andere oplossing voor medisch kinderdagverblijf?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Isademi, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    HELE KORTE UITLEG ;)

Onze zoon Dean van bijna 3 is een dikke maand geleden geholpen aan zijn oren hiervoor hoorde hij amper, hij heeft dus een taal achterstand (wat dan logisch is) maar omdat ze meer vermoedde hebben ze meer testen bij hem gedaan (ook non-verbaal en op sociale ontwikkeling zeg maar) hier heeft hij ook een achterstand, thuis is het prima (nou ja onder controle laten we het daarop houden) hier is voldoende regelmaat, goede structuur en een consequente, redelijk strenge opvoeding, op het PSZ kunnen ze dit niet aan hem geven (nog niet te spreken over KDV hij is daar ooit naar toe geweest en dat was echt een ramp maar goed ik vind dat ze daar ook niet veel doen aan aan wat ik belangrijk vind voor onze kinderen, ik ben zelf strenger en bied meer rust) dat blijkt achteraf ook de enige reden te zijn waarom hij het nog zo goed doet!

Na allerlei testen (audiologisch centrum) is hun advies om naar een MKD (medisch kinderdagverblijf) te laten gaan en daar ben ik het wel mee eens daar kunnen ze dezelfde structuur geven maar tegelijkertijd meer aandacht geven aan zijn ontwikkeling en eventuele verdere diagnose omdat Dean een aantal autistische trekjes vertoont maar hun mogen nog geen diagnose stellen.

Ik ben hier echt helemaal voor was het niet dat het via JEUGDZORG moet, mijn man en ik hebben de grootste hekel aan jeugdzorg (en dat is nog een understatement) mijn man door persoonlijke ervaringen en ik uit verhalen van mijn omgeving, ik zou er dus nog wel overheen kunnen stappen maar mijn man heeft heel veel moeite hiermee!

Is er ook een mogelijkheid dat we onze zoon dezelfde zorg kunnen geven maar dan zonder bemoeienis van deze instantie? Geld is geen probleem als het bv particulier is dat we het zelf moeten betalen, dat doe ik liever als mensen ermee laten bemoeien die ik haar en ook nog eens erg dom vind (geloof me wij kennen iemand van Jeugdzorg die heeft nog geeneens de nodige opleidingen maar die kan wel bepalen of je kindje weggehaald word ja of nee)

Als het echt niet anders kan dan moet het omdat we het beste natuurlijk willen maar als het even kan willen wij niets met deze instantie te maken hebben...

Ik hoop dat hier mensen met nieuwe ideeën zijn!

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    bedoel je met jeugdzorg Stichting MEE? Zo niet dan zou je daar eens wat over kunnen zoeken.

Verder zul je voor een medisch kinderdagverblijf een indicatie nodig hebben en die wordt gegeven dacht ik door t ciz en die krijgen die aanvraag meestal van jeugdzorg, stichting mee of van het medisch kinderdagverblijf als ie daar al zit.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wij hebben het advies gekregen van Audiologisch centrum die sturen het naar Bureau Jeugdzorg en die bemiddelen dan in het zoeken van een medisch kinderdagverblijf zo is het mij uitgelegd in elk geval.

De indicicatie is er dus door middel van reportage van AC in Eindhoven, en Bureau Jeugdzorg gaat hier over plaatsing in het medisch kinderdagverblijf.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    dan zal Mee en jeugdzorg ongeveer tzelfde zijn.
    Nu zal iedere jeugdzorg natuurlijk anders zijn, ik ben ook geen fan dus snap je wel. Maar of t anders kan weet ik eigenlijk niet, mss eens aan je huisarts vragen of er andere mogelijkheden zijn

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    #5 Isademi, 15 jun 2010
    Laatst bewerkt: 15 jun 2010
    MEE is geloof ik een instantie die je door kan sturen naar een medisch kinderdagverblijf als ik het goed begrepen heb, ik heb vandaag op peuterspeelzaal goed gesprek gehad en zij zou met het clupje even over hebben over Dean zijn opties en wat hun eventueel nog kunnen doen voor Dean zonder dat Jeugdzorg erbij hoeft te komen. Zodat ik in elk geval alle opties bij de hand heb, ik wou maar dat je gewoon een particuliere instelling had hiervoor, ik vind niet erg om het te moeten betalen ofzo, wij betalen het zelfs liever zelf omdat we niet graag gebruik maken van dat soort voorzieningen e.d.

6. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Is het gehoor nu helemaal goed, of is er nog steeds gehoorverlies?

enneh...waar woon je?
    in noord holland zijn er peutergroepen voor dove/slechtorende kinderen of voor kinderen met spraaktaal achterstanden bij de NSDSK (nederlandse stichting voor het dove en slechthorende kind) of bij Hopla. Dit laatste hoort bij de stichting Kentalis; dit is een landelijke stichting, dus op meer plekken in NL zal er een aanbod zijn.
    In het zuiden: via St Marie misschien (in st michelsgestel)? Hoort ook bij kentalis (heette daar eerst viataal)

succes!

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Het gehoor is NU wel goed, is vrijdag getest, zijn buisjes zaten wel weer dicht maar beïnvloede het gehoor niet verder alleen of het zou gaan ontsteken ja of nee en dat deed het ook weer (nouja op het randje dus heb druppels gekregen!)

Maar hij heeft eigenlijk vanaf zijn geboorte nooit goed gehoord (toen gingen de gehoortesten al niet goed maar omdat ik 5 keer per dag moest sprayen ging ie vanzelf een keertje goed (dan was het vocht tijdelijk weg) ik heb toen ie dik 2 jaar was eindelijk eens een verwijzing ge-eist! KIJK dat hij langzaam was met praten vonden we niet zo erg, hij was altijd zo snel met alles! We hadden zoiets van; ach laat hem een keer langzaam zijn ik ben niet zo van het medicaliseren van dingen..(vrij nuchter ik ben zelf heel mijn leven al ziek en niet alles hoeft natuurlijk meteen medisch te zijn)

Ik zal nog eens even rondspieken met wat je op hebt genoemd..

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    oja ik woon in Helmond (ZO brabant)

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb net even Kentalis gebeld en ze sturen me een infopakket en aanmeldingsformulier daar moet ik dan de rapportages bijdoen e.d. en dan gaan ze kijken wat ze kunnen doen zodat we onze opties kunnen vergelijken..

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hey Meid, wij zaten in hetzelfde schuitje alleen ons ventje is 9 maanden ouder dus we zijn inmiddels alweer een stuk verder. Ook vanwege o.a. taalachterstand en nog wat "eigenaardigheden" advies mkd(kinderdagcentrum) gekregen en hier zit hij sinds januari. Inmiddels de diagnose "prikkelverwerkingsstoornis" gekregen, waarschijnlijk (licht) autistisch. Gelukkig is het hier via Stichting Mee gegaan maar het hele traject is aangevraagd door de juffie van de peuterspeelzaal. Maar je kan het zelf ook aanvragen via verklaring huisarts/psz/eventueel kinderarts en dan indienen bij het CIZ. Maar hier dus gelukkig geen bureau Jeugdzorg gezien of gehoord, zaten wij idd ook niet op te wachten. Onze kleine vent heeft het trouwens onwijs naar zijn zin op het medisch kinderdagverblijf en gaat met sprongen vooruit!

11. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Hallo,
    Onze dochter Sam zit ook op de peutergroep van St marie (eindhoven) Is dus een peutergroep voor spraak/taal achterstand.
    Ook hebben ze daar evt diagonse/behandelgroepjes.
    Daar kunnen ze ook uitgebreid testen. Maar weet wel wat je op je hals haalt hoor, het is en blijft een geregel en gedoe papier winkel enz.
    Sam gaat na de zomervakantie naar het medisch kinderdagverblijf, daar zijn we super blij mee het sluit heel erg bij haar aan op dit moment.
    En ik heb tot nu toe alleen nog maar goede verhalen over bjz. Denk dat het gewoon aan de persoon ligt die je voor je hebt.
    Ben daar op gesprek geweest, en 2 dagen later had ik het verslag al. De indicatie is nu onderweg.

Als je nog meer wilt weten pb me maar.

Groetjes

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    dus je komt altijd bij BJZ terecht (ook bij Sint Marie e.d.) hetgaat mij niet om persoon maar om de algehele instelling waar ik het niet mee eens ben..

Wat is precies het verschil tussen medisch kinderdagverblijf en bv Kentalis e.d.
    Is kentalis puur voor diagnose? en medisch kinderdagverblijf voor de zorg en het werken aan het "probleem

Ja papierwerk was ik al bang voor dat is altijd gezeik haha maar goed als het nodig is dan moet het maar.

Ik zou willen weten wat precies het verschil is en wat de beste mogelijkheden bied, als ze bij kentalis hetzelfde doen als bij het AC in Eindhoven dan is het een beetje dubbel natuurlijk..

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

Okay ik heb nu ook via peuterspeelzaal aangevraagd of ze kunnen helpen inderdaad dus misschien komt daar wat uit..

14. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    mijn dochter zit in enschede op de cirkelboog
    is ook van kentalis
    vanaf dag 1 voeld ze zich erg thuis en is erg vrij daar
    ze gaat vanaf nov daar heen
    en ze gaat zo goed vooruit in spraak dat ze niet meer op die school hoeft te blijven
    en mag naar een gewone basis school

youame is geboren met een schisis
    en heeft buisjes gekregen
    ze hoorde alles wel maar heel gedempt
    heel vaag zeg maar sinds dat ze buisjes had gekregen ging het al veel beter

15. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ohja die school heeft ook een verzoek ingediend vij het ciz
    en alles wordt vergoed taxi vervoer en de school

ook niks gehoord of gezien van jeugdzorg gelukkig

ook zit er op die school
    logopedie
    maatschappelijk werkster die 1x in de maand thuis komt om te praten met de ouders en over het kind hoe hij/zij daar is

en gebruiken ze gebaren als ze was zeggen
    of vragen
    mijn dochter heeft daar veel baat bij en begrijpt dingen sneller

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja gebaren is juist weer verwarrend voor Dean maar dat komt dan ook door zijn achterstand op sociaal en emotioneel vlak zeg maar

17. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    je kunt ook aangeven dat je dat niet wil bij joun zoontje hoor

vind het ook erg fijn dat er 2 juffen zijn op 6 kindjes

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat is idd erg fijn!

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm nou zat ik nog in mn hoofd met een andere stichting.. maar kon er echt even niet opkomen...
    Maar net op het kdv hing er toevallig een poster van.
    Stichting Vroeghulp.
    Volgens mij is dat ook niet via jeugdzorg.. maar dat moet je voor de zekerheid even zelf nakijken :)

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    das hetzelfde of werkt samen met MEE geloof ik.. (zover ik kan zien) maar ik neem het allemaal mee..

Deel Deze Pagina