blaaskatheter

Discussie in 'De bevalling' gestart door anousje25, 18 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anousje25

anousje25 Actief lid

9 jan 2013
    214
    6
    18
    Hallo dames, ik heb het al eerder gevraagd maar ik ging even op onderzoek uit en hoorde toch dat de blaaskatheter bij keizersnede altijd word geplaatst voor de ruggenprik en niet er na! Omdat je de ruggenprik op ok kamer krijgt. En de katheter nog op de afdeling.. Denken jullie als ik het zou vragen bij mijn volgende afspraak, ik kan vragen of er op zou kunnen staan dat ik hem graag na de ruggenprik wil hebben? Ik ben er zoo bang voor... Echt te erg gewoon, waarschijnlijk komt dit omdat ik ze zelf vaak vroeger in mn opleiding heb gezet..

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Volgens mij ligt dat echt aan het ziekenhuis, heb ook weleens gezien dat een ruggenprik gewoon op de kamer wordt gezet. Voor een keizersnede weet ik het niet, omdat dat natuurlijk een ander verhaal is.

Als je er echt bang voor bent kun je het altijd vragen natuurlijk, ze zullen daar vast niet van opkijken.

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb het ook gevraagd toen en ik kreeg toch de katheter op de kamer en de ruggenprik op de ok. Ik had weeën op moment dat ik de katheter kreeg wat niet fijn was en ik een weeën storm erdoor kreeg. Het zetten was niet fijn maar goed dat ben je al snel weer vergeten als je met je kindje in je armen ligt.

4. Imraan2011

Imraan2011 Actief lid

12 okt 2010
    121
    0
    0
    Gewoon duidelijk aangeven dat je echt bang bent en dan doen ze m wel in de ok na de ruggenprik op de ok.
    Eerste keizersnede brachten ze m op de afdeling in en dat was echt pijnlijk! Bij de laatste 3 keizersnedes heb ik aangegeven dat ik ik m echt niet voor de ruggenprik wil en daar hebben ze beide keren geluisterd.
    We moeten al zoveel pijn lijden voor en na de keizersende, dus waarom extra pijn als het anders kan.

5. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Bij mn eerste kreeg ik na heel wat uurtjes een ruggeprik en daarna pas de catheter! Bij mn tweede kreeg ik een geplande ks en was ook doodsbang voor de catheter, heb het aangegeven maar ze deden het toch eerst op de kamer proberen! Bah wat een hel was het ook, zeker 20x mis gestoken en toen zeiden ze we proberen het strax wel op de ok! Totdat de gyn kwam en ze wou het ook nog een x proberen, gelukkig zat ie toen, maar de tijd en nacht na de ks nog heel veel last van gehad, snachts is ie zelfs weer los gegaan en deden ze hem weer opnieuw pfff

6. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ik heb eens een blaascatheter gehad voor een blaasonderzoek.
    Toen deden ze eerst een verdovende gel op/in de urinebuis uitgang smeren. Ik voelde het zetten van de catheter daarom ook niet. Misschien is dit ook nog een optie?

7. anousje25

anousje25 Actief lid

9 jan 2013
    214
    6
    18
    Zou je de katheter ook helemaal kunnen weigeren? Want toch zijn ze ook weleens zonder gegeven bij een keizersnee hoor ik. Je blaas moet toch goed leeg zijn? Nou gewoon voor de ruggenprik ff goed uitplassen :)

8. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kreeg hem bij mijn geplande keizersnede na de ruggeprik, niets van gemerkt dus. Dit was de normale procedure, dus ik heb er niet eens om gevraagd om dit zo te doen.

Ik zou het dus even navragen in het ziekenhuis hoe ze dat daar doen, dan weet je tenminste zeker hoe het gaat. Het verschilt misschien ook per ziekenhuis en wie weet valt er wel een mouw aan te passen als je je angst uitlegt.

9. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou na een keizersnede komt een katheter toch wel van pas hoor! Ik had het anders best lang op moeten houden tot ik weer zelfstandig naar de wc kon ;)

10. anousje25

anousje25 Actief lid

9 jan 2013
    214
    6
    18
    Ja dat ga ik ook doen met volgende gesprek in ziekenhuis! Maar in mn boekje staat eerst katheter DAn ruggenprik in de ok kamer.. En omdat je na ruggenprik gevoelloos bent geven ze hem ervoor.. Vind gewoon echt dood eng en zie er echt vreselijk tegen op! Nog meer dam de ruggenprik en keizersnee zelf.

11. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier liep trouwens ook niet alles zoals in het boekje stond, dus misschien is er wel mogelijkheid om af te wijken. Ik heb het idee dat hier in het ziekenhuis de procedures sneller veranderen dan de voorlichtingsboekjes. Ik had trouwens een week voor mijn keizersnede voorbereidende gesprekken waarbij alles doorgenomen werd, ik mijn vragen kon stellen en ook mijn voorkeuren kon aangeven. Misschien dat jij ook nog wel zoiets krijgt?

12. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

25 aug 2014
    1.113
    0
    36
    Vervelend dat je er zo tegenop ziet.
    Vond het zetten zelf ook erg gemeen maar ook wel weer zo gebeurd. Daarna voel je nog wel een beetje branderig gevoel.

Heb zelf geen keizersnede gehad maar tijdens ziekenhuis opname kreeg ik een katheter en tijdens de brvalling ook nog een keer om mijn blaas te legen.

13. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik kreeg hem op de afdeling en vond het heel erg meevallen heb er weinig last van gehad. Ik was blij dat ik hem had na de keizersnede, aangezien ik pas na 2 dagen weer terug op de aarde was en pas na 3 dagen m'n bed uit kon komen.

14. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb gesméékt om de katheter na de ruggenprik te plaatsen, maar ik kreeg 'm toch echt daarvoor op mijn kamer. Ik heb er eigenlijk niets van gevoeld.

15. Noah04

Noah04 Actief lid

9 mei 2014
    354
    0
    0
    Toevallig heb ik onlangs tijdens de voorlichting van mijn ziekenhuis waar ik ga bevallen voorlichting gekregen over pijnbestrijding. Daar kwam ook de ruggenprik ter sprake en in het verlengde daarva automatisch een blaaskatheter. Beleid in mijn ziekenhuis is eerst prik, daarna katheter. Gelukkig. Desondanks zie ik er tegenop. Ik heb bewust nog niet geGoogled hoe een dergelijke katheter wordt in/aangebracht, maar kan me er wel een voorstelling van maken.

16. MamR

MamR Actief lid

10 sep 2014
    207
    0
    16
    Adm. Medewerker Mondriaan
    Naaldwijk
    Ik heb dan geen ruggenprik gehad maar wel een katheter. Ik ben tijdens de bevalling 2 keer gekathererisreerd en na de bevalling bleef hij er nog 2 dagen in zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niks van heb gevoeld. Het idee vond ik wel heel eng, hij zat er al in/uit voordat ik kon uitademen. Gaat zo snel, zo gepiept.

17. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Nog wel een tip van mijn kant: De kans is aanwezig dat je na een katheter blaasontsteking krijgt, houd dit dus wel even goed in de gaten. Ik had geen klachten, maar mijn kraamhulp liet kraamvrouwen die een katheter hebben gehad altijd hun urine checken. En jawel, ik bleek na een kleine week toch een fikse blaasontsteking te hebben.

18. Ansji

Ansji Niet meer actief

Ik kreeg al een katheter een paar dagen voor de keizersnee (was toen nog niet zeker of het een keizersnede zou worden) omdat ik een magnesium infuus kreeg ivm hellp. Ik mocht toen niet meer het bed uit, vandaar de katheter.

Ik vond het verschrikkelijk dat ik hem kreeg en heb best liggen jammeren tijdens het zetten (schaam me er nog steeds voor..) maar eigenlijk zat hij er snel in en had ik er veel baat bij! Omdat ik zoveel vocht had in mijn lichaam ging dat er na de keizersende direct uit via de katheter en wat waren die zakken vol zeg! ik moet er niet aan denken dat ik daarvoor de hele nacht uit bed had gemoeten, mag ook niet direct na de keizersnede... Ik voelde de katheter amper en twee dagen na de keizersnede mocht hij er weer uit en dat ging gelukkig vlot.

Blaasontsteking had ik ook na de katheter, ik zou nadat je uit het ziekenhuis bent gelijk even een plasje bij de dokter inleveren, kleine moeite en de kans op blaasontsteking is groot na een katheter!

19. S87

S87 Actief lid

15 aug 2013
    249
    0
    0
    creabea
    in het noorden
    Ik kreeg hem na de ruggenprik, ik moet wel zeggen dat ze haast hadden en ik direct naar de o.k moest.

Deel Deze Pagina