wij hebben een bad van 305cm rond zon intex bad, volgende week gaan we een weekje weg en dus staat ie een week "stil" als ik dan thuiskom chloor erbij gooi en dan de pomp aanzet is het weer goed of kan dat niet omdat hij een weet "stil" heeft gestaan?
wij hebben ook zo'n bad met pomp en filters en warmtepomp.... ik zou hem helemaal leeg laten lopen voordat julle op vakantie gaan... en na de vakantie eerst maar eens kijken of het nog steeds zo warm is...!
Ik zou voordat je weggaat er een flinke portie chloor ingooien, als je thuiskomt kijken hoe het water eruit ziet. Als het niet helemaal groen van de algen is geworden, gewoon even testen hoe het met het chloor en pH gehalte zit, eventueel nog chloor bijdoen, schoonmaken en klaar. Als er iemand op je huis past kun je ook vragen of die af en toe even de pomp een half uurtje wil aanzetten. Zo doen wij het altijd met het zwembad van mijn ouders, wat een betegeld bad is en nooit helemaal leeggaat (want dan zou het in kunnen storten of kapot kunnen vriezen).
Wij doen altijd gewoon om de 2/3 dagen verversen. Om het een dag of 2 te laten staan is helemaal niet erg, ik merk het aan ons zwembadje als de bodem glibberig begint te worden ben ik eigenlijk al te laat en ga ik hem dus gelijk verversen en even schoonschrobben. Maar denk niet als het eenmalig zou geworden dat er echt iets enorm ernstigs kan gebeuren toch? Mijn zoontje eet ook wel eens zand op, nouja goede bacteriën roepen wij dan altijd haha!
Wij hebben ook zo'n groot rond bad met zo'n blauwe rand, hier word hij 1x gevuld en daarna gewoon goed onderhouden met de pomp en Chloor tabletten .. Zo'n bad vullen ( althans die van ons duurt bijna een hele middag dus dat ga ik echt niet om de twee dagen doen ...
hier gewoon een normaal zwembad. maar gaat elke dag schoon water in. Kraan 2 uurtjes aan en hij zit vol. Als ik er 1 dag in heb gezeten is het water ook vies. Zie je een laag van het zonnebrandcreme erop, en de jongste plast ook nog in het bad waarschijnlijk dus lekker fris elke dag schoon hier Maar gewoon kijken hoe het water eruit ziet en dan zie je vanzelf of je er nog in kan of niet.
Wij hebben ook een 3 meter zwembad met pomp. Hier gaat elke dag de pomp aan en een paar chloor tabletjes. Moet ook wel, want het is anders inderdaad stilstaand water en met dit broeierige weer heb je meer kans op besmet water dan anders. Water zit er nu al zo'n 2 maanden in en is nog steeds heel helder en schoon.
wij hebben ook een groot zwembad staan, maar daar zit een pomp aan waardoor het water gezuiverd word,en niet stil staat. ook heb ik er chloortableten in en om de dag check ik het water met zo'n staafje. Als er viezig in komt zoals bladeren dan schep ik het er uit. Dus als er een pomp aan zit dan is het te doen. Man zou er niet aan moeten denken om om de drie dagen het bad leeg te halen. zit wel aan 10 uur water vullen in.. Pomp staat de hele dag aan. Bij verschillende winkels heb je van die staafjes en tabletten en het andere poeder te koop. zoals campingwinkels, zag het laatst hier bij een bouwmarkt..
bij mijn ouders staat nu sinds 1,5 week een zwembad op van 5 meter lang bij 1,20 diep... en dat water is 30 graden, en zeker niet te koud voor kleine kindjes... maarja,.. ik zou idd van zo'n teststaafjes gaan halen, dan weet je tenminste zeker of het water goed is..
de teststaafjes chloortabletten en het spul voor de ph heb ik wel. het is niet te doen om het bad om de 2 dagen te verversen, daar is dit bad ook niet voor. voordat we weggaan doe ik er wel extra chloor in en ik vraag wel aan mijn moeder of zij de pomp even aan wil zetten. bedankt voor jullie adviezen