Hoi hoi. is er hier iemand met verstand van bovenstaande? ik werk nu als contactverzorgende op contract 24u en neem ouderschapsverlof op a 4u per week. Ik ben dus 20u op de werkvloer. Na sep loopt mijn ouderschapsverlof af (dit heb ik 3 jaar zo gehad en werk dus al 3 jaar 20u op de werkvloer). Nu wil ik mijn contract naar 20u hebben na september maar nu blijk je voor de functie contactverzorgende minimaal 24u te moeten werken. ik kreeg nu een personeelsmutatie waarin staat dat ik een schaal lager ga en minder salaris. ik heb echter altijd begrepen dat salaris nooit naar beneden kan maar wel bevroren kan worden. Ik zit al aan top van schaal 40 dus oversteken naar gelijkwaardig gaat niet. daarnaast voelt het al krom omdat ik de functie al 3 jaar in 20u uitvoer,maar goed die discussie win ik niet op mijn werk. ik heb ook nog niets getekend en heb hrm ook om uitleg gevraagd. maar mocht er iemand met ervaring/kennis hierover zijn hoor ik het graag! Bedankt!
gevoelsmatig denk ik dat het mag je gaat immers een nivo lager werken, daar hoort ook een ander salaris bij. Tevens heb je gewoon recht op je ouderschaps verlof, het is meestal de bedoeling dat je daarna weer terug komt voor je oude uren dus 24, dit wil je niet. op papier werkte je nog 24 uur wat passend is bij de functie. Dat het heel naar voeld oke, maar ik denk dat het wel mag dus.
Volgens mij mag dit inderdaad hoor. Wat dobbel zegt, omdat je ook een niveau lager gaat werken (andere functie ook?) en omdat je zelf al zegt dat je voor die ene functie minimaal 24 uur zou moeten werken.
In mijn oren klinkt dit ook niet vreemd. Als ik het goed begrijp ga je naar een andere functie welke lager is dan je huidige functie? Dan is het logisch dat je ook naar dit niveau uitbetaalt krijgt. Andersom had het ook niet leuk geweest als je promotie had gemaakt maar toch hetzelfde salaris zou houden.
Ja dit mag omdat je een andere functie krijgt. Jammer dat je niet de kans krijgt inde functie die je graag wil in 20 uur te doen. Bij mij in de zorg zijn er ook functies waarbij je minimaal 24 uur moet werken, maar er wordt hier ook van afgeweken, vaak kan dit ook prima.
Als je in niveau terug gezet word door werkgever dan hou je het uurloon wat je nu hebt. omdat je zelf aangeeft dat je minder uren wilt en de functie dus niet kunt vervullen ga je in functie naar beneden. Dit omdat je als contactverzorgende 24 uur moet werken dit staat ook in je contract. Omdat je minder uren gaat werken kun je de functie niet beoefenen en ja mag je dus een schaal naa beneden gezet worden. Wil je het zeker weten kun je altijd even kijken in cao of de bond bellen die kunnen je ook verder helpen.
Dat van 24u werken staat dus niet in mijn contract en mijn werkgever wilt geen consessie doen mbt 20u zelfde functie. Het is dus niet dat ik de functie niet meer wil, maar je gedwongen word. Had het in mijn contract letterlijk zo gestaan was het helder geweest. Maar het is een instellings afspraak die dus niet op contract is vast gelegd. maar als uurloon gelijk moet blijven klopt het dus wel wat ik denk. gelijk salaris, lagere schaal. En niet lagere schaal,lager uurloon. daarnaast zal in de praktijk niet veel veranderen vrees ik daar de functie geen groot verschil is en collega's mij wel zo zien.
ik vind het wel krom maar meer omdat ik gewent ben dat als je VIGer ben je automatisch ook contactverzorgende ben ongeacht hoeveel uur. contactverzorgende is bij ons geen extra functie maar gewoon iets wat bij je taken hoor als verzorgende...de enige schalen bij ons is helpende schaal 30 viger schaal 35 ( vroeger 40) en verpleegkundige schaal 45.. wist niet dat dit zo verschilde in de zorg..
Ik ken de functie heb zelf ook jaren als contactverzorgende gewerkt. Voor mijn oudste 32 uur en tot 2013 24 uur doordat ik 8 uur ouderschapsverlof op nam. Anders had het nooit gemogen. Bij ons is de eis voor deze functie minimaal 28 uur. Anders ben je gewoonweg niet voldoende aanwezig om contactpersoon te zijn. Zeker als je ook nog alle diensten draait. Inmiddels definitief naar 24 uur en ik ben ook wat anders gaan doen. Omdar ik verpleegkundige ben heb ik dezelfde schaal gehouden die krijgen bij ons nl ook (maar) 40. Ik neem aan dat jij terug zal gaan naar 35 dat is wel normaal maar het is natuurlijk een tegenvaller!
Ik verwacht dat dit inderdaad mag omdat de 'afspraak' is dat voor je huidige functie je 24 uur moet werken. Ondanks dat je nu al 3 jaar minder werkt ivm ouderschapsverlof. Ik denk dat het hierdoor voornamelijk heel dubbel voelt. In mijn werk heb ik een functie waarbij je minimaal 32 uur dient te werken, wil je dit niet ga je dus een functie naar beneden met helaas dus ook het bijbehorende lagere salaris. Qua inhoud vd functies is er weinig verschil, maar ja, dat gevecht aangaan is vaak onbegonnen werk. Je kunt evt informeren bij je rechtsbijstand/ de vakbond of dit mag/ kan, maar ik denk dus van wel helaas. Succes!
maar het rare is dat vpk hier schaal 45 is. ik heb mail naar hr gedaan omdat ik van andere collega's hoor dat hun gelijk gebleven zijn na terugvallen in functie. Hun zaten ook aan top 40 net als ik. ik wacht het gewoon af maar heb nu wel een beetje een idee hoe het bij andere is. bedankt!