Hallo Mijn schoonmoeder past altijd op Jelina als ik ga werken. Maar ze is dus nu super ziek. Ze heeft ook koorts. Ik zou zo snel niemand weten die nu op Jelina zou kunnen passen aangezien alle familie in m'tricht woont en wij in Heerlen. Mag ik nu vrij vragen, want ik zie haar echt niet in staat om om Jelina te passen. Groetjes Vera
Ligt aan je baas of hij/zij een beetje schappelijk is. Ik gaf vroeger gewoon iemand een dagje vrij hoor,dat is overmacht.
Om 10uur Maar ik breng haar nu na m'n schoonma en ik ga daarna na het werk. En dan vraag ik gewoon. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.
Dat zou ik dan niet doen.....dan ben je er al........ Voor volgende keer....s'morgens gelijk bellen en tja je kind gaat voor toch, lijkt me logisch. Als je het nou al (minimaal)een dag eerder weet kan je bij de meeste werkgevers zorgverlof opnemen (bij mij 70%). Succes.
Wat moet je anders? Ik heb het nu ook. Mijn oppas is ziek en verder is er niemand die kan. Ook mijn schoonzusje is ziek, anders was dat een oplossing. Je kan moeilijk je kind meenemen naar je werk. Ik heb een docente die dat trouwens wel doet. Als ze ineens een vergadering heeft, die ze plannen op haar vrije dag, neemt ze haar kind gewoon mee. Ja zegt ze, moeten ze het maar anders plannen,
Ik zou dan niet eerst naar je werk gaan.. Je kubnt zorgverlof en/of calamiteitenverlof opnemen. Deed ik ook vroeger toen ik nog werkte en alleen was met Shirin. Als zij ziek was bleef ik thuis.
Voor een ziek kind geld het calamiteiten verlof. Als het langer gaat duren dan 1 dag gaat het zorg verlof in. Zie deze site... http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Verlofregelingen/vid/6933BA65-C295-519D-1614D12D89B4B793
oh dat wist ik niet ! Bij ons kost dat toch echt je vrije dagen hoor en het kan alleen als je agenda het toe staat ! mijn baas vind het niet zijn probleem dat ik een kind wil ....
Hier heeft je baas dus lekker niks over in te brengen... Je kunt zo'n kind toch niet alleen thuis laten!? Al vind mijn baas het ook mijn probleem, ik zwaai even met de cao en de wet.. Sinds ik een kind heb, is het alleen maar erger geworden...
bij ons heb je 2 dagen om voor een andere oppas te zorgen ..... maar als je nu tegen je baas zegt dat je oppas ziek is zal ze jou waarschijnlijk toch vragen waar jelina nu is ?..... L>sybje
Als leidinggevende ging ik altijd hiervan uit: als er een calamiteit is (kind ziek, oppas ziek, dat soort dingen) dan kun je niet anders dan iemand vrij geven. Maar als dit structureel wordt, moet de werknemer toch echt op zoek naar een andere oplossing. Bijvoorbeeld een oppas die heel lang of heel vaak ziek is, dan zul je toch een andere vorm van opvang moeten vinden.
Bij calamiteiten mag een werkgever in uiterste geval wel een vrije dag inhouden, maar niet van je wettelijke vrije dagen, bij fulltime is dat denk ik 20 dagen.
Volgens mij is er ook nog zoiets als 'zorgplicht' volgens mij kun je je daarop beroepen als er echt geen andere mogelijkheid is.
Ik had Jelina na mijn schoonmoeder gebracht om 10.00 uur. Ik ben toen na mijn werk gegaan om uit te leggen wat er aan de hand was. Ik heb met mijn baas afgesproken tot ik tot 13.00 uur bleef werken om de belangrijkste dingen af te werken en daarna na huis zou gaan. Jelina slaapt toch altijd van 10.30 tot 12.30. Mijn schoonmoeder hoefde dus maar 2x een half uurtje op te passen.