Sinds drie weken heb ik een tweeling (geboren met 33 weken en 6 dagen), in het begin kregen ze alleen sondevoeding en flesvoeding, ik heb echter de derde dag ze al proberen aan te leggen (eerst een keer daarna steeds vaker totdat ze overdag (4 voedingen) alleen maar aan de borst dronken, savonds en snachts kregen ze mijn melk per flesje door de verpleegkundigen. Dit ging heel goed en ik had nergens last van. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig tot geen begeleiding bij het voeden heb gehad. Sinds ik nu een week thuis ben gaat het wat minder, heb sinds enkele dagen kloofjes (beide tepels) en de melkproductie is teruggelopen. Volgens de couveusenazorg leg ik wel goed aan. Ik kolf nu af en geef de kleintjes de melk per fles zodat mijn tepels even kunnen genezen. De kloofjes zitten meer dwars iets boven de scheiding van tepel en tepelhof. Ik voed ze meestal gewoon zittend een voor een, heb nu ook de rugbyhouding geleerd lijkt me ook wel handig. Zelf denk ik dat de kloofjes komen van een van mijn zoontjes, hij zuigt namelijk heel hard en heftig, heeft zelf ook veel zuigblaasjes op zijn lipjes. Waar denk jij dat de kloofjes van komen, hoe voorkom ik dit in de toekomst en hoe genezen ze het beste?
Hallo, Allereerst gefeliciteerd met je beide mannen! Wat goed dat je al zo bezig bent! Het kan goed dat 1 van je mannen de kloofjes veroorzaakt. 99% van de kloofjes ontstaan door verkeerd aanleggen. Het kloofje wat jij beschrijft (daarbij is de locatie belangrijk) ontstaat meestal doordat hij teveel aan de borst hangt. Dit kan komen doordat hij geen groot genoege hap neemt. Doordat hij tijdens het voeden niet voldoende ondersteund wordt (gebruik je kussens ter ondersteuning). Of wanneer je grote borsten hebt, dat ze door de zwaartekracht wat uit de mond zakken. Hij gaat dan op het puntje zuigen zeg maar. Dat verklaart ook zijn zuigblaasjes. Soms ontstaan de zuigblaasjes ook wanneer de lipjes niet mooi naar buiten worden gekruld. (Wat dan weer wijst op een niet optimale hap, want als hij goed hapt kunnen de lipjes bijna niet anders dan naar buiten gekruld worden.) Ik zal je ene stukje tekst doen waarin ik uitleg hoe aan te leggen. Dit is natuurlijk ondoenlijk uitleggen via de mail maar er zijn al wel moeders die er toch wat aan hadden. Dus doe er je voordeel mee. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je Jari naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Je kunt de kloofje shet best laten genezen door na de voeding wat melk op de tepel te laten drogen. Start met voeden aan de minst pijnlijke kant en leg daarna over. Gebruik warmte om meer te ontspannen. Wissel van houdingen. Zittend, liggend, rugby, etc. Laat wondjes met rust. Als je wat smeert doe dat dan met een middel wat niet van tepel af hoeft voor de voeding. Bijvoorbeeld Lansinoh of purelan (Beide zuiver wolvet) Wanneer je echt verlichting en een snelle genezing wilt kijk dan bij jou in de buurt voor Mother Mates. (Dit zijn hydrogel compressen). De ervaring is dat moeders met heel erge kloven na 1-2 dagen hun kindje weer durfde aanleggen. Kortom, bekijk nog eens rustig de aanlegtechniek . Hoe goed die ook beoordeeld werd. Zoek evt een LK bij jou in de buurt. Het klinkt als een makkelijk oplosbaar probleem wat het voeden een stuk leuker maakt als het wel goed gaat. Kan je zoontje overigens zijn tongetje uitsteken tot voorbij zijn kaakrand waar de tandjes gaan komen? Succes en ik hoor het wel weer, Ilse