Mijn man wil al jaren dat ik eens Roti maak. Nu krijgen wij elke week mensen te eten en toevallig zijn zij ook dol op Roti. Ik houd heel erg van koken, kan het ook goed. En wil graag dus goed voor de dag komen. Ikzelf lust het waarschijnlijk niet want houd niet zo van Kerrie maar dat is geen probleem. Maak man en gasten graag blij. Maar nu, aangezien ik er geen verstand van heb en er zelf dus niet zo van houd, zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel recepten! Dus er zijn hier vast mensen die zeer bekend zijn met de Surinaamse keuken en hopelijk voor mij een echt goed authentiek recept hebben, zodat ik natuurlijk wel gelijk iets echt goeds op tafel kan zetten. Wie helpt mij?!
Authentiek misschien niet maar niet zo lang werk en heel erg lekker: 250 gram kipfilet 2 uien 3 teentjes knoflook 500 gram sperziebonen 15 stukken aardappel in plakjs gesneden 1 blikje tomatenpuree 1 kippenbouillonblokjes 3 el massala klein beetje sambal roti pannenkoeken Bereiding: Kook de aardappels en de sperziebonen gaar. Snijd de kipfilet in blokjes en wok deze gaar met kip pikantkruiden. Snipper ondertussen de uitjes Fruit de uitjes en knoflook mee. Voeg de tomatenpuree, sambal, bouillonblokjes en masala toe met wat water. Roer alles door. Voeg de aardappels en sperziebonen toe als die gaar zijn. Laat het kort doorsudderen en voeg eventueel wat water toe als het te droog wordt. Schep af en toe om. De kerrie koop ik zo maar de kipkruiden maak ik zelf. Wij eten weinig vlees anders kun je de verhoudin kip/aardappels verschuiven. En de sperziebonen kun je vervangen voor kouseband.
Google eens op Roto zoals oma hem maakt. En dan de link van metro Holland. Heerlijke roti en volgens de plaatselijke Toko een super recept.
Roti massala kip met kouseband | SurinamCooking Ik maak deze altijd, heb een Surinaamse vriend en die smult er altijd van. Ik doe ook een pepertje erin, gele madam jeanette
Voor de roti doe ik altijd: 3 tenen knoflook fijn hakken en 2 uitjes. Fruiten met een goede laag olie. Dan het vlees erbij (hier vaak lamsvlees, favo van ML). Zout en peper en op goed hoog vuur lekker aanbraden. Twee grote lepels sambal en 4 pepertjes erbij. Een grote groentelepel (ongeveer) kerrie masala erbij. Een blikje tomatenpuree en 250 ml groentebouillon. Dat alles laat ik een paar uur in de hooimadam staan, trekken de smaken heerlijk in en wordt het vlees goed zacht en mals. Ik kook aardappels voor, witte kool en kouseband dito. Eieren koken en pellen. En dan nogmaals de roti verhitten, dit alles toevoegen en nog terugzetten in de hooimadam. Voor de rotiplaten: 500 gram bloem 1 theelepel bakingsoda 300 ml lauw warm water Dit alles tot een mooie deegbal mengen, goed doorkneden en een half uurtje laten rusten. Dan in bolletjes verdelen, "pannekoeken" van rollen en in een koekepan met een klein beetje olie op hoog vuur bakken. Als je van die mooie "bubbels" in je deeg krijgt, zit je prima
Ik ga denk ik voor die Warboel voorstelde en pas het aan wanneer nodig adhv alles wat ik heb gelezen. Meer input altijd welkom
Iedereen maakt t anders..meestal naar eigen smaak. Mijn recept is als volgt: Twee grote uien/ 4 teentjes knoflook/ massala/ aardappels/ kousenband of spitskool / kip dijbeenfilet ( is malser en niet zo droog) en eieren Smeer de kip in met 4 theelepels massala en een teentje geperste knoflook. Laat dit minstens een half uurtje intrekken. Kook de geschilde aardappels in water met twee eetlepels massala, dan krijgen de aardappels meer smaak en kleur. 1 ui in kleine stukjes snijden, even aanfruiten in een grote pan, daarna de kousenband erbij en een klein beetje tomatenpuree ( 1 klein theelepeltje) dit tien minuutjes op laag vuur laten sudderen. Mocht je spitskool gebruiken, deze fijnsnijden en bakken in een beetje olie en een teentje knoflook. Zout naar smaak toevoegen 1 ui en twee teentjes knoflook aanfruiten in de koekenpan, daarna de kip toevoegen en gaar bakken. Ik doe meestal een klein beetje water erbij en nog twee theelepels massala en dan 15 minuutjes op laag vuur laten sudderen met deksel op de pan. Gekookte eieren in twee snijden, deze insmeren met knoflook en een beetje massala en dan aan beide kanten bakken in een beetje boter met olie. Rotiplaten haal ik altijd kant en klaar bij de toko. Als je t pittig wilt kan je een halve gele peper bij de kip toevoegen en mee laten sudderen of je kan sambal apart erbij severen. Hoop dat je een lekker recept kan vinden, zo kan je misschien meerdere een keertje uitproberen. Groetjes
Ik ben surinaamse en maak het zelf meestal met de volgende ingredienten groente: kouseband ( toko soms turkse of.. groenteboer) of spitskool Rotiplaten: Echte rotiplaten nemen uren werk in beslag, het beste/lekkerste vind ik rotiplaten ( met gele erwten er in verwerkt) Deze kan je bij de Toko halen. Vlees kan je lam of kip (of..") gebruiken. Ik maak meestal met kipdijfilet of kipborst/bout. Ik kruid eerst de kip, met masala (kerrie, maar dan van de toko) ketoembar, kentjoer, maggieblok, zout, zwarte peper, atjinomoto ( weet even niet of ik dat nu goed schrijf) en een beetje aroma en verse knoflook! ui, selderij en tomaat, prei. Ik laat het goed intrekken, hoe langer hoe beter... ( ik doe er nog een klein beetje ketjap bij (HELEN'S). en om het wat zoetig te maken, theelepel suiker. Daarna bak ik eerst het vlees en doe de rest van het mengsel erbij Aardappelen heb ik al lichtgekookt en doe ik hierna erbij. .. kook dat, doe er water bij.. en na een tijd proef ik het en breng ik het indien nodig verder op smaak. Meestal is dit wel prima. Ook dit laat ik goed inwerken, zacht vuurtje, 1-1,5 uur. ( kan natuurlijk sneller, maar ik vind het fijn als de smaken goed intrekken. ( totaal niet Surinaams, maar ik vind het soms ook lekker om courgette in stukjes tussen het vlees en saus te doen).
Even nog een vraagje. Ik ben het nu aan het maken, maar de saus, zeg maar om de kip en de aardappels blijft een beetje dun, klopt dat? Of moet ik het in laten koken nog? hoe dik moet het zijn ongeveer?
Ipv kousenband gewoon sperziebonen nemen, kan dat? En madam Jeanette verkopen ze niet bij onze AH. Volstaat rode peper ook?
Heb je geen toko in de buurt bunchy? Volgens mij zijn rode pepers minder scherp, maar kan je dat prima gebruiken. Sperziebonen ipv kousenband wordt wel vaker gebruikt. Als ik trek heb in roti, maar de ingrediënten niet allemaal in huis heb dan gebruik ik ook vaak gewoon de 'alternatieven' hoor. Smaakt niet vies, dus het werkt dan prima .
Het recept uit de metro was een groot succes. Ik kon geen kouseband halen dus heb ook sperzieboontjes gebruikt. Qua Peper zou ik wel kijken of er een scherpere is dan gewone rode peper of anders er wat meer in doen.