Spoedvraagje over eten!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MamaMiaatje, 29 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Hoelang kan je smeerkaas open laten staan tijdens de zwangerschap?
    Ik heb net smeerkaas op m'n boterham gedaan, maar dacht later volgens mij heeft het kuipje een dag of 4 á 5 open gestaan, kan ook korter zijn hoor, maar maak me nu een beetje zorgen i.v.m. listeria.
    Hoelang staat bij jullie de smeerkaas open tijdens de zwangerschap?

2. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou eerder bederf verwachten dan Lysteria. Heb je het die tijd wel in de koelkast bewaard?

Om een Lysteria uitbraak in je eten te kijgen moet het er natuurlijk wel in zitten, anders ga je het er ook niet in aantreffen. Ik zie geen reden waarom er Lysteria in smeerkaas zou zitten.

Volgens mij heb ik het ook wel eens (zwanger) gegeten terwijl het al een dag of 4-5 open is.

3. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Op de site van het voedingscentrum staat dat je smeerkaas tot 7 dagen na opening kunt bewaren in de koelkast, maar geld dit ook voor zwangeren vrouwen?
    Ik heb het in ieder geval al die tijd in de koelkast bewaard.

Oh Chocochick er kan dus geen listeria inzitten?

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou zelf ook een week aanhouden, 4 a 5 dagen lijkt me echt geen probleem. (En een week is waarschijnlijk ook gewoon het minimale; na 8 of 9 dagen is het vast ook nog prima, maar nu ik zwanger ben, zou ik dat risico niet nemen.)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat geldt ook voor zwangere vrouwen. In smeerkaas zit geen listeria

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Punt is dat het er wel in kan komen als je het te lang bewaart, net zoals bv in voorverpakte salades, maar ook simpelweg in voorverpakt vlees zoals ham. Maar 4/5 dagen lijkt me echt geen probleem verder.

7. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan er niet zomaar in komen. De enige reden Dat lysteria kan uitgroeien is als het er al in zat of als het er via een nabesmetting in komt. Als je bijv. Lysteria aan je mes hebt zitten omdat je eerst iets hebt gesmeerd waar het wel in zit. Anders kan het er niet zomaar in komen.

Deel Deze Pagina