Dank je voor je advies. Ze hebben heel hun leven al whiskas droogvoer gehad. De vorige keer had hij een verstopte blaas, maar gruis konden ze niet vinden gelukkig.Er zat wel een ontsteking. Maar vind het wel super om te weten dat we goede droogvoer gebruiken. Ze zijn overigens alle 3 wel gecastreerd, 2 zijn aankomen lopen maar waren al gecastreerd en de kat waar het omgaat, hebben we met een half jaar laten castreren.Normaal moet dat later, maar omdat hij nogal grof geschapen was en al achter de vrouwtjes aanzat moest het eerder
hier is de blaasgruis juist ontstaan door onze kater is gecastreerd. weet niet of het juist helpt tegen blaasgruis als de kat nog intact is. maar vaak merk je heel duidelijk of een kat blaasgruis heeft. kan kan niet plassen en meeste katten gaan juist dan buiten de bak overal staan druppelen. vaak komt er weinig tot geen plas uit of dan wel druppels maar je ziet ze wel constant in plashouding staan of zelfs graven nadat ze een poging gedaan hebben om te plassen. erg onrustig door het hele huis plasplekjes zoeken of als het al zo erg is liggen ze voor pampus ergens. heb dit in je hele verhaal niet gehoord dus vraag me af of het blaasgruis is. je kan er alleen achter komen door urine onderzoek te laten doen. voeding die blaasgruis oplossen is er een goedkoper merk dan royal canin of de merken die bij de DA te krijgen zijn en dat is prins struviet oplossend. als dan na een paar weken de struviet weg is dan is het mogelijk over te gaan op het gewone voer van prins. wij voeren intussen biofood kat 3-mix. dit is naast prins het enige voer wat voor onze kat helpt om een aangenaam leven te hebben. royal canin en noem maar op welke merken werkte niet voor hem en enorm duur ook nog eens
Vaak krijgen katten die gecastreerd zijn sneller blaasgruis dan intacte katten. Als je kat éénmaal blaasgruis heeft gehad is het wel verstandig om deze levenslang op een voeding met het S/O index te zetten. Dit voer maakt namelijk de urine zuurder waardoor de kristallen oplossen. Wil wel echt benadrukken dat je zo'n kat echt nooit te lang moet laten lopen! Ben zelf dierenartsassistente en het is me echt té vaak overkomen dat we zo'n "plaskater" niet meer konden redden. Wat er namelijk gebeurd is dat op een gegeven moment de blaas zó vol wordt dat er door de nieren geen urine meer geproduceert wordt, met als gevolg dat het bloed niet meer gezuiverd wordt en de afvalstoffen in het bloed blijven. De kat vergiftigt zichzelf dus... en dit kan echt héél snel gaan! Hopenlijk heeft je katje vandaag een goeie plas gedaan maar zou het dan in ieder geval wel even na laten kijken bij je dierenarts!
Dan vallen hun darmen stil, heeft mijn poes laatst ook bijna gehad, was op nippertje erbij gelukkig en de dag erna werkten, met behulp van medicatie, de darmen al vele malen beter (was ook te merken, at gelijk voor tien )
onze kat heeft het ook gehad wij waren er net optijd bij! we ehbben een hele lange tijd speciale voeding gehad maar gebruiken nu van de aldi.. schijnt ook goed te zijn. en tot nu toe gaat het ook nog steeds goed!!
Wij hebben een poes met blaasgruis en zij is al jaren op dieetvoer van de dierenarts. Wij stappen hier ook niet meer van af. Paar weken geleden begon ze overal weer piepkleine plasjes te doen en van en naar de kattenbak te hollen. Toen voelden we het al weer aan komen. Gelijk plas op proberen te vangen en naar de dierenarts. Gelukkig geen blaasgruis, maar wel een blaasontsteking. Kuurtje gehad en nu ze weer prima in orde. Vind het zo zielig om een poes/kat zo moeilijk te zien doen bij het plassen.... @TS: hoe is het nu met je kat?
Ik voer mijn katten Prins, en ze hebben allen nog nooit een probleem gehad met gruis, zowel de kater (kater is pas na zijn eerste jaar gecastreerd) als de poezen niet. Van ander voer weet ik het niet, heb het namelijk nog nooit geprobeerd. En ja, niet elke kat is hetzelfde dus reageren ze denk ik ook niet allemaal hetzelfde op bepaalde voer soorten, als het de kat goed doet er niet vanaf stappen zou ik zeggen. TS: hoe is het nu met je kater? Hopelijk voelt ie zich al wat beter.
Als de assistente tegen me zou zeggen dat ik het toch na moet laten kijken dan zou ik geen enkele risico willen nemen en meteen gaan.
ik heb bij onze poes ook te lang gewacht waardoor haar nieren zo waren aangetast dat we der helaas hebben moeten laten inslapen. ik was toen net zwanger en dus minder met mijn katten bezig. voelde me er zo schuldig over. hoop dat je een goede beslissing maakt!
Ik ben zelf dierenartsassistente en ik vind dat hier wel erg makkelijk gepraat wordt over voer van de aldi, dierenwinkel etc. Je hebt geen idee hoe vaak hier mensen komen met een plaskater die al eerder verstoppingen heeft gehad en vervolgens op goed voer met s/o index wordt gezet en de mensen gaan dan toch maar eens kijken naar goedkoper voer. De verkoper in de dierenwinkel raadt dan een goedkoper merk aan en binnen een paar dagen staan ze hier weer voor de deur met een kat met een verstopte blaas!!! Persoonlijk zou ik dus met een blaasgruis-kat echt niet anders voeren dan Urinary of C/D. Maar dat is mijn mening en die deel ik waarschijnlijk met veel andere dierenartsen en assistentes.
Ik snap zelf sowieso niet dat whiskas als goed voer wordt aangeschreven mja wie ben ik... JA ook mijn kat krijgt whiskas zachtvoer, maar das puur en alleen omdat meneer andere zachtvoertjes niet blieft!! Heb helaas geen ruimte in huis voor n extra vriezertje voor carnibest oid.. En heb dan liever dat ie whiskas zachtvoer eet dan heelmaal gen zachtvoer
onze katten krijgen bijna geen zachtvoer het is helemaal niet nodig. 1 keer in de 3 weken misschien een zakje en af een toe een kuiken. en qua voeding krijgen ze iams. daar doen ze het erg goed op. ik ben niet zo voor goedkoop voer zit veel te veel zout in. bij onze poes kwamen de nierproblemen acuut ze was nog maar 3 jaar dus is een heel gemis voor ons
Whiskas is echt geen goed kattenvoer hoor. Hills, royal canin en nog een paar andere merken wel. Whiskas is troep, net zoals het voer van de alid/liddl. Vaak is in dit soort gevallen goedkoop=duurkoop.