(Te?) vroege lichamelijke ontwikkeling

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sophie2019, 9 apr 2025.

1. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is met een normale lengte en gewicht geboren, iets aan de hoge kant van gemiddeld maar niks geks.

daarna is hij als baby en peuter flink doorgegroeid en loopt nu als kleuter van 5,5 zo’n 2 jaar voor qua gemiddelde lengte (1.28). Hij volgt hierbij altijd al zijn eigen lijntje (de +2 geloof ik, 98p).

Nu lijkt hij ook op andere gebieden relatief vroeg te zijn, hij had zijn tanden vroeg en heeft nu al 7 tanden gewisseld (op die plekken nog niet al z’n nieuwe tanden door, 4 volwassen voortanden en de meeste kiezen). Ik zie in zijn klas wel andere kinderen met wat ontbrekende tanden maar krijg ook veel opmerkingen dat hij vroeg is, ik moet zeggen dat ik niet goed weet wat normaal is.

Waarom ik me nu begin af te vragen of dit allemaal wel normaal is is omdat hij haargroei krijgt in zijn schaamstreek. Geen echt schaamhaar maar wel steeds meer en langer donshaar.

ik ben benieuwd of iemand dit herkend en ook of zoon of dochter (te) vroeg in de pubertijd zijn beland.
    Er is bij cb en cjg nooit iets over gezegd, enkel altijd benoemd dat hij lang is voor zijn leeftijd.

ook als je enkel het donshaar herkend zou mij dat helpen. Met welke leeftijd is dit ‘normaal’. Ik lees alleen dat schaamhaar voor de leeftijd van 9 niet hoort, maar wanneer spreek je van schaamhaar? Er zit duidelijk haar wat er eerder niet zat maar het is heel licht en heel dun.

2. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Heyy hier 2 lange kids maar hebben dit niet.

Mn jongste is ruim 125 cm met 5.5 en heeft zn tanden nog niet gewisseld.
    Mn oudste was op deze leeftijd 133 cm hij is nu in febr 9 geworden en is ruim 160cm maar nog geen haargroei.
    Afgelopen jaar hebben wij hem laten onderzoeken op groei en hormonen omdat het heel hard gaat en ik vind het gewoon al een beginnende puber.
    Hij loopt 3 jaar voor op botgroei maar zn hormonen zijn okee die lopen niet voor.

Als ik jou was zou ik even een afspraak maken bij de ha/jeugdarts en vragen of je er wat mee moet of kan.

Sophie2019 vindt dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Wat betreft tanden wisselen kan het erg uiteenlopen. Mijn oudste begon vrijwel direct na haar 4e verjaardag te wisselen en had met 5,5 ook zéker 7 tanden gewisseld.
    Ze kreeg haar tanden ook vrij jong (eerste 2 met 2 maanden oud), en ik begreep eens dat daar mogelijk een verband ligt.
    (Erg) lang voor haar leeftijd is ze ook altijd geweest. Haargroei ken ik niet.
    Ze komt - helaas - veelvuldig bij artsen en er zijn nooit zorgen over deze dingen uitgesproken, dus het zal nog binnen normale marges hebben gehoord.

Als je twijfelt over de ontwikkeling van je zoon (wat ik me icm de haargroei kan voorstellen) zou ik gewoon eens een afspraak maken met de huisarts, om dit te bespreken. :)

4. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.324
    669
    113
    Utrecht
    Ook ik zou in jouw geval een afspraak met de huisarts maken voor al je vragen en/of zorgen.
    Dat lijkt mij de beste stap.
    Mijn dochter loopt juist achter in de groei en zij is door de huisarts naar de kinderarts verwezen.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik zou ook even een afspraak maken bij de huisarts. Het klinkt voor mij wel als het begin van schaamhaar, en daarin is hij dan wel echt heel vroeg. Dus beter nu kijken óf het dat ook echt is, dan afwachten en te laat ontdekken dat hij echt al flink in de puberteit zit op deze leeftijd…

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier wel een zoon van 9 jaar die groot is voor z’n leeftijd, en vroeg tanden wisselt.
    Heeft onder alles ondertussen eruit, ook de kiezen die pas op 12 jaar gewisseld worden. Boven moet hij er nog 3 dacht ik.

Maar ik heb hier nog geen haargroei gezien.
    Ik zou even contact opnemen met de huisarts en vragen of je hier iets mee moet. Hij is nog wel heel erg jong namelijk.

7. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik zou inderdaad bij de huisarts beginnen.

Ik heb juist kleine kinderen (dochters van 11 en bijna 9, die 122,1cm en 124cm lang zijn en 25 en 23 kg wegen), zoon is dit najaar bij de kinderarts geweest en heeft (onder andere) een handfoto gehad, daaruit bleek dat zijn botleeftijd 1,5 tot 2 jaar jonger is en hij daardoor dus kleiner is. Heeft nog niets gewisseld. Dochter 2 was 7,5 jaar toen haar eerste tand eruit ging, dus wellicht ook een jongere botleeftijd waardoor ze later zijn met 'alles'?

Misschien is het bij jouw zoon omgekeerd, heeft hij een oudere botleeftijd? Maar qua hormonen zou ik in jouw geval meer willen weten/duidelijkheid hebben, dus informeren bij de huisarts/CB-arts of je er iets mee moet. Want als het echt al schaamhaar is, is 5 jaar toch wel heel jong.

8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Ik kreeg geen meldingen vandaar nu pas een reactie.

Dank allen voor de reacties. Ik ga binnenkort gewoon even met hem langs de huisarts.

Heb nog even gelezen over te vroege pubertijd een lees wisselend wat onder schaamhaar verstaan wordt. Hij is sowieso een vrij harig kind, ik hoop dat dat het gewoon is.

Maar goed te lezen dat er onderzoek mogelijk is. Wat houd het in wanneer de botleeftijd voor of achter loopt? Ik zeg bij zoon altijd dat hij 2 jaar voorloopt maar geen idee natuurlijk, zeg ik enkel omdat hij gemiddeld 2 jaar ouder wordt geschat.

9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Hier heeft mn oudste ook een hand skelet foto gehad. Is gewoon een röntgenfoto van de hand en kunnen ze aan de groeibotjes zien hoever ze zijn.
    Bij zoon dan 3 jaar verder in botleeftijd wat voor mij inhoudt en ook bekend klinkt dat hij dus eerder stopt met groeien. Zelf ging ik ook uitgegroeid van de lagere school was voor die tijd echt lang 1.80. Als je mijn zoon ziet denk je ook echt dat hij minimaal 12 is.

Als botleeftijd jonger geschat wordt dan is er nog een kans dat een kind nog langer doorgroeit.

Althans zo begrijp ik hem:)

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Even langs de huisarts voor de zekerheid. Dat wisselen hoeft niks te betekenen, mijn dochter was met 10 jaar helemaal uitgewisseld en pas eind 13 begon de puberteit. Haar zou ik naar laten kijken, maar goed, wat je zegt, kan ook donshaar zijn, mijn jongste heeft altijd al veel haargroei gehad bijvoorbeeld (durf nu niks te zeggen over zijn schaamstreek, want dat mag ik niet meer zien haha).

Deel Deze Pagina