Help! hoe optijd naar bed?(2,5 jaar)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Done, 19 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hallo allemaal.

Ik zit met een klein probleempje.
    Onze zoon van 2,5 wil savonds niet voor 10 uur naar bed.

We hebben al vanalles geprobeert maar niks helpt.
    Misschien heeft hier iemand de gouden tip voor ons om hem eerder te kunnen laten slapen en zodat wij ook weer wat rust krijgen...

Hier onze situatie:

Mijn man werkt van 5 tot half 2 en moet om 4 uur zijn bed uit (ik werk niet)
    Mijn zoontje is rond half 9 wakker altijd (soms wat eerder/soms wat later)
    Hij wil pas om 10 uur savonds naar bed en dan sputterd hij nog flink tegen soms.
    Overdags slaapt hij meestal een half uurtje tot een uur.

Ik heb al geprobeert om hem wakker te houden overdag maar dat lukt echt niet want meneer valt dan op een bepaald moment gewoon om en is dan niet meer wakker te krijgen.

Hij is zowiezo moeilijk wakker te krijgen,dus als hij eenmaal slaapt is het minimaal voor een 20 minuten omdat hij gewoon eerder/sneller niet wakker word!

Ik werk niet dus ik kan sochtends nog even blijven liggen als de kleine slaapt maar mijn man moet om 4 uur zijn bed uit dus het breekt nu inmiddels wel een beetje op (in de vakantie ging het nog wel)

Ook hakt het er aardig in qua ons samen zijn en de tijd ie we hebben met zijn 2tjes want als ons zoontje slaapt gaan we een half uur tot een uur later zelf ook naar bed...

Wie kan ons helpen?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Hem in de ochtend eerder uit bed halen?

Ik heb hier hetzelfde alleen is het geen probleem.

Maar als jij nog kan blijven slapen dan is het toch ook niet erg? Of sta jij ook vroeg op

3. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    zou hem idd eerder eruit halen smorgens en als ie het middagsdutje nog nodig heeft deze vervroegen.
    hier is het zo dat als ik dr smiddags in bed doe (van de wk een keero mdat ze ziek is) dan slaapt ze dus savonds ook pas laat ook al ligt ze maar een uurtje.

en verder strikt zijn met je tijden dus na een bepaalds tvprogramma bijv in bad en dan naar bed. en geen gezuer eromheen. dat is dan waarschijnlijk wel ff strijd maar na verloop van tijd moet ie eht doorhebben.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Inderdaad. Helemaal mee eens mama Suus.

Op bed is op bed en klaar. Even huilen is zeker niet erg.

5. meloen

meloen Bekend lid

24 jul 2009
    581
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kan je soort avondritueel in gaan stellen zodat hij weet waar hij aan toe is. Bijv. in bad/douce, nog even wat drinken, tanden poetsen, plassen en naar bed en dat dan ook echt aanhouden.
    Zo doen wij het en vooralsnog ;) wordt er nooit gezeurd over naar bed gaan.
    Daarbij moet ik wel zeggen dat als er wel gezeurd zou worden wij het toch nog steeds voor het zeggen hebben en zou er naar "pas om 10 uur naar bed willen" echt niet geluisterd worden ;)

Succes!

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Hier is het standaard 8 uur bedtijd, en dat weet hij ook heel goed want hij vraagt ook steeds hoe laat het is.
    Als we dan zeggen 8 uur komt hij het op mijn horloge controleren, zet de tv uit, geeft papa een kus en gaat met mij mee naar boven.

Als hij in bed ligt lees ik altijd 3 verhaaltjes voor, zijn boekjes moeten altijd mee naar bed (alle 17 :$), zijn auto's liggen ook in bed (alle 58)) en dan nog een stuk of wat knuffels.
    Bedtijd betekent hier niet dat hij MOET slapen, het is dan tijd om naar bed te gaan en als je nog niet moe bent dan ga je nog even lekker spelen.
    Hier werkt dat als een tierelier, tuurlijk zijn er morrel avonden bij maar dat zal iedereen hebben.

Groetjes Anita

7. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Jeetje... 10 uur? En als je zijn middagslaapje dan weglaat, of werkt dat helemaal niet? Hier gaat Jamie (net 3 geworden) om half 8 op bed, tanden poetsen, naar de wc, verhaaltje voorlezen (soms 2.. ;)), en dan ga ik naar beneden. En zoals eerder genoemd is, hij hoeft niet meteen te slapen, hij heeft altijd wat boeken in bed liggen en dan gaat hij met een zaklamp ('lampzak' zoals hij altijd zegt) wat lezen tot hij in slaap valt.

Suc6 in elk geval!

8. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Het middag slaapje weg laten gaat echt niet want hij valt dan op een moment gewoon om.

Ik kan idd wel gewoon uitslapen maar het gaat ons erom wat meer tijd voor onszelf te hebben samen,want mijn man moet er om 4 uur uit sochtends.

Ik ga proberen om hem gewoon eerder uit bed te halen (al zal dt wel even wenen woredn zowel voor mij als voor ons zoontje :p)

Laten spelen op zijn kamer hebben we ookal geprobeert maar dat werkt niet want alles wat hij wil is naar neeje (beneden)

Ik wil graag dat hij weer netjes om 8 uur op zijn bedje ligt want zo hebben mijn man en ik helemaal geen tijd voor elkaar en leven we haast langs elkaar op.
    We zijn ook bezig voor een 2de dus dat kan dan in mijn ogen helemaal niet dat onze zoon zo laat naar bed gaat.

Alle tips zijn nog gewoon welkom,we gaan ze gewoon proberen!

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    En als je het gewoon eens gaat doen....om 8 uur op bed leggen en even doorbijten qua tegensputteren.
    Dus steeds terug op bed leggen en zeggen dat het bedtijd is?
    Zal niet in 1 of 2 dagen geburd zijn, maar misschien werpt het uit eindelijk zijn vruchten af.

Nog een vraag, is het erg licht op zijn kamer?
    Onze dochter had er n.l ook ineens last van sinds de zomertijd....echt waar, hoe vaak ik ze niet weer terug heb gelegd. Voorheen sliep ze netjes om een uur of 8 en nu spookte ze ook totdat het pas donker was.
    Sinds een paar weken slaapt ze op een andere kamer waar een rolluik hangt, dus pikkedonker, en ze komt er niet meer uit!

10. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hij heeft het idd ookal vanaf de zomertijd alleen bij hem is het pikke donker op zijn kamertje (zijn kamer is zwart met groenig blauw).

Ik heb hem vandaag zo weinig mogelijk laten slapen en hem eerder als normaal uit bed gehaald (normaal wachte ik tot hij zelf wakker was)
    Kijken wat hij vanaaf doet

11. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Er gaat niets boven
    En hoe is het gegaan met je zoontje gisteravond?

12. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hij lag zonder tegen sputteren 3 kwartier eerder op bed en heeft heerlijk geslapen!

Vandaag weer het zelfde gedaan en opniew 45 minuten eerder op bed zonder problemen!
    Geweldig echt,al durf ik nog niet te blij te zijn nu aangezien het pas de 2de nacht is.

Als het zo doorgaat gaan we het nog een beetje vervroegen (eerder uit bed en eerder naar bed)

13. finally

finally Lid

21 aug 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tsja onze kleine slaapt ook erg weinig ;)
    Daarom leggen we hem om 21:30 op bed met wat speelgoed.
    uiteindelijk valt hij om 23:00 vaak in slaap. Hij moet toch ook echt leren dat gaat slapen. liefs

14. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Er gaat niets boven
    Done, wat goed zeg! Hopen dat dit zo blijft idd!

15. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Het gaat erg goed!

We hebben zaterdag even een uitschietertje gehad ivm een verjaardag (van mijn zusje)

Vandaag hebben we hem om 21.00 op bed gelegd en hij is zonder sputteren gaan liggen!

:D

Ook heeft hij niet geslapen vandaag tussen dor en oja nog meer mooi nieuws:

Hij heeft vandaag 2 x uit zichzelf op de pot gepoept!

Grote voor uitgang dus!

16. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Er gaat niets boven
    Super zeg! Hij kan dus wel zonder middagslaap, mooi! En goed van op het potje! Pas op hoor, voor je het weet zijn ze groot, hihi! Jamie is helemaal zindelijk, die rent zelf naar de wc, gaat zitten, doet wat hij moet doen, maakt de boel schoon, spoelt door en komt weer terug.. geweldig!

17. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    bij onze zoon is het nu echt een fase van een paar weken dat ie ineens niet gaat slapen 's avonds. Hij is gewoon niet moe genoeg of weet ik verder veel. Maar....hij ging altijd om 7 uur half 8 naar bed en dat gaat ie nog steeds. Hij slaapt dan wel niet maar ik vind dan rust ie toch in bed en vervelend is hij verder niet. (dat scheelt ws ook wel)
    Voor mezelf vind ik gewoon ook dat de dag met hem tot 7 uur lang genoeg is geweest en voor een mannetje van 2,5 is die tijd een mooie bedtijd vind ik. Dus ja, hier gaat ie gewoon naar bed en heeft ie niet zoveel te "willen" eigenlijk, behalve dan het feit dat ie zelf bepaald of ie in slaap gaat vallen of niet....want een knopje omzetten gaat jammergenoeg nog steeds niet : )

Na het eten dus een soort van ritueel, spelen, boekje lezen, beker melk drinken, tandenpoetsen en dan plat.

18. sofia1978

sofia1978 Niet meer actief

Ik lees dat jullie kids allemaal rond half 8/8 uur naar bed gaan.die van ons ligt er om 7 uur al lekker in bed.En hij slaapt dan s`middags ook nog 1 uur.Hij is nu 2 jaar en 5 maand oud.we hebben gelukkig nog geen problemen met het naar bed doen.we hebben een bed-riuteel en dat weet meneeer allemaal erg goed en dan is het goed.Heelijk om zo een rustige avond te hebben

Deel Deze Pagina