Hoi hoi dames, Even een spoedvraagje: Onze kater had een aantal maand terug zijn blaas verstopt. Daardoor gaf hij hele dagen over en kwam op laatste niet meer van zijn plek af.Eten deed hij ook niet meer. Nu heeft hij vanacht 3 keer en vanmorgen 1 keer overgeven, maar voor de rest merk ik niets aan hem. Aangezien wij 3 katers hebben, weet ik dus niet of hij plast ja of nee. De assistente van de dierenarts vind dat ik langs moet komen vanmiddag nog, omdat het gevaarlijk kan zijn. Ja dat weet ik, maar de vorige keer was veel slimmer. Ik twijfel dus of hij het wel of niet heeft omdat ik voor de rest er niets aan merk, overgeven heeft hij ook niet meer gedaan. Ik zit met oppas dus dacht ik kijk het vanacht aan, maar hun vonden dat niet kunnen. Wat zouden jullie doen?
Even aankijken denk ik. Geef hem anders kipfilet zonder kruiden (gekookt) met rijst (gekookt). Dit is licht verteerbaar en vinden ze meestal wel lekker en blijft er wel in. Eerst even kleine stukjes proberen. Misschien zit er ook wel een haarbal ofzo vast? Als die vanavond en vannacht nog zoveel overgeeft zal ik wel gaan morgen. Liefs
tja.. als de assistent vind dat je moet komen.. dan moet je niet zo eigenwijs zijn en gewoon gaan.. wij kunnen hier wel zeggen, kijk het even aan,.. maar een assistent weet het toch wel beter dan ons.. liever 1 x voor niets gaan, dan niet gaan en dat er iets ernstigs is
Ik zou het zeker niet aankijken en gaan. Als je een oppas probleem hebt, kun je vragen of iemand anders kan gaan? Of de kleine meenemen, dat is dan niet anders lijkt me.
Ik dacht zelf ook even aankijken, omdat ik voor de rest niet vind dat hij ziek is. En wou voor vanacht hem apart zetten en een schone kattebak neerzetten en dan kijjken of er plas in zit morgenvroeg
Een assistent weet idd meer, maar kan ook niet door de telefoon kijken, net zo min als jullie door mijn laptop kunnen kijken, wou gewoon weten wat jullie zouden doen in zo'n geval
Ik zou echt wel gaan vandaag. Ze denkt aan blaasgruis. Als je kat dat heeft kan het zomaar opeens afgelopen zijn met hem. Zou hem toch even laten onderzoeken vanmiddag!!! s6!
Met een gruiskater kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Het is niet mogelijk om hem even apart te houden van de andere katers ? Zo kun je zien of hij bijvoorbeeld vaker richting de kattenbak gaat of langer zit te persen op een plasje/bloed plast of dat er juist helemaal niets uit komt. Een gruiskater kan verstopt zitten en dit kan levensgevaarlijk zijn.
Ik heb wel katten al heeft er gelukkig nog geen één last van blaasgruis gehad. Wel weet ik dat katten veel gevoeliger en sneller achteruitgaan dan mensen met problemen aan de ingewanden. Zo heeft een dierenarts mij verteld dat na 48 uur niet eten er iets met de ingewanden gebeurt (weet alleen niet meer wat) en dat ze dan kunnen doodgaan (of doodgaan). Natuurlijk zijn mijn katten als ze ziek zijn ook op handige momenten ziek. Het liefst bijvoorbeeld op de vrijdag voordat we met vakantie gaan. Dat is erg leuk, dan kijk je het op vrijdag aan en dan mag je op zaterdag het weekendtarief betalen bij de dierenarts en een dag later op vakantie. Maar ja, het blijven mijn katten en ik heb het er iig voor ze over.
Ik neem aan dat je met een verstopte blaas blaasgruis bedoeld? Voel eens zelf aan zijn buik op het stuk waar de blaas hoort te zitten. Is dit zacht dan is tie gewoon een beetje ziekjes.. Zodra dit echter hard is zit hij helaas toch weer verstopt Dit is wat mijn eigen dierenarts trouwens aanraadde om te doen, omdat wij heen en weer bleven gaan met katje.. Uiteindelijk is er van dat katje ook een hetje gemaakt
Gaan! Blaasgruis is levensbedreigend. Zet em een paar uur in een aparte kamer met een bak en kijk wat hij doet. Gaat hij op en af? Hier ook een blaasgruis klant. Heeft na meerdere verstoppingen utieindelijk een penisamputatie gehad en staat de rest van zijn leven op RC urinary voer.
gezien zijn verleden.. naar de DA gaan.. had hij last van blaasgruis? zo ja welke voeding geef jij??? want er zijn namelijk paar die blaasgruis voorkomend zijn. zoals de goedkoopste wiskas. blaasgruis is namelijk ook nummer 1 oorzaak dat katten ziek worden en dood gaan.
Blaasgruis helemaal voorkomen kan je niet hoor.. Sommige dingen hebben beestjes net als mensen nou eenmaal aanleg voor.. Je kan het wel zo klein mogelijk maken door te zorgen dat je katje niet te zout eet en voldoende drinkt... Ik ben zelf ook redelijk angstig dat mn huidige katjes dit ook ontwikkelen, dsu zorg standaard voor paar keer per dag vers water, niet te zout eten en elke ochtend 1/3de zakje natvoer Kben trouwens ook wel zown miep die snel naar de dierenarts gaat hoor. Vertrouw het niet snel als mn beestjesd niet in orde zijn
ben je niet de enigste.. hier net zo.. heb geregeld beneden s'nachts wakker gelegen om ze in de gaten te houden en anders bellen.. ook al is het s'nachts
Inderdaad... Al ben ik tegenwoordig met mn katje (heeft veel van niesziektegehad) wel zo dat k niet meer bij het e erste niesje al ga bellen.. Dan zegge nze standaard kom maar ff langs Kijk t nu vaak ff een dagje aan en wordt t niet erger dan laat k et waaien.. Tis bij hem sowieso chronisch dus helemaal weggaan zal het niet. En heb standaard neusdruppels in huis.. Wat k er van over hou bewaar k tegenwoordig hihi
Heb de assistente weer gebeld en we hebben overlegt. Hij heeft nog geen harde opgezette buik zoals de vorige keer, deze is nu nog soepel, hij heeft net gegeten en gedronken. Ze vond het een goed idee om hem vannacht apart van de andere katten te zetten zodat we morgen kunnen zien of hij idd geplast heeft. Mocht er onderin de kattebak was plas zijn wat we op kunnen vangen kunnen we dat het beste even laten testen. We moeten gewoon goed opletten of hij niet achteruit gaat, want dan gaan we dus direct heen. Voor de rest merken we dus niets alleen heeft hij dus 4 maal overgegeven vanacht en vanmorgen. Iemand zei hier iets over whiskas, is dit ook blaasgruis voorkomend? Wij gebruiken whiskas droogvoer en blikjes van felix of gourmet,
Ik zou zeker vandaag nog gaan, het kan ook verkeerd gaan en beter een keer teveel als een keer te weinig.
Ja dat was ik.. Ik heb hier cursussen voor gevolgd ( detailhandel gericht, dieren en dierenbenodigdheden) en opleiding voor dierenarts assistente. Wiskas heeft met de brokjes de enige goedkope merk die het stofje erin hebben gedaan wat blaasgruis voorkomt, mits het al genezen is. dat stofje zit voornamelijk in de duurdere voer, Royal Canin, Eukanuba, Iams, Hills. Blaasgruis komt namelijk ook meer voor bij ongecastreerde katers. daarom adviseren ze namelijk een castratie ook vaak aan. De droogvoer bevat dit zeker weten. Wel en zeg het duidelijk, moet het blaasgruis wel weg zijn.. want anders heeft het voer geen nut.. omdat er nog steeds blaasgruis is. De DA heeft zowiezo voer voor katten die al blaasgruis hebben.. wiskas zou erna kunnen gebruiken als het blaasgruis weg is.