Risico zuigcurrettage

Discussie in 'Miskraam' gestart door vlinderCN, 24 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Ofschoon ik vrijdag pas officieel bevestigt krijg dat het weer niet goed zit, weet ik zelf al dat ik voor de 4e keer voor de keuze sta pillen of curettage.

1e missed abortion gewone curettage..hier heb ik achteraf zoveel angsten bij gehad mbt verklevingen. Ook restweefsel wat er na 4 weken plots uitkwam.
    2e en 3e missed abortion daarom voor pillen gekozen en verliepen de miskramen volgens het boekje (paar uur krampen, vruchtje verloren en daarna alweer beter) alleen beide keren wel heel lang bloeden (3+ weken) ivm restweefsel.

Nu doen ze in ziekenhuis hier standaard zuigcurettage wat me iets minder risicovol lijkt. Maar kan dat niet duidelijk vinden. Zijn er hier negatieve ervaringen na zuigcurettage zoals verklevingen? Ik ben 40 en laag AMH dus heb echt geen tijd meer om maanden te sukkelen met verklevingen o.i.d.

Of zal ik maar gewoon voor de pillen gaan..maar ja ook die nasleep duurt lang.

2. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Mijn ervaring is heel goed. Ik wilde juist absoluut de pillen niet na het lezen van zoveel horrorverhalen. Heb mijn lijf meerdere weken de tijd gegeven om het zelf te doen maar helaas. Ik vond de curettage echt een verademing, heel goed behandeld in het ziekenhuis, niks gemerkt door narcose, weinig nabloeden en 2e ronde weer zwanger. Als je snel verder wilt zou ik er zeker voor kiezen.

3. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik heb afgelopen donderdag een curettage gehad, maar pas nadat ik echt zei dat ik geen kindjes meer wilde. Mijn fert gyn hamerde echt op pillen als ik geen verklevingen wilde. Ze zou dan een combi geven van 2 soorten medicatie.

Achteraf ben ik erg blij met de curettage, want volgens mij had ik het er met pillen totaal niet uitgekregen. Ze had er veel werk aan.

Ik wens je veel sterkte en ik vind je erg moedig dat je doorgaat, hopelijk snel een mooi blijvend kadootje.

4. Nena84

Nena84 Bekend lid

6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ik zou ook nooit meer voor pillen gaan. Niet alles verloren na twee keer 4 tabletten inbrengen. Een maand lang bloedverlies en uiteindelijk toch curretage. Na de curretage stopte het bloeden binnen een dag. Mijn menstruatie kwam wel wat moeilijk op gang, waardoor ik ook bang was voor verklevingen. Cyclus ook nog heel onregelmatig, maar nu 2 maanden na de curretage lijkt het weer op de rit. Heb nu een goede, heftige menstruatie, maar ben daar gek genoeg wel blij en opgelucht door.

Ik heb ergens gelezen dat de kans op verklevingen kleiner is als je eerder een succesvolle curretage hebt ondergaan. Dit zou je even na moeten zoeken/ vragen.

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Ik had gelezen dat je meestal vanaf 2e keer currettage echt kans maakt op verklevingen. En ik heb er nu 1 op zitten..wel voldragen zwangerschap en 2 latere miskramen erna..
    Bij mij hebben de pillen telkens prima hun werk gedaan maar van die irritante stukjes die bleven zitten onder 15mm (te klein om in te grijpen). Maar goed ook na de 1e currettage toen een week of 4 erna een enorme flubber verloren (sorry) van wel 3cm ..

Maar was dit zuigcurrettage of gewone waarbij ze het soort van wegschrapen? Vraag me vooral af of dat nog uitmaakt.

6. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Dank je, daar was ik al bang voor, durf het niet aan. Was dit ook zuigcurrettage of dat ze het wegscoopen?
    had je verhaal gelezen, in jouw geval ook voor currettage gekozen maar wij hopen nog op een 2e kindje .. jij heb voor deze baby ook veel miskramen gehad he? Nooit iets gevonden toch? Ik ben nu net 40 geworden maar vind 4 miskramen op 36,38 en 39 niet normaal meer maar bij ons niets gevonden in gent/DD/NL. Kulverhaal dat ik te makkelijk zwanger word en het zich muurvast nestelt (nooit bloedverlies of enig teken dat ze zelf loskomen). Ik ken erg veel vrouwen die 1e ronde zwanger worden en geen miskramen hebben :rolleyes:

7. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Het verschilt per gynaecoloog wat ze adviseren hoor. Mijn vk zei ook nee je moet aan de pillen en ik zag daar zo tegenop. De gyn zei dat ik zelf mocht kiezen en dat ze idd nu eerst pillen adviseren maar dat een curettage echt niet betekent dat je altijd verklevingen krijgt. Dat risico is nog steeds heel klein. En wat als t met de pillen er niet uitkomt en je alsnog een curettage moet? Dan ben je weken en een hoop ellende verder.

Ik ken in mijn omgeving tientallen vrouwen (ja ik heb veel gepraat over mijn ma en dan hoor je veel ineens) die een curettage hebben gehad en er niets aan over hebben gehouden, daarna gezonde kinderen gekregen en geen verklevingen. Het aantal positieve verhalen over de pillen was echt veel lager helaas.

8. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Zuig curettage, daarom krijg je nooit alleen een ruggenprik. Altijd met een roesje erop of narcose, dan hoef je niet naar het geluid te luisteren.

Hier idd ook meerdere miskramen en nooit wat gevonden. Het is maar kijken en zwanger, dus de fert gyn vermoed iets van een te late selectie. Dat er pas na het innestelen gekeken wordt of het wat gaat worden i.p.v. ervoor. En idd bij mij zitten ze ook muurvast. Nu 3 wkn geprobeerd, iedere dag een temp tot 38.5 en lamlendigheid met bloedverlies, maar vertrekken ho maar.

Ik heb ook een grote schoonmaak OK gehad, Ashermann operatie, toen was het stik netjes binnen en als nog 2 biochemische zw eer ik E kreeg. Ik had nml voor die operatie 3 curettages gehad en dat was een puinhoop geworden.

Ik weet niet waar je beter aandoet, maar mijn fert gyn weet het vast het beste voor mij en ik heb altijd naar haar geluisterd. Ze zei nu medicatie als we het nogmaals wilde proberen. Dat willen we niet meer, maar anders zou ik haar gevolgd hebben.

Bespreek het goed met je eigen gyn, kijk wie evt de OK gaat doen, de ene is subtieler dan de andere bijv. Ze zijn allemaal goed, maar sommige doen echt heel rustig.

Met een Ashermann OK ben je zo een half jaar verder nml. Wachtlijst, OK, 6 wkn herstel, etc.

9. Nena84

Nena84 Bekend lid

6 mrt 2019
    811
    348
    63
    Vrouw
    Ik had dit precies hetzelfde! Had de verloskundige gezegd dat curretage kon dan had ik dit meteen gedaan. Die pillen vond ik veel ellendige en traumatische dan de curretage.

sarah28 vindt dit leuk.
  10. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Het liefst wil ik een currettage met hysteroscopie zodat ze zien wat ze doen.
    Maar helaas is dat nog
    Oei dat zijn wel veel currettages. Ik heb gelukkig nergens last van deze keer maar wil toch liever niet wachten omdat herstel ook altijd lang duurt.
    Heb helaas nog geen fijne gyn getroffen hier (zijn pas verhuisd) en in de vorige plaats ook telkens een ander waar ik niet superveel vertrouwen bij voelde.
    Ik ga morgen eens naar een ander zknhs bellen in de omgeving, het liefst wil ik een currettage met hysteroscopie tegelijk zodat ze zien wat ze doen...

Cindy1977 vindt dit leuk.
  11. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Mijn gyn is pro pillen, ik heb alle drie mijn missed abortions gekozen voor de pillen (Je krijgt in mijn ziekenhuis mifegyne en cytotec) en ben daar tevreden over. Ik ben zelf altijd erg bang geweest voor verklevingen.
    Bij mij is het twee keer succesvol geweest en een keer is er wat restweefsel achtergebleven wat in Gent tijdens een hysterscopie onder narcose is weggehaald.

Ik heb veel verhalen en volgens mij moet je ook ‘geluk’ hebben. Van beiden veel succesverhalen gelezen maar ook vrouwen die na curettage alsnog pillen kregen en omgekeerd omdat niet alles weg was.

Succes met het maken van je keuze.

vlinderCN vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen hoe ver jij was? De vorige 2 keren dat ik pillen heb genomen had ik echt al minikindjes met alles erop en eraan. Deze keer leeg vruchtzakje en "pas" 7 weken. Vraag me af of dat ook nog uitmaakt. Tot nu wil niemand die mifegyne vooraf voorschrijven maar de laatste keer zo lopen drammen dat ik het wel kreeg. Gek want het klinkt logisch als je leest wat het doet. Ik werd er alleen kots en kots misselijk van, kon niks binnenhouden. Je mag dan 24 uur met de cytotec beginnen toch?
    Twijfel of ik nu ook weer door blijf zeuren om die mifegyne vooraf..

13. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Ik vind het nog steeds gek dat er zo weinig artsen de combi voorschrijven gezien het feit dat het de succeskans vergroot van 70 naar 90 procent.
    Volgens mij moest ik 36 uur van te voren de mifegyne slikken. Ik ging daar trouwens altijd al van bloeden de avond voor de opname met cytotec (in mijn ziekenhuis nemen ze standaard op bij deze procedure).

Eerste zwangerschap werd de missed abortion vastgesteld bij 7+5 en paar dagen erna de pillen. Hartje was toen al paar dagen eerder gestopt.

Tweede zwangerschap had ik vanaf 6,5e week bloedingen. Vruchtje groeide maar had groeiachterstand. Met 8+6 weken een hele grote bloedaanval en met 9+0 geen hartje meer. Toen paar dagen erna de mifegyne genomen en 10 min voor de cytotec er anderhalve dag later in zou gaan kwam her vruchtje vanzelf.

Vierde zwangerschap (derde miskraam kwam vanzelf op gang) had ik vage echo met 6+5 volgens mij waar er af en toe een flikkering te zien was van het hartje, maar niet duidelijk klopte en dat het fout zat werd negen dagen erna bevestigd. Vruchtje was na de vorige echo ook niet meer gegroeid. Toen paar dagen erna mifegyne en daarna cytotec.

Ik ben bij de zwangerschappen die niet goed gingen dus nooit verder gekomen dan 9 weken.

14. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Ja ik snap dat dus ook niet, als je leest wat mifegyne doet dan zou je toch denken dat het meer kans op succes geeft. Online zie je ook dat heel veel ziekenhuizen het wel geven maar ook veel niet. Ik heb het vanochtend genomen i.i.g. en merk nog niets, vorige keer was ik heel misselijk maar ook al door de zwangerschap.
    Heel bijzonder dat ze ook opname doen! Dat heb ik nog niet eerder gehoord ook (wel s gelezen online), vind het wel fijner om thuis te doen en heb back up om evt naar ziekenhuis te moeten.

Ook al een pittige geschiedenis jij, wat fijn om te horen dat het inmiddels gelukt is! Heb je iets anders gedaan bij je doorgaande zwangerschap?

15. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Ik heb 2x een curettage gehad en nooit complicaties ervaren daarna. Ik had toen niet gekozen voor pillen ivm die nasleep en wachten op, ik wou toen alleen maar slapen zodat het daarna voorbij was . Sterkte!

16. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Ja veel vrouwen zeggen dat maar ik vind opname juist erg fijn. Je mag trouwens na twee uur naar huis als je zou willen. Maar als je blijft krijg je eten, drinken, warme kruiken en als je wilt pijnmedicatie en dat vond ik er erg fijn aan. Ook brengt de gyn de cytotec in wat ik wel handig vindt want het inbrengen zo dicht bij de baarmoedermond terwijl je ligt en moet blijven liggen voor een half uur is lastig want dan kan ik dan een half uur mn handen niet wassen. Ook checkt zij dan het weefsel wat eruit is gekomen en of de mk compleet is. Afijn, ik vond dat zelf altijd prettig.

Fijn dat je de mifegyne hebt gekregen zeg. Heel veel sterkte met alles wat nu gaat komen.

Ik heb een medicatie cocktail gekregen via het UZ Gent (prednison, fraxiparine, utrogestan en kinderaspirine) waardoor ik uiteindelijk zwanger ben gebleven.

17. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Jeetje wat klinkt dat als een fijn zknhs zeg! Nu je het zo uitlegt zou ik opname ook fijn vinden vooral omdat ik nu weer niet weet of het compleet is en of ik morgen nog een keer 4 pillen moet inbrengen :( maar hier is het echt: succes ermee..

Oh joh met de cocktail gelukt?! Wat een goed nieuws. Was er bij jou iets gevonden?
    Bij mij 0,0 en ook nk cellen waren goed (DD) maar mocht nu ook starten met de cocktail van Gent (minus de aspirine, waarom geen idee) alleen helpt dat natuurlijk niet bij zo'n mk als deze waarbij het in de aanleg gewoon al fout zat.

18. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Ik kreeg ook veen aspirine voorgeschreven, of nou ja eerst wel, maar toen ik fraxi kreeg schreef ze het niet meer voor. Had toen nog veel liggen en heb op eigen houtje erbij geslikt ‘voor de zekerheid’.
    Bij mij ook nooit iets gevonden bij onderzoeken in NL en Gent. Gebruikte je afgelopen zwangerschap al de cocktail of mag je nu starten? Ik heb met de cocktail ook 1 mk gehad met 4,5e week. Drie maanden daarna de zwangerschap van mn dochter.

19. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.362
    1.839
    113
    Vrouw
    Ja deze zwangerschap gebruikt maar pas vanaf 4+6 (toen pas afspr in gent) en toen was hcg oploop al niet super meer.
    Moet nu na eisprong starten..zie er wel tegenop voor het geval het deze keer wel lang duurt voor het raak is. Jij ook vanaf ei? Jij bent de 1e van wie ik hoor dat het gewerkt heeft zonder dat er iets gevonden is, enige verschil is dat wij veel ouder zijn en al wel een dochter hebben dus zonder cocktail zou het mogelijk moeten zijn en ergens ben ik bang dat het echt de kwaliteit van ei/zaad is :(

20. Frummels

Frummels Fanatiek lid

31 mrt 2015
    4.475
    2.835
    113
    Vrouw
    Ik ken veel meer verhalen/vrouwen bij wie er nooit iets gevonden is en toch de cocktail werkte. Er staan ook veel ervaringsverhalen op de besloten FB groep: herhaalde miskramen.

Sommige artsen stellen dat als je lijf een probleem heeft bijv met immuniteit, dat dit elke zwangerschap een groter probleem wordt, waardoor sommige vrouwen wel succesvol zwanger raken vd eerste maar daarna alleen maar miskramen krijgen. Heb daar veel over gelezen in het boek van Alan Beer: is your body baby friendly.

Duurt het bij jou gemiddeld lang voordat het raak is? Bij mij zonder utro (ik denk vanwege mn korte LF 5-6 cyclussen en met utro steeds 3 cyclussen. Ik heb totaal 6 cyclussen de cocktail gebruikt en daarna het eerste trimester. Ik vond het spuiten het meest vervelend. Al werd ik ook niet echt leuker door de utro hahaha...

Deel Deze Pagina