Drukte te snel op 'ga' Ben hier erg benieuwd naar. Heb zelf heel veel verhalen gehoord en gelezen van geadopteerden uit Sri Lanka die hier mee te maken hebben (gehad). Vooral veel van 1 adoptiebureau wat inmiddels al jaren niet meer bestaat (ben zelf ook via hen gekomen).
Zover ik het kan zien is adoptie al gecompliceerd genoeg zonder malafide adoptiebureau's. Het lijkt me echt niet fijn dat je dat dan als betrokkene ook nog eens moet gaan verwerken. Ik weet niet wat ik van een algehele stop van internationale adopties moet denken. Als je bijvoorbeeld naar de kansen van kinderen met een handicap in Chinese weeshuizen kijkt, ik kan me als buitenstaander wel voorstellen dat die beter af zijn in een gezin waar ze wel alle kansen krijgen om zich te ontwikkelen, ook al is dat dan niet in China. Maar de adopties vanuit de VS van gezonde pasgeborenen naar Nederland vind ik dan weer onbegrijpelijk. Nu, ik begrijp het wel, het is een kwestie van geld en dat vind ik heel kwalijk.
Dat is het zeker! Vroeger was het natuurlijk wel anders dan nu. De adoptiebureau's schoten als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast wordt (werd) er in Sri Lanka ook veel gelogen. Het is erg corrupt daar. Een vriendje van mijn zoontje is ook geadopteerd maar heeft er wel problemen van. Nu al... hij is nog zo jong. Bij mij kwam dat (gelukkig) pas later. Maar dat adoptie complex is en het vooral met interlandelijke 'gevallen' veel problemen geeft is een feit. Ik bedoel kijk maar naar identiteit alleen. Als bijv (om even te refereren naar China) je als Chinees kindje in n 'blanke' omgeving opgroeit kun je daar best problemen mee krijgen. Het hòeft niet, maar je kunt je nooit echt identificeren. Dan kun je nog zo liefdevol opgevoed worden, maar die roots zitten er. Anyway, zo kan ik nog wel even door gaan. Ik ben niet voor,maar ook niet onwijs tegen.
Ben benieuwd ik ga kijken, heb al eerder gekeken naar documentaires en bleek het kind helemaal niet wees te zijn, ze haalde de ouders over om ze te plaatsen, ze hadden maar 1 jaar te leven terwijl dit niet waar was. Ook een nederlands stel dat een kindje adopteerde wat hechtingsproblemen had. Leidsters vertelde tegen de kindjes je moet knuffelen als ze komen want dan nemen ze je mee. Die ouders hebben jaren voor het kind ingezet maar zonder resultaat, uiteindelijk is ze uit huis geplaatst en komen ze af en toe op bezoek. Heel triest verhaal met veel leugens.
Tja ik ben nooit fan geweest van adoptie wat hier altijd tot felle discussies lijdt. Ik hoop dat de 'wensouders' (blegh zo'n k*t woord) nu eens gaan denken aan de kinderen. Iedereen snapt de wens van een kind maar het is niet alleen toen dat het gebeurde. Zelfs nu nog gebeurt dit. Ik ben nauw betrokken bij adoptie organisaties en nog steeds is er heeeel veel sprake van kinderhandel. Ga maar eens na dat je geen identiteit hebt, je papieren vals zijn, je biologische moeder liegt over je bestaan etc. En dat allemaal omdat er westerse 'wensouders' zijn die veel geld willen betalen om n kindje te adopteren 'om het n beter leven te geven'. Allemaal mooi naar als je deze docu gezien hebt; zo werkt dat dus niet. En nogmaals ja dat speelt ook nu nog. Het aantal zelfmoorden onder adoptievolwassenen is niet voor niets zo hoog.
Jeetje wat ziek, ik heb daarna ook de aflevering gekeken over de tweedehands kinderen in Amerika.. Draait mijn maag van om wat voor praktijken er gaande zijn mbt adoptie..
Ik heb net de aflevering bekeken en ik viel van de ene verbazing in de andere. Naïef als ik was, dacht ik, voordat ik deze aflevering bekeek. dat de vervalste dossiers een uitzondering zouden zijn. Maar een kloppend dossier is de uitzondering. Dit kun je mensen toch niet aandoen? Op zulk drijfzand je identiteit te moeten opbouwen? Ik blijf er wel bij dat een adoptie nog steeds een oplossing kan zijn om een kind een kans op een toekomst te bieden. Maar dan heel zorgvuldig op individuele basis bekeken en pas nadat aantoonbaar alle mogelijkheden in het geboorteland zijn uitgeput, kan er gekeken worden naar internationale adoptie. Laat een Nederlandse kinderrechter dit maar beoordelen, voordat Nederlandse 'wensouders' een voorstel krijgen, beter nog, voordat een Nederlands adoptiebureau een 'match' mag proberen te vinden.