Spoedvraag dosering Metacam kat

Discussie in 'De lounge' gestart door zogelukkig, 14 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eén van mijn katten is ziek. Ze heeft hoge koorts. De da kan niks vinden en denkt aan een virus. Ze is niet snotterig, buik voelt goed. Ze is slap en eet en drinkt niet.

Ik snap er niks van. Ze is sterk, nooit ziek, volledig ingeënt en komt niet in aanraking met vreemde katten.

Maar goed; ze heeft een spuit Metacam gehad en ik moet een spuitje geven over 24 uur: 5,3 ml. Nu mijn vraag: dat is toch veel te veel? Mijn kat weegt 5,3 kilo. Op internet staat 0,3 ml per kilo lichaamsgewicht??

2. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Onze kat (3 jaar,gemiddeld gewicht) kreeg 4 ml, 1 keer per dag.

3. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Dan zou ik als ik jou was toch even bellen met de dienstdoende dierenarts voor overleg.

Sterkte!

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
  5. Username

Username Niet meer actief

Metacam is er volgens mij in verschillende sterktes. Dus ik zou je aanraden om even te bellen met de dienstdoende dierenarts. Beter nu even bellen dan nog langer te wachten. Dan bel je m waarschijnlijk wakker ;)

6. Username

Username Niet meer actief

Oh en beterschap met je kat. Hopen dat t snel opknapt.

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    #7 Mango26, 14 feb 2013
    Laatst bewerkt: 14 feb 2013
    Afhankelijk van de dosering!
    Als het 0,3ml/kg/pd is dan zou je kat 1,6ml moeten hebben over 24 uur
    Als het 0,3mg/kg/pd is dan moet je even kijken wat er op het flesje staat, dus hoeveel mg/ml dan kan ik het voor je uitrekenen.

Naar dat ze zo ziek is, hebben ze al bloedonderzoek ingezet?

8. zogelukkig

Het probleem is dat ik geen bijsluiter heb!
    Ze zou dit middel morgen om 16.00 uur moeten krijgen. Voor die tijd bel ik sowieso de dierenarts die haar gezien heeft.

Mijn man is met haar geweest en had het over een virus, maar dan zet je toch geen Metacam in? Dat is hetzelfde als dat je een mens met griep Diclofenac geeft.

In de bijsluiter staat dat Metacam niet gegeven mag worden aan katten met nier- en leverfunciestoornissen. Als het gaat om kattenaids of FIP (noemde de da) dan mag ze dit dus helemaal niet hebben?

Ohw, als het om mijn beestjes gaat, kan ik echt gek worden!:(

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Daarom vroeg ik ook of ze al bloedonderzoek ingezet hadden, ik vind metacam bij een virus nl. niet zo'n hele logische keuze...
    Maar goed, als je geen bijsluiter hebt, morgenochtend even de dierenarts bellen om te checken of de ml kloppen (er zijn heel veel verschillende sterktes verkrijgbaar) en gelijk vragen waarom ze metacam voorgeschreven hebben!

Sterkte, hou oud is ze?

10. zogelukkig

Nee, ze hebben geen bloedonderzoek gedaan. Onze eigen da doet dit meestal wel, zeker als ik er om vraag. Ik ga ook 99 van de 100x zelf.
    Ze heeft net wat yoghurt van mijn vinger gelikt, een spuitje water krijg ik niet in het kleine krengetje. Ik durf nog niet te gaan slapen.

11. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Misschien werkt Metacam pijnstillend èn koortsverlagend??

12. zogelukkig

Ja, dat klopt wel hoor, mijn reu heeft het laatst ook gehad en knapte er snel en goed van op (zere poot door botsing loopfiets zoontje).

13. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Misschien dat de medicatie dan enkel dient om het je kat een beetje comfortabeler te maken. Als het een virus is dan heeft medicatie geven geen zin, dat moet dan net als bij een mens uitgeziekt worden...
    Wel raar dat er geen bloedstaal genomen is.
    Voor de juiste dosis kan je inderdaad best nog eens naar de da bellen en misschien ook eens vragen waarvoor het precies dient.

Veel beterschap voor je kat!

14. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hopelijk knapt het snel op, werkt metacam niet ook ontstekingsremmend?
    Hopelijk is het geen FIP!

15. marszie

marszie Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.018
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier meerdere malen moeten geven aan 1 van mijn katten!
    hier had alleen een spuitje en die moest dan vullen tot 4 kilo gewicht van de kat dus en dat had ik de juiste dosering.
    dus als je ook een spuitje heb met dat tot haar/zijn gewicht moet vullen dan zit het naar mijn mening goed heb ik namelijk zo vaak op die manier gedaan.
    gelukkig vinden meeste katten metacam ook lekker heb je in iedere geval geen strijd om de medicijnen binnen te krijgen..
    sterkte in ieder geval is zo zielig als ze ziek zijn

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hoe gaat het nu?

Beetje vreemd dat de da wel aids en fip laat vallen, maar niet een druppeltje bloed afneemt voor die testen. Onnodig angstig maken.
    Idd helpt Metacam ook tegen eventuele pijn.

17. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Metacam is een onstekingsremmer pijnstiller. Die werkt koortsverlagend.
    De 5,6 is idd geen ML maar KG. Metacam geef je namelijk altijd op gewicht.
    Hopenlijk knapt je katje snel weer op!

18. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dit dus.. Spuitje wat je bij de Metacam krijgt gaat op KG lichaamsgewicht, dus dan klopt het dat je het spuitje moet vullen tot de 5,3 maar dat is dus niet 5,3ml..

Voor de zekerheid zou ik even bellen met je dierenarts, dan weet je het zeker :)

Deel Deze Pagina