Hallo, Ik ben Mell en word dit jaar nog 18. Ik heb deze week te horen gekregen dat de moeder van mijn ex-vriend zwanger is van mijn vader. Nu is het natuurlijk al minder leuk om te horen dat zij zwanger is van mijn vader, gezien ik daar een soort verleden heb, maar de woonsituatie is nog ongelovelijker dan het lijkt. De moeder van mijn ex heeft 6 kinderen, waaronder een zoon die in de gevangenis zit wegens verkrachting, en een zoon die zwaar drugsverslaafd is. Dan loopt er nog een meisje van 11 die agressief is, en er lopen 3 kleintjes van 1 tot 3 jaar. De moeder van mijn ex heeft ook haar alcoholistische zus in huis genomen, die net is bevallen van een zoon en opnieuw zwanger is. De moeder van mijn ex onderhoud dus in totaal 8 mensen (binnenkort dus 10) van één uitkering. De kinderen staan allemaal al onder voogdij maar ik vind niet dat dit voldoende is. Ik kan het niet aanzien dat mijn aankomende broertje of zusje opgroeit in zo'n situatie. Omdat mijn vader geen recht heeft op voogdij wil ik graag zodra ik 18 ben en een eigen huisje heb met inkomen, de voogdij op mij krijgen. Ik weet dat ik veel te verduren krijg, want wie zorgt er nou op zijn 18e voor het kind van zijn of haar vader? Maargoed, al met al heb ik het er voor over en ga ik er alles aan doen om dit mogelijk te maken. Nu wil ik alleen graag weten, hoe ik dit moet aanpakken, of iemand hier ervaring mee heeft en mij tips kan geven. Alvast bedankt. Groetjes, Mell.
hoi, jeetje zeg...wat een situatie en goed dat je zo sterk blijft. ik zou eens een familie-advocaat om advies vragen. Die weet vast wel hoe je moet handelen. Denk dat je een vast inkomen moet hebben en een eigen woning waar je het kindje een stabiele jeugd kunt geven. In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen en super dat je voor je aankomende broertje/zusje wilt zorgen.
Ja ik ben nou van alles aan het uitzoeken. Ik zelf heb ook nog regelmatig contact met jeugdzorg omdat ik niet meer thuiswoon, en heb net even gebelt. Als het goed is kan ik voogdij aanvragen zodra ik zelf alles op een rijtje heb, dus woning goed inkomen etc. Omdat ik gewoon familie ben kan ik dus als het goed is wel voogdij krijgen, alleen hoe wisten ze niet precies dus ben het even aan het uitvogelen..
Als de andere kindjes al een OTS hebben (jij hebt het over voogdij, ik neem aan dat ze dus onder toezicht zijn gesteld van een voogd), dan zal het heel moeilijk worden. Het nieuwe kindje zal vaak al 'automatisch' ook onder toezicht worden gesteld. Volgens mij maak je dan heel weinig kans eerlijk gezegd. Wat ik mij wel af vraag is waarom de kindjes onder toezicht zijn gesteld (een voogd hebben?), maar nog thuis wonen/geen intensieve begeleiding krijgen? Tenminste dat idee heb ik niet bij je verhaal. Ik zou je eerder aan willen raden om eens aan te kloppen bij de jeugdzorg, waarom dit zo uit de hand loopt en wat zij verder gaan ondernemen. Op die manier wordt dan hopelijk het hele gezin geholpen. Een meisje van 18 voogd laten worden over haar halfbroertje/zusje terwijl de biologische moeder er ook nog is en voorlopig nog kinderen thuis heeft wonen lijkt mij niet iets waar jeugdzorg mee in zal stemmen. Hopelijk zijn er dan andere goeie opties voor jullie. En niet lullig bedoeld, maar jij hebt dus een exvriend die óf zwaar drugsverslaafd is óf in de gevangenis zit voor verkrachting. En een vader die geen voogdij zal krijgen (dus ook niet over jou voogdij heeft waarschijnlijk). Niet vervelend naar jou bedoeld, maar ook naar dat soort dingen zal een jeugdzorg kijken bij de plaatsing van kinderen.
Ja klopt, al haar kinderen staan al onder toezicht van jeugdzorg alleen als die mensen wat beter hun werk zouden doen, zouden zij inzien dat dit geen geschikte leefomgeving is. Mijn ex is sinds het uit is gegaan zwaar aan de drugs gegaan en gebruikt het ook waar zijn jongere broertjes van 1,2 en 3 jaar bij zijn. Mijn vader heeft over mij wel zeggenschap maar kan niet voor mij zorgen. Ik kan het gewoon niet aanzien hoe mijn aankomende broertje of zusje moet opgroeien in zo'n situatie, en ik zal er ook alles aandoen om hem of haar daar weg te halen. Al kan ik het niet voor elkaar krijgen om hem of haar bij mij te laten wonen straks, geen enkel kind verdiend een situatie als dat om in te wonen. En dan is dat nog niks vergeleken sommige situatie's van kinderen.. Maar ik zal jeugdzorg verder meer gaan informeren en ik hoop dat ik wat kan doen.. Bedankt voor je berichtje iniedergeval.
Wil alleen even zeggen dat ik respect voor je heb! Hoop dat het lukt om dit kleine kindje een toekomst te geven! sterkte! groetjes
hey Mell, wat goed dat jij ondanks de chaos om je heen zelf alles nog zo goed op een rijtje hebt, heel veel succes meid, ik hoop dat je wat voor je broertje en/of zusje kan betekenen, succes en er gaan vast goede tips komen van de mensen hier