Dochter net 2 jaar tijd voor zinnelijkheid?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emmie24, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmie24

Emmie24 Actief lid

21 aug 2008
    247
    0
    0
    Hallo allemaal,

Dit is misschien het zoveelste onderwerp over zinnelijkheid maar wil toch graag even weten hoe ik het ongeveer met mijn dochter moet doen.
    Mijn dochter is net 2 geworden.
    Ik doe haar altijd op de wc als ze van bed komt en als ze op bed gaat dan plast ze ook altijd.
    Ook als ze haar behoefte heeft gedaan gaat ze altijd nog even op de wc zitten en soms doet ze ook nog wat! vind het helemaal niet eng ze wil ook niet een wc verkleiner.
    Ze poept soms ook wel op de wc.
    Maar hoe moet ik dit nou verder aanpakken?? iemand tips voor mij??

Groetjes Emmie

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb het toen met mijn 2-jarige het als volgt aan gepakt: gewoon de luier uit gelaten en het potje neer gezet in de kamer. En gekeken wat ze zou doen. Ik vondhet niet nodig om te wachten tot ze zelf aan zou geven dat ze geen luier meer wilde. Mijn dochter gaf nog niets aan, maar bleek het dus prima door te hebben. Wel de eerste ochtend veel ongelukjes/natte onderbroeken, maar ze snapte wel dat ze zelf zorgde voor de natte vloer. Toen ik het met 20 mnd probeerde begreep ze dat nml niet en merkte hooguit op dat de vloer nat was.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je moet haar zeggen dat ze wanneer ze moet aan mama vertellen. t belangrijkste is dat ze voelt dat ze moet. anders heeft het weinig zin denk ik.

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn zoontje is nu 2,5 en ik heb van fisherprice zo een wctje gekocht. vindt ie helemaal geweldig. ik laat de luier weg en trek hem een makkelijk huisbroekje aan. sinds eergisteren begonnen en tot nu toe 5 "ongelukjes" gehad. hij keek danook heel zielig als hij in zn broek had geplast enz egt dan..mama kijkkkk ongelukje!!
    nou broekje in de was en een nieuwe aan. werkt prima potje staat in de woonkamer in een hoekje

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ook rond die leeftijd gewoon de luier uitgedaan en potje in de kamer.
    Eerste paar keer schrok ze zich kapot toen alles opeens nat werd, maar had heel snel door hoe ze dat kon voorkomen ;)

Daarna langzaam buitenshuis ook zonder luier/luierbroekje en als laatst op de psz. Nog wat terugvallen gehad (vooral met poepen).

Hoe jonger, hoe langer het vaak duurt voor ze helemaal zindelijk zijn, dus dat is wel een nadeel als je begint met net 2 jaar. Met de nachten heb ik nog een paar maanden gewacht, dat kon ze van de een op de ander dag.

6. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Het belangrijkste is dat je naar je kind luisterd, als je merkt dat het niet echt werkt dan is je kindje er gewoon nog niet klaar voor, je kan dan proberen wat je wilt maar kindjes die er niet klaar voor zijn die krijg je niet zomaar zindelijjk.

7. Emmie24

Emmie24 Actief lid

21 aug 2008
    247
    0
    0
    Ik ben nu sinds zaterdag begonnen en tot nu toe 6 natte broekjes gehad! ze zei vanmiddag mamma poepe ik naar de wc met haar ze deed niks even later had ze haar broekje vol? dus dan begint ze dat ook al op de merken toch?
    Hoelang duurde het voordat jullie kinderen zindelijk waren dan?

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    weet je wat zindelijk zijn betekent?
    dat het kind voelt dat het komt, dat dus op tijd merkt en naar wc gaat en zijn broek uit doet en het doet op de wc. Nou ok, broek uit doen misschien te veel verwacht, maar ze moet dus aan voelen en op po of wc op tijd zitten en het werkelijk doen.
    waarom wil je het forceren?als je kind nog niet beseft wat het is.ze geeft toch niks aan.
    leer haar eerst het aan te geven.
    gemiddeld kost zindelijk worden 10maanden.

9. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Met 2 jaar al trainen?
    Hmm okay, hoef ik hier echt niet te doen, dean loopt wel eens zonder luier omdat zn billen snel rood worden.
    Maar al vraag ik 100x moet je plassen en plasje op potje doen... Liefste plast hij midden in de woonkamer op de vloer, vind hij super grappig.
    Potje vind hij 'eng' en de wc is nog veel enger hahaha.

Mn oudste had tot zn 3de luiers en was toen in 1 dag wc zindelijk.
    Heb er totaal geen haast mee, zo moeten alles al zo snel kunnen!

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #10 Arevinol, 20 feb 2012
    Laatst bewerkt: 20 feb 2012
    Je kunt het rond 2 jaar best proberen hoor, gewoon laten voelen door de luier uit te doen. Dan merk je snel genoeg of ze er iets mee willen/kunnen of er nog niet klaar voor zijn.

Maar het hoeft natuurlijk niet. Ik vond het leuk ;)

Binnen een week zga plaszindelijk, toen nog 2-3mnd de puntjes op de i zetten. Paar maanden later in 1x ook 's nachts.

11. Emmie24

Emmie24 Actief lid

21 aug 2008
    247
    0
    0
    Nou mijn dochter vind het erg leuk om het op de wc te doen!! als ik vraag of ze moet plassen zegt ze alleen ja als ze echt moet. Soms begint ze het ook al zelf te zeggen dus dan denk ik wel dat het gaat lukken.
    Gister avond wou ze de luier niet eens meer aan om op bed te gaan!!
    En vanmorgen werd ze wakker was ze droog en plaste ze op wc nou goed toch? dan ben ik toch ook helemaal niks aan het forceren?

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok, duidelijk.

13. Emmie24

Emmie24 Actief lid

21 aug 2008
    247
    0
    0
    wat bedoel je met ok,duidelijk? :( dat ik het niet goed doe of juist wel?

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan niet ja of nee zeggen op zo een vraag. je kent je kindje zelf beter dan iedereen hier. als je denkt dat ze klaar er voor is dan moet je het doen.
    als het niet goed gaat dan stapt je terug en je begint later opnieuw. zo ingewikkeld is het ook weer niet. veel succes!

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

mijn dochter wil nooit op de pot, op de wc heel af en toe. heb haar laatst zonder luier laten lopen maar na 10 min plaste ze al op de grond en zei gewoon: mama, nat! Ze snapte het niet eens eerst. Ze voelt ook niet dat ze wat doet volgens mij. Poepen is ze bewuster van maar dat wil ze niet op de wc. ze houd het zelfs op als we weg zijn en doet het thuis als niemand kijkt.

16. Tetje0885

Tetje0885 Actief lid

17 apr 2009
    490
    0
    16
    Je kunt inderdaad wachten tot je kind er 'zelf klaar voor is'. De meeste kinderen beginnen vanuit zichzelf de interesse te krijgen tussen het 2e en 3de levensjaar. Je kunt dit proces ook versnellen (dus niet forceren), door je kindje met je mee te laten gaan (of met broer of zus) als je naar de wc gaat, een potje in de kamer te zetten, de knuffel/pop daarop te laten plassen; bij het verschonen van de luier te benoemen wat daarin zit en je kind zonder luier te laten lopen, zodat hij/zij ziet wat er gebeurd zonder. Op die manier kan je kind er 'sneller' klaar voor zijn, gewoon door training. Het belangrijkste is dat je geduldig en vriendelijk blijft en het kind laat merken dat er 'niets ergs is'. Het kind moet zich veilig voelen. Mensen hebben verschillende momenten waarop ze hiermee willen beginnen, daar moet je je natuurlijk ook vrij voor voelen. Sommigen wachten liever af tot het kind het uiteindelijk 'zelf doet', wat soms wel zo lang kan duren dat een kind tussen de 3 of 4 jaar is, maar soms ook veel eerder. Anderen helpen deze ontwikkeling een handje en hebben het kind zindelijk met 2 / 2,5 jaar of eerder. Ikzelf had mijn beide kinderen met 2 jaar zindelijk, niks geforceerd, maar gewoon de interesse gewekt. Het klopt dat ze al veel zo snel moeten etc. maar dit lijkt mij een van de dingen die wel handig is als ze het ook snel kunnen. Niet alleen voor henzelf, maar ook voor mama en papa. Scheelt ook weer heel veel luiers.
    Hoewel het 'handje helpen' trouwens niet bij elk kind hoeft te werken, en dan zou ik zeggen: wacht nog even, want als je er te veel nadruk op legt, dan kan je het dus gaan forceren en kan het kind zich er heel slecht bij gaan voelen. En dat moet je dus NIET hebben.

Nog een kleine toevoeging: het verschilt ook heel erg per cultuur. In Frankrijk bijvoorbeeld moeten de kinderen met 2 jaar zindelijk zijn en is dat normaal, daar beginnen ze rond het eerste levensjaar met de training en het wekken van de interesse. In sommige afrikaanse landen leren kinderen al vanaf 3 weken oud om hun plas op te houden, de moeders die deze kinderen dragen (in draagdoek) houden zodra ze merken dat de kleine nodig moet deze van zich af zodat het kan plassen en binden het daarna weer om. Dit is een soort van 'aangeboren zindelijkheid', welke je kunt behouden als je wilt en er alert op bent.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, wat ik van je begrijp vindt ze het zeker interessant. Dus je kunt er gewoon zo mee doorgaan natuurlijk.

Net als opvoedmethoden zijn er ook voor zindelijk worden verschillende methoden. Snelle, drastische en langzame, afwachtende methoden en van alles er tussenin.
    Het blijft toch uitproberen en kijken waar jouw kind het beste op reageert.

Ik heb haar af en toe best gepushed, maar dat dat werkt bij mijn dochter nu eenmaal wel beter. Zij heeft kennelijk vaak net bepaalde zetjes nodig om ergens overheen te kunnen stappen.
    Zoals jij het nu doet, is het prima.

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

maar mijn dochter blijft maar bang voor pot en wc,zegt resoluut nee, en wil zelfs (op die ene keer na) de luier én maillot niet uit.. Pushen, negeren, zelf laten doen, niks helpt. Ze is 2 jaar en 2 maand. vind het wel jammer :(

Terwijl zewel altijd Bobbi op het potje wil lezen en net doet of zij dat zelf ook kan...

19. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Onze dochter is sinds 2 weken nu volledig zindelijk!
    En waarmee nou ze kwam er zelf mee wc/potje plassen en voor dat ik er mee begon met de luier afdoen ging het super goed!!

Ze heeft nooit een ongelukje meer dus ik denk inderdaad dat je kindje beste zelf aan kan laten geven.
    Eigenlijk vind ik dr nog super jong maar goed ze vind zelf luiers vies dus werkt dat ook wel mee natuurlijk.

Succes ermee komt vanzelf wel!

20. Me312

Me312 Actief lid

2 feb 2012
    272
    9
    18
    Genieten van de kids
    Velsen
    Mijn dochter begon zelf in nov dat ze op het potje wilde plassen (22 mnd) nou dat mocht natuurlijk!
    Ook de eerste x écht geplast!! Wat waren we trots hihi
    Daarna vol gehouden en nu doet ze het thuis ontzettend goed! Bij mijn zus thuis ook :) maar als ik der sochtends een onderbroek met broek aan doe plast ze er ook nog zo in... Ténzij ze dus zelf der luier heeft uitgedaan (doet ze wel is) want dan weet ze wel dat ze op het potje moet..
    Vandaag was de eerste x dat ze in der broekje plaste en dat ze het echt niet fijn vond... Maar we waren ergens en moest eerst naar huis.. Dus weer een stapje verder ;)
    Poepen doet ze al vanaf het begin (22 Mnd dus) niet meer in der luier!! Is altijd goed gegaan ook!

Iemand nog goede tips voor buiten trainen? Of gewoon wachten tot ze goed kan zeggen dat ze potje moet? (dat geeft ze nu overigens pas sinds 1,5 week aan! Maar ook weer heel goed natuurlijk :D)

Deel Deze Pagina