spoedvraag luie drinker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Fleur1, May 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Me nichtje is nu 5 dagen oud en drinkt heel slecht. Door de teweinig kraamhulp hebben ze tot gisteren in het ziekenhuis gelegen en vandaag geen hulp en morgen wel en hopelijk krijgen ze zondag ook nog een paar uur. Ten eerste is dit natuurlijk harstikke krom dat je in totaal thuis 6 uur hulp heb gekregen gelukkig heb ik me paieren en help ik waar ik helpen kan.

Nu hebben we alleen 1 probleem ze drinkt heel erg slecht. Ze slaapt liever dan dat ze drinkt.
    Ze krijt borstvoeding en ze willen het tot zondag de tijd geven is het dan nog niet goed dan stopt ze er mee met pijn in het hard.

Nu doe ik hier me vraag voor de mama's die hun kind ook een luie drinker was en wat hebben jullie eraan gedaan.

Zelf was daan juist zo'n goeie drinker dat ik ze niet kan helpen met hun vraag.

wie kan ons helpen

2. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Allereerst: ik weet natuurlijk niet waarom het een "luie drinker" is. Onze kleine meid was te klein en moest nog even in het ziekenhuis blijven omdat ze te zwak was. Tijdens het drinken moesten we haar wakker zien te houden om alle voeding er in te krijgen. Hiervoor helpt:
    - sokken uit (als het te behaaglijk lekker warm is sukkelde ze in slaap)
    - onder voetjes kriebelen of nog erger dan kriebelen
    - als ze de tepel of speen goed in de mond heeft hier lichtjes aan trekken. Als ze hem dreigt kwijt te raken doet ze wel weer moeite.
    - wakker houden door niet te wachten met bovenstaande tot ze in slaap gevallen is, maar zuigbeweging een beetje aan de gang zien te houden, dus blijven stimuleren.

Ook is het belangrijk dat ze goed is aangelegd. Onze hummel dronk uitsluitend als ze helemaal perfect lag. Kijk daarvoor bij de instructies bij de vragen aan de lactatiedeskundige, elders op deze website. Misschien sowiso handig om haar even te mailen.

Verder lukte het hier de eerste 2 weken niet volledig aan de borst, dus heb ik daarnaast ook gelolft en de gekolfde melk (van de vorige voeding opgewarmd) direct na de borst in een flesje gegeven. Uit een flesje drinkt iets makkelijker en je kunt makkelijker "dwingen". Een tepel kun je er niet tegen haar zin in duwen, een speen wel. Heel gedoe, maar na 2 weken lukte het haar volledig aan de borst te drinken. En doordat ik had gekolft was mijn borstvoeding inmiddels goed op gang gekomen, dus sindsdien geen problemen meer. Kun je zo huren bij de thuiszorg. Dus, nog niet opgeven!
    En het is niet erg als ze een dagje niet goed drinkt. Pasgeboren baby's krijgen ook nog maar een paar druppels melk binnen op de eerste dag omdat de borstvoeding dan nog op gang moet komen. Dus geen drama als de kraamhulp pas morgen komt.

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    we doen al afkolven en dit via de vinger geven en afkolven gaat aardig goed de melk komt nu goed op gang. Aanleggen heeft ze nu ook goed door gelukkig in het ziekenhuis hebben ze het verkeerd uitgelegd waardoor de begin van de kloven al te zien waren nu doet het drinken ook geen pijn meer.

Over een half uurtje ga ik weer naar ze toe en ga gelijk tegen ze zeggen. hopen dat ze hierdoor wel gaat drinken. sokjes deed ik al uit.

4. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Wat fijn dat de borstvoeding zelf wel goed op gang gekomen is! Dan zeker volhouden, hoor! Heeft ze later heel veel profijt van.

Wat ik nog vergat: tussen de voedingen in zo veel mogelijk rust en slapen. Weg met de visite, muziek, tv, geknuffel enz enz, gewoon in bed in haar slaapkamertje en stilte. Wij mochten niet meer dan een half uur per voeding met haar bezig zijn, inclusief verschonen, omdat het anders te vermoeiend voor haar werd. Maar zoals ik al schreef, iedere baby is anders.

Oh-ja, en voor het drinken verschonen zodat ze wakker wordt. En iedere 3 uur aanleggen, ook als ze slaapt, dan wakker maken (door te verschonen).

5. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Luc viel tijdens de borstvoeding vaak in slaap en wat wij moesten doen was hem tussendoor verschonen. Dus eerst aanleggen en dan dronk ie ongeveer 10 minuten volgens mij en als ie duf werd gingen we hem verschonen en dronk ie zo nog 10 minuten.
    In ieder geval veel succes ermee.

6. Denise787

Denise787 Bekend lid

Apr 20, 2008
    630
    0
    0
    Ik had het advies gekregen van de kinderarts, om onder z'n kinnetje (of ja, dat gedeelte bij iets achter je kin wat je in kan drukken) te 'drukken', heel lichtjes natuurlijk.
    Ze zei dat hij dan weer een slik-reflex krijgt, heeft hier wel geholpen, en idd, ook als hij de sokjes uit heeft blijft hij wakker.

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Deze vraag is ook aan de lactatiekundige gesteld. Het is niet toegestaan een vraag meerdere malen te stellen. Dit om het forum overzichtelijk te houden.

Kwebbel

Share This Page