

in principe denk ik er ook zo over, maar een bouwdepot is meestal om het huis om te knappen. niet om inboedel of keukens van te kopen ;)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Bouwdepot is zeker wel voor een keuken. Dat kan het huis alleen maar meerwaarde geven.

Share This Page