Hoi dames, ik hoop dat er hier in het clubje iemand zit die mij misschien wat verder kan helpen. Ik geef mijn dochter van nu bijna 17 weken oud volledige borstvoeding. Vanaf de 4e week zijn we gaan oefenen met een flesje, helaas zonder echt veel resultaat. In principe hoef ik geen tips, ik heb geloof ik zo'n beetje alle tips die er zijn geprobeerd, waarbij het soms een keer werkt maar de volgende keer niet meer. Ook weet ik dat ze het kan en ze heeft alles al een keer gedronken, vers, uit de vriezer en zelf kunstvoeding. Wanneer we het flesje rond 22.30 uur geven drinkt ze het bijna altijd, maar dan slaapt ze ook half, is ze wakker dan doet ze het niet. Verder voed ik met een tepelhoedje dus het ligt ook niet aan de vorm ofzo. Iig nu mijn probleem en tevens vraag. In januari moet ik weer gaan werken, mijn dochter is dan 5 maanden oud. Ze zal dan 3 dagen naar de creche gaan. Ik wil niet gaan kolven op mijn werk omdat mijn werk daar te stressvol voor is en ik niet denk dat ik daar voldoende productie ga hebben om de volgende dag mee te geven (dat heb ik nu thuis al niet). Live voeden is geen optie omdat mijn werk te ver weg is. Ik wil mijn kolftijd dan ook gebruiken om een uur later naar mijn werk te gaan en een uur eerder terug en dus dan zelf kan voeden (dit omdat ik anders van 07.00 tot 18.30 uur van huis ben) en dat ze overdag op de creche flesvoeding krijgt. Maar ja hiervoor moet ze dus wel uit een flesje drinken.... Ook voor mijn eigen lichaam en de productie is het verstandig wanneer ik dus een aantal voedingen langzaam afbouw voor die tijd, zodat ik niet ineens "droog"kom te staan. Maar dat gaat op deze manier dus niet. Vorig weekend hebben we haar bij haar grootouders gebracht om te kijken wat ze zou doen en heeft toen 5.5 uur niet gedronken. Het CB komt niet verder dan: Nee hoor geen hapjes o.i.d. want het is een half jaar exclusief BV en die fles gaat ze heus wel nemen. Verder dan dit komen ze niet en ben ik niet mee geholpen. Daarnaast hoop ik dat jullie begrijpen dat ik na 12 weken dagelijks een flesje aanbieden een heel klein beetje pessimistisch ben of ze dat gaat doen. Ik ken verhalen uit mijn omgeving en van internet waar kindjes het een hele dag volhouden en dan in de avond en nacht bij moeder gaan inhalen, na een aantal dagen ben je dan wel gesloopt als je moet werken. Natuurlijk blijf ik de hoop houden maar voor nu wil ik er wel iets mee. Ik heb dus het plan gevat om over 2 a 3 weken (ze is dan 4.5 maand oud) te beginnen om de voeding van rond 10.00 uur te vervangen door flesvoeding met rijstebloem er doorheen zodat we het kunnen lepelen. Ik heb dan voldoende tijd om dit met haar te oefenen en kan dan langzaam alvast 1 voeding afbouwen. En op die manier heeft ze op creche iig iets binnen. Maar hoe verder? Zijn er hier moeders die dit hebben meegemaakt? en hoe hebben jullie dat dan aangepakt? of niet meegemaakt maar tips? Is het mogelijk om nog een voeding op die manier te geven, of is dat slecht? of met 5 maanden ook alvast een groentehapje introduceren? Ik kan er maar moeilijk informatie over vinden. Zo een heel verhaal. Alvast bedankt voor het lezen en reageren!
Mijn middelste dochter nam ook de fles niet en is die ook altijd blijven weigeren, nou ja tot ze een maand of 10 was dan, dus dat schoot voor het werken niet op. Wij hebben haar melk uit een beker gegeven, dat was wel een beetje een knoeiboel in het begin, maar op een gegeven moment had ze dat door en ging dat best goed. Ik gebruikte die difraxbekers met zo'n hap eruit, ken je die? Mijn oudste dochter had hetzelfde, maar die gaf na een maand strijd op en dronk toen wel. Maar daar ging dus ook wel een maand overheen... Lekker eigenwijs stelletje hè ik weet hoe frusti het is. Had ook zoooo veel tips gekregen en geprobeerd, maar helaas alles werkte net als bij jouw meisje maar een paar keer... Maar misschien is de beker ook wel wat voor jou kindje? Liefs Elea
Hier ook de ervaring, Irem drinkt gewoon niet uit een fles, ze vindt de speen leuk om op te kauwen en dat is het, ze drinkt er gewoon niet uit. Toen ik nog werkte ging ze elke ochtend naar mijn moeder en die gaf haar dan rond de 60 cc kunstvoeding met een lepeltje, dat wilde ze wel en daar kwam ze dan in ieder geval de ochtend mee door. Verder drinkt ze nu soms ook wat water uit een tuitbeker, dat gaat redelijk goed moet ik zeggen of je zou idd een gewone beker kunnen proberen. Groenten of fruit met 5 maanden helpt denk ik niet zoveel, hier eet ze al behoorlijk groenten en fruit maar het vervangt nog steeds geen voeding.
Bedankt voor de snelle reacties! Die difraxbekers ken ik niet, maar daar kan ik wel achterkomen natuurlijk. Misschien is dat straks een optie. Daar stond jou dochter wel open voor dus. Had er wel eens aan gedacht maar nog niet geprobeerd omdat wanneer ze wakker wordt altijd meteen wil drinken en ik bang was dat ze daar niet voor open zou staan, maar op de creche moet ze toch wat en dan is het ook iemand anders. Bij mij weet ze natuurlijk dat ik ook iets anders in de aanbieding heb Met een lepeltje zal ik ook eens uitproberen. Maar hebben jullie ook wel eens een papje geprobeerd zoals is van plan was? Of het gewoon op melk gehouden? En kwamen jullie kindjes dan ook in de avond vaker? Kregen jullie trouwens ook van die leuke adviezen? Zoals mijn schoonmoeder die mij te soft vindt en vindt dat ik de methode uithongeren moet proberen. Dus gewoon blijven weigeren om de borst te geven tot ze de fles neemt of ons dochter een etmaal aan haar meegeven. (Ze wil graag dat onze dochter zsm komt logeren en dat gaat nu natuurlijk niet, wat ik ook niet zo erg vind). Want, zo houdt ze mij voor: Je borstvoeding kan ook zomaar ineens op zijn (zoals bij haar) en dan moet ze ook aan de fles". Mijn opmerking negerend dat dat in principe niet zomaar gebeurd, maar bijv. als je alleen maar op de klok wilt voeden zoals zij toen en de oplossing kan liggen in vaker aanleggen.....
Ik zou denken: drinken uit een beker en/of rijstepap van de melk maken en een papje geven En eerder starten met bijvoeden, mits dat geen krampjes oplevert. Die 6 maanden wordt uiteraard niet voor niets geadviseerd, maar mij lijkt het handiger dat er wel wat gegeten wordt, dan de drama's die kunnen onstaan als je kind honger heeft, de fles niet wil en er verder niets mogelijk is... Vind het heel vreemd dat het CB in deze situatie daar zo star in reageert. Maarja, moet ik misschien ook niet zo verbaasd van zijn, als ik veel verhalen van CB's zo eens lees. Denk dat de arts hier anders zou adviseren dan die van jullie Wij zijn trouwens met 5,5 maand begonnen met bijvoeden, omdat Thirza zich op dat moment elke anderhalf uur meldde overdag (en 's nachts elke 2 uur). Dachten eerst tandjespijn, maar toen die door waren, bleef dit. Gestart met bijvoeden en in de loop van 2-3 weken ging ze al aardig eten en kwamen we teriug in een ritme van elke 3 uur drinken... Thirza was er dus eerder aan toe!
Dank je wel voor je reactie Rozemarijke. Ja dat dacht ik dus ook; Beter iets dan niets! Dus rijstepapje is niet erg dan bij 4.5 maand? Zelf denk ik ook wel eens dat ze er straks aan toe is om wat meer binnen te krijgen, want soms komt ze ook wel om de 1.5 uur. Dit komt ook een beetje doordat de wereld om haar heen nu boeiend voor haar wordt, dus ze drinkt om snel te verzadigen en gaat dan om haar heen kijken, ook als ik een doek om haar hoofd heen hang . Dus wanneer ik haar dan weer naar bedje wil brengen zo'n 1.5 uur later wil ze weer drinken...
Dat zou voor mij nog niet zozeer teken zijn van toe aan bijvoeden. Dat had Thirza hier ook wel. Wat ik beschrijf van elke anderhalf uur, waren echt volledige voedingen. Las laatst ergens dat een vrouw max 1 liter BV zou kunnen produceren per dag, maar ik zat echt op veel meer! Als ik optel wat mijn kolfopbrengst van tijdens werkdagen alleen al was, (bijna 1 liter), en dat was enkel overdag.... Ik denk dat ik wel op anderhalve liter zat toen. Maar rijstepap is op zich niet zo'n probleem. Moet je wel even kijken of poepen goed blijft gaan, want rijst kan nogal stoppen. En rijstebloem bindt niet altijd goed met BV, (hier werd dat a een halve minuut weer helemaal vloeibaar dan). Je zou dan ook pap kunnen nemen van Biobim, (biologisch), die hebben al vanaf 4 of 5 maanden speciale pap, die ook goed bindt met borstvoeding.
Als je het toch iets gebonden krijgt, is er dan geen grote maat injectiespuit waarmee het rijstepapje in haar mondje te druppelen is? Misschien prettiger dan lepelen, ook voor de creche. Voor bv missch ook nog een optie? Bedacht dit toevallig nl zelf toen mijn hongerige dochtertje vanavond de enige afgekolfde en opgewarmde melk die ik had niet dreigde te drinken uit het flesje! (Ik heb onvoldoende melk meer 's avonds volgens mij ) Uiteindelijk lukte het door haar kort aan te leggen en snel daarna het flesje aan te bieden gelukkig wel trouwens. Ze vindt de fles ook niet echt fijn, hopelijk went ze nog wat meer. Ontzettend frustrerend moet het voor je zijn!
Als je het toch iets gebonden krijgt, is er dan geen grote maat injectiespuit waarmee het rijstepapje in haar mondje te druppelen is? Misschien prettiger dan lepelen, ook voor de creche. Voor bv missch ook nog een optie? Bedacht dit toevallig nl zelf toen mijn hongerige dochtertje vanavond de enige afgekolfde en opgewarmde melk die ik had niet dreigde te drinken uit het flesje! (Ik heb onvoldoende melk meer 's avonds volgens mij ) Uiteindelijk lukte het door haar kort aan te leggen en snel daarna het flesje aan te bieden gelukkig wel trouwens. Ze vindt de fles ook niet echt fijn, hopelijk went ze nog wat meer. Ontzettend frustrerend moet het voor je zijn!
Babel44 bedankt voor je reactie! Ja ik zat ook al aan zo'n spuitje te denken. Hebben er hierheen voor 10 cc. Maar ik wil dit meer meegeven voor nood als de fles echt niet lukt, want met zo'n spuitje is ook weer een gedoe. Verder lijkt het me dus fijn 1 voeding wel in de vorm van een papje met lepel te doen, zodat ze dat goed geleerd heeft wanneer ze naar de Chreche gaat. Tegen die tijd is het nog 3 weken voordat we sowieso moeten gaan starten met bijvoeden in de vorm van groente/fruit, dus dan is het wel handig wanneer ze vertrouwd is met het lepeltje. Ik wil graag de Bv enigzins afbouwen zodat het eventueel lukt om in de ochtend en avonden zelf te voeden, maar als ik rigoreus moet stoppen wanneer ik weer ga werken, ben ik bang dat de productie heel snel keldert.... Mag ik trouwens vragen waarom jij denkt onvoldoende melk te hebben in de avond? Is ze er niet tevreden op? Is het dan juist niet beter om wel te blijven aanleggen om de productie op te krikken? Want blijf je rond die tijd een flesje geven dan wordt je voeding inderdaad minder. tenzij je dat zelf geen probleem vindt natuurlijk en die wil vervangen door een flesje.
Mijn zoontje weigerde destijds ook de fles. Of eigenlijk: hij deed het eerst prima, en van de ene op de andere dag (zo'n 2 weken voordat ik weer moest gaan werken) vertikte hij het. Op het kdv hebben ze hem met veel geduld weer aan de fles gekregen, met afgekolfde melk. Ze zijn er door proberen achter gekomen dat hij wel wilde drinken als ze hem niet op schoot namen, maar in de wipstoel zetten en hem zo de fles gaven. Apart jochie, hij was toen ook niet zo knuffelig (nu wel gelukkig!). De eerste weken dronk hij maar mondjesmaat, dus ze gaven hem vaak een klein beetje. En na verloop van tijd ging het steeds beter, totdat hij gewoon een hele portie (180ml) ineens wilde drinken. In de tijd dat hij overdag weinig dronk wilde hij idd wel inhalen. Een uur eerder van je werk om te gaan voeden lijkt me dan ook een supergoed idee. Neem dan echt de tijd voor die voeding, waarschijnlijk zal je kindje ook willen clusteren (dus láng aan de borst). Ze zal je ongetwijfeld missen overdag en dat 's avonds willen inhalen. Bij mijn zoontje heeft dit alleen de eerste 2 weken (ongeveer) geleid tot ineens weer 's nachts willen drinken, terwijl hij daarvoor altijd doorsliep. Gelukkig sliep hij daarna ook weer. Maar het kan ook anders: m'n dochter drinkt heel goed uit flesjes en kwam tot voor kort ook iedere nacht voor een voeding. Het hoeft dus niet veel met elkaar te maken te hebben..... Maar goed. Als ze de fles blijft weigeren, ook als jij niet in de buurt bent, is lepelen een goed idee. Of drinken uit een oefenbeker (die van difrax zijn idd prima!). Als ze maar wat binnenkrijgt.
Bri bedankt voor je reactie! Ben gelukkig niet de enige en het is ook fijn dat ik hier niet meteen reacties krijg dat ik haar maar meteen coldturkey op de fles over moet doen en moet weigeren om nog borstvoeding te geven. Bij dat idee wordt ik zo ongelukkig. Ook apart dat jouw zoontje eerst wel dronk en 2 weken voor je ging werken niet meer. Alsof ze het aanvoelen he? Gelukkig is het toch goedgekomen. Ik hoop dat ze bij ons kinderdagverblijf ook zo geduldig willen oefenen. Ging jij weer fulltime werken of maar een paar dagen? En legde je hem in de dagen dat je thuis was dan wel weer gewoon aan? Of gaf je dan op die tijden ook een flesje?
Ze is het laatste avondblok vaak heel druk, en het valt me nu steeds op dat ze maar kort drinkt, dan driftig loslaat, op mijn borst slaat, en dan heel driftig weer blijft aanhappen, tot gefrustreerd huilens toe, en zo gaat dat dan maar door. Ik heb ook eens gewogen, en ondanks heel veel aanleggen (bijna continu af en aan wisselende borsten in het hele blok) krijgt ze per borst maar heel weinig binnen (20 of 30 cc, een normale voeding voor haar is rond de 100-110 voor 2 borsten). Het werd dus niet beter na meerdere dagen veel aanleggen in dat blok, en ik heb ook nog wel eens gekolfd in dat blok in de hoop mijn productie te verhogen. Ben het op zich met je eens natuurlijk dat ik nu het probleem verschuif, maar het lijkt niet voldoende te werken. Je schijnt ook hormonaal minder melk te kunnen hebben 's avonds. Ze raakt dan ook niet verzadigd dus ook niet slaperig, heel frustrerend voor ons allebei. Een flesje met toevallig afgekolfde melk deed wonderen... Tja, ik blijf wel veel aanleggen hoor, en bewaar de flesjes voor "nood". Uiteindelijk is het ook wel heel fijn om een aantal voedingen op reserve te hebben, mocht er ineens iets gebeuren waardoor ik niet kan voeden.
Bedoelde er ook verder niks mee hoor, maar dacht zeg het even voor het geval je het niet wist en achteraf baalt. Bijzonder hoe ons lichaam werkt toch? Kan me voorstellen dat je dan een flesje geeft want samen gefrustreerd raken is ook niks en zeker niet in de avond wanneer er lekker geslapen moet worden erna
ja, 't was inderdaad wel erg apart. hij had voor het eerst een dag+nacht een oppas aan huis gehad, toen ging het gelukkig prima, maar een paar dagen daarna weigerde hij ineens resoluut om uit een flesje te drinken. alsof hij wilde voorkomen dat we er ineens weer vandoor zouden gaan Ik ging eerst 3 dagen per week werken en daarna 4. Op dagen dat ik thuis was legde ik hem gewoon aan (en op werkdagen kolfde ik dus). Bij hem ben ik pas veel later zelf flesjes gaan geven, omdat hij ze van mij al helemaal niet wilde hebben terwijl hij het bij anderen wel dronk. En ik gaf hem pas een flesje toen hij over ging op kv, dat was nog heel wat maandjes later. Had geen zin om te kolven als ik hem die melk toch zelf ging geven - dan véél liever live voeden! enne... in dit deel van het forum zul je niet snel een advies krijgen om te stoppen met bv; coldturkey of geleidelijk. hier zitten toch voornamelijk de overtuigde bv-mama's; die zullen je juist helpen om wél bv te blijven geven.
@ Leonizzie: hier ook een mannetje dat geen fles wilde. Hij dronk maar 2x30 cc op een hele dag maar hij vond het verder wel goed. Met veel geduld hebben de leidsters met een kleine difraxfles hem aan het drinken gekregen en nu drinkt ie 2x 125cc, ook niet bijster veel. Hij huilt niet en speelt en slaapt goed. Als ie mij ziet valt ie me wel aan En 's avonds en snachts haalt ie veel in. Ik vertrouw er maar op dat ie het zelf regelt hoeveel ie nodig heeft. Helaas werkt bijvoeden nog niet, z'n mond gaat stijf dicht.
Is ze niet aan het clusteren? Google maar eens op clustervoeden. Mijn oudste zoon deed dat ook, die kon ik tussen pakweg 8 en half 12 's avonds wel een keer of 10 kort aan de borst hebben. Hij lag dan meestal vlakbij me, in een wipstoeltje ofzo, zodat ik hem steeds snel kon pakken. Het is een lastig fenomeen maar op zich wel heel normaal!
Ohja en over flesweigeren, dat deed mijn jongste. Ik moest destijds vrij plots stoppen met BV geven omdat ik aan bepaalde medicijnen moest die echt niet samen konden met BV (heb dat heel goed nagevraagd want ik baalde er gigantisch van!) dus ze móest echt aan de fles. Kolven was ook geen optie door die medicijnen, dus het was ook nog eens ineens over van borstvoeding op flesvoeding uit een blik. Tja dat stuitte op wat bezwaren bij mijn dametje... We hebben diverse soorten spenen geprobeerd, geprobeerd het flesje door papa te laten geven terwijl ik niet in de buurt was, het hielp allemaal niks en ik was de wanhoop nabij. Een Avent fles met Avent speen accepteerde ze uiteindelijk nog het best, al duurde ook daarmee een voeding een eeuwigheid en had ze dan nog maar de halve fles naar binnen. En toen zei een vriendin: voed haar eens op een andere manier, niet op je schoot vlak tegen je aan, maar leg haar eens op je knieën, hoofdje van je af. Zo kon ze me aankijken. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kon, maar dat bleek voor ons wel dé oplossing. Ze dronk haar fles in een kwartier leeg en is dat ook blijven doen. Na verloop van tijd kon ik haar ook weer gewoon op de arm voeden hoor, toen was ze die associatie met mijn borst een beetje kwijt denk ik. Sterkte ermee!
Tink dat lijkt me ook vrij heftig als je ineens moet stoppen en als ze dan die fles in het begin niet wil, ik zou er helemaal de zenuwen van krijgen denk ik. Wat goed dat het uiteindelijk gelukt is! Ik heb in de afgelopen 13 weken ook zo'n beetje alles geprobeerd. Bij ons is het de difraxspeen die ze het beste pakt. Heb ook al in verschillende houdingen gevoed en ook door anderen en soms doet ze het ineens wel (half flesje) maar de keer erop weer niet.... Uiteindelijk zal ze dus wel moeten als ze op de creche is en ik hoop dat ze dan na 2 dagen door heeft dat ze weinig keus heeft.
Wilde even laten weten dat ik gisterochtend voorzichtig ben begonnen met rijstepap. Ik heb dit gemaakt van 30 cc flesvoeding, want ik wil het langzaam opvoeren tot een hele voeding zodat haar spijsvertering hier ook aan kan wennen. (en ik dus langzaam 1 bv kan afbouwen) Ik had verwacht dat het een enorme knoeiboel zou gaan worden en dat ze misschien moest wennen aan de smaak en het lepelen, maar ze vond het HEERLIJK. Ze lepelde het keurig naar binnen, wist precies wat te doen zonder geknoei. Wanneer ik het lepeltje voor haar hield sloeg ze al haar handjes om mijn handen richting haar mondje. Vond dit zo bijzonder, werkelijk een genot om te zien en ook een opluchting dat dit iig iets is wat ze wil en het over een maand wanneer ze naar de creche gaat het 1 voeding vervangen heeft. Heb haar daarna natuurlijk nog even aangelegd zodat ze kon drinken tot haar buikje echt vol zat. Vroeg me trouwens af, heeft iemand ervaring met de Calma speen van Medela? De speen hoeft namelijk niet op mijn tepel te lijken aangezien ik met tepelhoedje voedt, maar ik dacht misschien werkt het voor haar beter omdat ze dan dezelfde techniek kan gebruiken als aan de borst. Nu kauwt ze erop en soms zuigt ze per ongeluk 2 keer en kijkt dan van; oh nee hier trap ik niet in" en stopt ze er weer mee. Maar goedkoop is die fles niet dus was benieuwd naar ervaringen...