om t weer terug naar mijn vraag te brengen: overdag slaap inhalen denken jullie dat t verstandig is? maar goed; het is een gevoelig onderwerp he, laten huilen...
Ik probeer altijd goed naar mijn kindjes te kijken wat betreft slapen overdag maar ik denk dat ik in jouw geval het slapen overdag ook zou reguleren en in ieder geval niet echt slaap zou laten inhalen.. Ik denk dat je daarmee je doel voorbij schiet. Wel moet je even goed kijken naar het slaapritme. Een kind wakker maken in zijn diepe slaap, geeft meer problemen dan je wilt!! (in ieder geval cycli van 45 minuten aanhouden van ECHT slapen) Het is een hartstikke moeilijk onderwerp waarin ook geen waarheid is. De waarheid bepaal je zelf! DIEP respect voor je reactie op eerdere posts! Goed hoor!
Je beschrijft je ideeën heel rationeel, en heel goed doordacht. Ik kan me ook wel in jouw theorie vinden, op gegeven moment moet je als ouder ook een grens trekken. Ik kan bijv echt helemaal niet laten huilen, en soms kom ik midden in de nacht tot een punt dat ik ook niet meer weet hoe te troosten. Mijn zoontje kan bijv ook niet bij ons in bed slapen, hij blijft dan draaien en jengelen en kan geen rust vinden. Bij mij op de arm gaat goed zolang ik rondloop, als ik ga zitten is het een foute boel. Een voeding helpt vaak, maar niet altijd enz... Dus ik begrijp dat je het ergens anders gaat zoeken en iets nieuws gaat proberen. Wij kunnen dat niet, vooral 's nachts niet omdat ze dan extra kwetsbaar overkomen, en omdat de broer/zus ook wakker worden op gegeven moment en dan heb ik helemaal de poppen aan het dansen. Als ze overdag boos gillen in bed of helemaal dwars doen, laat ik dat Ze mogen van mij best een keer boos zijn, aandacht trekken op verkeerde manier (hele bed leeg gooien) enz, daar reageer ik niet (meteen) op. Op verdriet, pijn, mamahonger wel, dat vind ik tot basisbehoeftes van een kind horen, net zoals Elke en Zogelukkig zeiden (en ik heb een vreselijke hekel aan Kleintjes, dus heeft niks daarmee te maken)
ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dat niet verstandig zou zijn? Je kindje is ook maar een mens. Als jij slecht slaapt 's nachts heb je toch ook behoefte aan een dutje overdag? Vaak denken mensen dat de kindjes dan hun dag-nacht ritme gaan verstoren oid. Maar je kindje gaat beter slapen 's avonds als ie uitgerust is, dan als ie helemaal oververmoeid is. En een extra dutje overdag zorgt echt niet voor dat is om 2 uur 's nachts wakker wordt. Zo werkt dat niet Ik zou zeggen, laat hem lekker uitrusten. Hij groeit beter en heeft meer energie als ie uitgerust is. Op die manier kan ie meer energie insteken in het ontdekken van de wereld om hem heen
@Belize, neem me niet kwalijk!!! Dat was inderdaad echt niet de bedoeling. Maar zat net ook met een krijsend kind die gewoon niet te stillen was dan alleen zo.. Ook al is het handig daarom baal ik er weleens van!! Het is zwaar!! Heel veel succes verder.
nou adi je hebt t ook niet makkelijk met n drieling plus 1. je hebt dan hele andere toestand. omdat het me een keer gelukt is gister zegt ook niet veel over hoe ik het verder ga doen. maar goed, ik weet zeker dus dat t geen mamahonger is dat niet weg gaat als je hem niet uit zijn bed haalt. hij werd net wakker, stond in zijn bedje en huilen. ik heb hem gekust geknuffeld, liet liggen fop gegeven. zonder hem eruit te halen. hij stond nog een keer, huilend, heb het herhaald, 'het is nog nacht schat, ga lekker slapen' kusjes kusjes, zonder hem uit zijn bedje te halen. nu slaapt hij weer. ik ben echt niet zo een keiharde persoon type hoor. eerder een softie helaas. ik hoop zzoooo dat t nooit meer nodig zal zijn om hem te laten huilen.
ik vind jou helemaal niet keihard hoor Ik snap heel goed dat je het op gegeven moment op een andere manier moet proberen, omdat niks anders werkt. Wat jij hier beschrijft doen wij ook altijd hoor. Mijn principe is ook om het kind NIET uit bed te halen, tenzij die niet anders te troosten is. Maar kijk maar of deze methode werkt, hopelijk gaat ie snel lekker slapen.
Hallo Belize, Allereerst wil ik je een hart onder de riem steken. 't Is niet niks hoor als je kindje na 11 maanden nog zo spookt 's nachts. Wij hebben 7,5 maand geworsteld met een zoontje dat 's nachts niet sliep. Echt, je kon me opvegen. Omdat we zo aan het worstelen waren met de slaap van ons zoontje heb ik ondertussen elk boek gelezen dat over baby's en slapen gaat. Met 7,5 maand hebben we besloten om ons zoontje te laten huilen. Dat wil zeggen: wel elke 5 minuten naar binnen om gerust te stellen. Binnen 3 dagen sliep hij als een roosje. Overdag heb ik zo veel mogelijk vaste tijden aangehouden, maar hoe lang hij sliep liet ik aan hem over. Tenzij het na 5 uur 's middags was, dan hield ik hem op of haalde hem uit bed. Anders slaapt hij om 7 uur niet. Ik wil je een paar zaken meegeven, misschien heb je er iets aan. -Er wordt vaak geroepen (ook hier weer) dat laten huilen voor hechtingsproblemen zorgt. Dat is niet waar, een complete leugen zelfs (en ja, ik heb alle onderzoeken gelezen). Met dat soort opmerkingen geef je het ouders die het toch al moeilijk hebben en onzeker zijn over de situatie alleen maar een trap na. Laten we elkaar aub een beetje steunen en laten we ons baseren op feiten. De onderzoeken waarop men zich beroept zijn onderzoeken naar het ontstaan van trauma's bij kinderen. Laten huilen is dan één van de vele problemen waar het kind mee te maken krijgt. Veel van die onderzoeken zijn overigens verricht in de Roemeense weeshuizen. Je kunt een stabiel, liefdevol gezin in Nederland natuurlijk niet vergelijken met situatie in een Roemeens weeshuis. De mensen die dit soort onderzoeken aanhalen hanteren de omgekeerde bewijslast. Vergelijk het met: elke heroineverslaafde is begonnen met een jointje, dus wie een jointje rookt wordt een heroineverslaafde. Dat is natuurlijk niet zo. Pas is in Australie (ook in het buitenland loopt deze discussie) het eerste grote onderzoek gedaan naar laten huilen. Ze hebben twee groepen kinderen gevolgd tot 6 jaar oud. Er bleek geen verschil qua hechting, contact met ouders tussen de kinderen die wel gehuild hebben en de kinderen die altijd direct getroost zijn. Dat gezegd hebbende, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Niemand 'moet' zijn kindje laten huilen. En alle deskundigen zijn het er wel over eens dat je om de zoveel minuten naar binnen gaat om te troosten. De 30 minuten die Ria Blom adviseert, vinden ze in het buitenland ook buiten proporties. In GB en VS adviseren ze 5 tot 15 minuten, waarna je weer naar je kindje toe gaat. Wil je je kindje dan oppakken dan doe je dat gewoon. Hoe jij het doet, door er bij te blijven, kan ook prima werken. Wil je zaken echt veranderen omdat je zeker weet dat het een gedragsprobleem is dan zou ik adviseren om overdag vaste slaaptijden in te voeren. Elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed met hetzelfde ritueel. Ik zing bijvoorbeeld elke avond hetzelfde slaapliedje voor mijn zoontje. Zodra ik de eerste woorden zing legt hij nu al zijn hoofdje op mijn schouder neer. Als hij nu 's nachts onrustig is zing ik ook dat liedje (met succes). Ik denk dat zo'n ritueel en vaste tijden (voorspelbaarheid) meer succes heeft dan nu laten huilen. Daarnaast zijn er periodes waarin kinderen gewoon onrustig zijn, dus merk je na een paar dagen geen verschil stop er dan mee. Pas het alleen toe als je kindje lekker in zijn vel zit. Ik lees net dat je kindje vannacht wel goed heeft geslapen. Ik hoop dat hij het vol houdt! Want geen een moeder die van zijn kindje houdt wil haar kind laten huilen. Het is vreselijk om aan te horen. Maar in sommige situaties werkt het dus wel om gedrag te veranderen.
Belize en Adi, grappig wat jullie zeggen over niet uit bed halen. Dat is zo'n richtlijn in Nederland. Het CB zei ook heel hard tegen me: wat je ook doet, haal hem niet uit bed! 's Nachts blijft hij in bed!! Maar bij beide kinderen lukt troosten alleen als ik ze wel uit bed haal. Even een paar minuutjes rustig met ze zitten in de schommelstoel en ze slapen zo weer verder. Zo zie je maar, je moet ook een beetje uitvinden wat bij je eigen kind werkt.
kiddie; ah meid, ik weet het, ik weet het.ik dacht ook dat je het niet vervelend bedoeld had.het is gewoon toevallig dat ik daarmee nog zit.t geeft ni hoor. mikki;we konden niet eerder beginnen omdat mijn zoontje echte problemen had. was niet makkelijk met bijvoeding ivm zijn darmen. hij had vanaf 3 weken oud omneo. hij is een reus, altijd al geweest, een van de grootste babies op forum. daarom zaten we met het probleem van honger vanaf 3 maanden oud of zo, hij zat met 8 weken op max en met 6 maanden reageerde hij slecht op omneo 2. ook pap was heel slecht voor zijn darmen. hij had krampjes en verstoppingen of soms ook diarre. met 8 maanden leerde hij boterham eten en begon met lichte gerechten, zo werd hij verzadigd sinds echt maanden vr t eerst. ik stopte dan met pap en met melk boven max te geven-niet goed vr niertjes, houdt je ook van je slaap-(boven maximum was advies CB arts, omdat hij groot is)toen begon t beter te gaan met slapen. en hij draagt ook een helmpje voor afplating van zijn hoofdje, ook niet bevordelijk vr slaap. het is nu sinds n paar weekjes dat zijn echte problemen opgelosd zijn, zo bleef dus slechts gewoonte van snachts wakker worden over. hij sliep vannacht goed, zonder op zijn vaste tijden wakker te worden.(ook wanneer hij doorslaapt is hij altijd ff wakker om 2 en om 4 uur, maar hij valt dan weer zelf in slaap, dat is dus niet gebeurd vannacht)hij werd pas om 6 uur wakker, omdat hij gepoept heeft, flesje gekregen weer gepoept, maar met schone luier en in schone pyamas en slaapzak weer makkelijk in slaap gevallen. ik denk dus dat het gewerkt heeft. maar t is nog te vroeg om te vieren. maar t gaat op d goede kant op! ik zal hem laten uitslapen sochtends, maar als hij heel lang slaapt laat ik dat niet toe na 15:00u zodat hij niet uit zijn ritme raakt. erg bedankt voor meedenken en voor de alle reacties.
Hier ben ik nog even, nu van voren af aan Ben wel benieuwd of het 'werkt.' Heb jij in de voorliggende tijd ook voeding gegeven s nachts? Ik leg altijd meteen aan, dus wellicht is het dan moeilijker te doorbreken. Ik wilde nl. gisteravond troosten ipv voeden maar het lukte voor geen meter.. Ze schreeuwde zo hard! Dat doet jouw zoon dus ook? En hoe doe je het, telkens heen gaan, even praten/strelen, en weer weg? Ik vind het zo moeilijk... Het nadeel is dat ik altijd gevoed heb, en dat is o zo makkelijk, zeker als je moe bent. Maar met een jaar wil ik graag stoppen en dat gaat zo nooit lukken.. Vandaar dat ik er af wil. + je kunt mij ook opvegen ja..
hallo kiddie; ik zit dus met max grens van flesjes sinds hij 2 maanden oud was. dus maanden lang kon ik hem niks te eten geven terwijl hij wel honger had in de nacht. tegenwoordig heel af en toe krijgt hij na n uur wakker zijn, als de tijd tegen de ochtend zit, (of rond middenacht, maar dat gebeurt bijna nooit)een flesje en hij slaapt dan meteen. en bij ontbijt geen melk als hij in de nacht gedronken heeft. maar goed deze week wilde hij niks eten of drinken etc, hij was erg lastig. hij slaapt sinds hij 7 maanden oud is bij ons in de kamer (omdat zijn kamer qua temperatuur niet meer geschikt was vanwege airco) en laten huilen doe ik dus met hem in de kamer, ik laat hem niet alleen huilen. ik heb het maar een keer gedaan, ik weet verder niet hoe t zal werken. maar goed, gister sliep hij goed,(dat is niet biijzonder, hij slaapt 3-4 dagen per week gewoon door) vanochtend na n poep incident sliep hij tot 10:15uur. da's echt bijzonder vr hem, en in de middag gewoon zijn 2 uurtjes slaap!!! hij eet niet zo goed, wegens sprong of kiezen denk ik. ik begin te denken dat hij ziek is of zo...; hij heeft geen verhoging of zo, is in goede stemming...een beetje diarre achtig poep, maar dat komt door tandjes denk ik. maar 5 uur lang overdag slapen ipv 3uur. is een beetje rommellijke reactie, ik heb last van mijn ogen...pfff.
het ging dus beter vanaf 8 maanden oud en 9 maanden.ik weet niet of je meisje al kruipt?kruipen, optrekken,langs lopen hielpe hier het beste, samen met goed kunnen eten.
@Belize, Dankjewel voor je fijne reactie. nee kruipen optrekken enzo doet ze nog niet. Hoe bedoel je dat dat goed hielp? Voor het slapen, dat ze dan vermoeider zijn ofzo? Enne, 5uur overdag, pf.. Hier momenteel 1 keer 1,5... oke, ik moet maar even kijken dan.. Net als jouw vind ik het ook vreselijk om haar te laten huilen. Ze wordt behoorlijk overstuur. Al die tijd denk je het komt wel. Maar het komt niet! Zonder BV komt ze niet in slaap, ook overdag. Tevens moet ik eindeloos over haar rugje strijken. Wordt er zo moe van..
ah kiddie ik begrijp dat allemaal. zo slooopend. gebruik je eigenlijk geen fopspeen? over kruipen enzo; ja, het is erg vermoeiend voor hem, maar hij kan het niet laten en zo wordt hij erg moe en kan snel in slaap vallen.ik weet eigenlijk niet hoe of waarom maar sinds hij meer kan qua beweging slaapt hij geleidelijk beter. want dan ligt hij op zijn rug alleen om te gaan slapen. ik hoop dat t snel beter gaat bij jullie.
ja het is erg moeilijk om te doen. ik bleef gister bijna hele nacht wakker in mijn bed met stress. bang dat hij gaat wakker worden en ik moet t weer doen...streess. zo sliep ik slechter.
Och meis dat is vervelend. We hebben hier al eens een paar keer geprobeerd met troosten maar echt ja, je bent zo bang dat ze wakker worden, want dan 'moet' je weer. toen de weg van de minste weerstand maar weer gekozen.. Maar ja dat gaat voor jouw helaas niet op. Nee geen fopspeen ik heb altijd gevoed bij zuigbehoefte en/of huilen. Ik wilde het ook liever niet. En sinds een maand of 6slaapt ze op de buik, dan wil dat niet lijkt me. (Ze wil er trouwens ook geen.) Dus het kan schelen dat slapen als ze kruipen. Maar mijn dochter zit bijna de hele dag dus die ligt ook alleen als ze slaapt.
gisteren viel het mee met laten huilen. hij sliep tot 3:40 vanaf 19:00u heel goed vast.zonder wakker te worden. dan wilde hij slokje water, best veel gedronken(in zijn bed stand) dan ff stil, dan poep,mama verschoond.hij kon niet in slaap vallen dus ik heb hem 2 keer van 5minutten laten huilen, bij 2de keer leggen met fop geslapen, 6;15 wakker, mama flesje maken maar toen flesje klaar was sliep hij weer, tot 8:20, dan flesje, 2 keer poep(tandjes poep) dan ontbijt om 10uur geknuffeld en wakker in bed gelegd, 2minutten een beetje zueren dan was hij weer in slaap. in denk dat hij zichzelf qua schema(en levenstijl) aan het reguleren is. vrijdag CB en prikje, ik zal vragen of ik naar gewone melk kan gaan en ophoud met opvolgmelk(want hij drinkt t heel slecht en snel dunne poep na t flesje) groetjes!
ja maar kiddie van zitten wordt ze niet echt moe he. die van mij kan sindskort zitten.ik moest hem van fysio niet in zit houding neerzetten zeg maar, totdat hij zelf kan zitten. hij kent dus zitten niet echt als een gewone houding. het komt dus bij jullie binnenkort met tijgeren,kruipen etc en dan zal het beter gaan met slapen.