samenlevingscontract

Discussie in 'De lounge' gestart door mora27, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wie van jullie zijn ook nog niet getrouwd maar hebben wel een samenlevings contract? wij willen dit laten opstellen door een notaris... en daarin vastleggen wat er gebeurd met het erfgeld en met onze kinderen mocht er ons wat gebeuren... wat kan je daar nog meer inzetten en hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    #2 Beate, 4 feb 2010
    Laatst bewerkt: 4 feb 2010
    Volgens mij moet je de dingen die jij noemt vast laten leggen in een testament. In ons samenlevingscontract stond hoe wij de lasten hadden verdeeld en welke spullen van wie waren (ivm schuldeisers). De notaris zei dat als ik bijvoorbeeld wilde dat mijn huis na mijn overleden naar mijn vriend ging, ik dat per testament moest laten vastleggen. Doe je dat niet, dan gelden de standaard-regels.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt!

Wij hebben ook een samenlevingscontract + een testament.

4. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

idd je moet dan een samenlevingscontact en testament laten maken

(ff naar de gemeente voor een huwelijk is goedkoper..)

5. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Wij hebben toendertijd ook een samenlevingscontract+ testament laten opstellen. In het samenlevingscontract hebben we voornamelijk beschreven van wie wat is qua inboedel endergelijke. In het testament zet je wat er gebeurd met je huis, geld en eventuele kinderen bij overlijden.

Maar nu had ik toendertijd beter voor een geregistreerd partnerschap kunnen kiezen, dan was het allemaal al een stuk beter geregeld nu we ons eerste kindje verwachten.

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oh oke bedankt voor jullie reacties!
    trouwen doen we liever omdat we dat graag willen en de bijkomende zaken leggen we vooraf vast in een samenlevingscontract... dat je voor de andere zaken een testament moet laten opmaken wist ik niet dus ga dat eens even uitzoeken....!!

de broer van mijn man is laatst heel erg ziek geweest en ze wisten even niet wat er met hem aan de hand was en hij en zijn vrouw zijn ook niet getrouwd maar hebben wel 3 kinderen samen... hij heeft mijn man toen gevraagd een samenlevingscontact te laten opstellen voor hem met daarin waar het huis heengaat na zijn overlijden en wat er met het geld gebeurd wat hij achterlaat... ook wat er met zijn kinderen gebeurd mocht zij te komen overlijden... ze hebben het niet gehad over een testament en de notaris is naar het ziekenhuis gekomen om alles in orde te maken... dus ik snap er nog weinig van eigenlijk..??:( zou het niet zo kunnen dat je beiden in 1 contract kan laten opstellen?

7. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    Meestal wordt dit tegelijk gedaan. Het lijkt net of het om 1 document gaat, maar het wordt wel afzonderlijk van elkaar beschreven. Ik kreeg toch ook echt 2 aparte rekeningen. :D

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    oh oke... haha begin het nu te snappen...:p
    en hoeveel kost zoiets dan? denk zo'n 500 euro?

9. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    verschilt per notaris kantoor natuurlijk, maar geloof dat wij toen ook zoiets kwijt waren. Vond het belachelijk veel geld in elk geval voor zo'n papiertje, maar goed alles is wel goed geregeld dan.

10. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij waren zo'n 700 euro kwijt voor een samenlevingscontract en testament. Het klopt inderdaad dat je met een samenlevingscontract niet kunt laten vastleggen wat er gebeurt na overlijden van een van jullie. Daar heb je echt een testament voor nodig. En wat betreft de opmerking dat je goedkoper kunt gaan trouwen, dat klopt! Maar dan heb je alsnog een testament nodig, wil je wettelijk laten vastleggen waar de kinderen bijv. heengaan als je beide overlijdt. Dus denkt dat het allemaal niet zoveel scheelt hoor, qua geld...
    En dan heb je nog het partnerpensioen! Als je een samenlevingscontract hebt moet je meteen even jullie beiden pensioensfonds op de hoogte stellen, en elkaar aanmelden. Als je dat namelijk niet doet, en je partner overlijdt, dan ontvang je niets van zijn pensioen. Allemaal scenarios waar je niet aan wilt denken, maar je kunt het maar beter wel geregeld hebben. Als je overigens trouwt, is dat aanmelden voor partnerpensioen niet nodig...

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mora, wij zijn ook niet getrouwd en hebben vorige week een samenlevingscontract en twee testamenten afgesloten en hiervoor waren we 428 euro kwijt.
    Dit was bij een notaris in de buurt van Apeldoorn.
    Via de site van de goedkoopste notaris.nl heb ik ze gevonden.

Wij hebben trouwens 3 documenten gekregen. Een samenlevingscontract en een testament voor vriend en 1 voor mij.

Voor ons was de voornaamste reden dat wij elk moment een kindje verwachten ik wou vastgelegd hebben wat er met hem gaat gebeuren mochten wij allebei overlijden. Dit kan alleen met een testament.

Daarnaast is er eea veranderd mbt betalen successierechten.
    Om als partner in aanmerking te komen voor vrijstelling van betaling van successierechten (belasting die je betaald over de erfenis van je partner) moet je minimaal 6 mnd een samenlevingsovereenkomst hebben op het moment van overlijden. Dan ben je tot 600.000 vrijgesteld.

Daarnaast (werd al genoemd) aanmelden voor partnerpensioen.

Het is lastige materie en vooral zaken als overlijden wil je niet over nadenken, maar het kan een hoop narigheid voorkomen als alles goed op papier staat. Ik had er de 400 euro graag voor over.

Deel Deze Pagina