Stoppen met borstvoeding maakt me heel verdrietig

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mirjam04, May 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

Aug 2, 2011
    660
    113
    43
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 10 weken oud en ik geef borstvoeding. Over 2 weken moet ik weer gaan werken (2dagen) en aangezien ik het eigenlijk niet zie zitten om op mijn werk te gaan kolven (geen goede ruimte ervoor) had ik besloten te gaan afbouwen zodat ik als ik weer ga werken alleen smorens en savonds nog bv geef.
    Maar het loopt nu zo hard terug dat ik bijna niks meer heb. Heb al 2 dagen bijna alleen kunstvoeding gegeven voor het eerst. En voel me er nu zo rot door!
    Ik wil eigenlijk helemaal nog niet stoppen, had niet gedacht dat ik me er zo rot over zou voelen. Ik mis het nu al!!
    Zou ik de borstvoeding weer terug op gang kunnen helpen?
    M'n kleine man slaapt nu net en komt waarschijnlijk om een uur of 2 weer. M'n flessen staan klaar maar ik hoop eigenlijk dat ik gewoon bv kan geven.

Pffff ben er heel de dag al emotioneel van.. Als ik eraan denk moet ik al huilen. Had ik echt nooit verwacht van mezelf!

Kan wel wat tips en advies gebruiken dus :)

2. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Wat kan ik me goed voorstellen dat je hier verdrietig van wordt!! Het is mogelijk je borstvoeding weer op gang te brengen, door aanleggen, aanleggen, aanleggen en zo weinig mogelijk kv geven (steeds minder). Neem verder zo veel mogelijk rust, veel huid-op-huid contact met je baby en veel drinken (ik hoor goede dingen over borstvoedingsthee?).

Over dat kolven, is er echt geen plekje waar je kunt kolven? Meestal is bij 3 maanden je productie nog niet stabiel genoeg om alleen 's ochtends en 's avonds te voeden.

Heel veel succes!!

3. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Het kan nog hoor! Onder deze link vind je veel tips Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Relactatie - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie . Belangrijk is zoveel mogelijk aanleggen. Maak daar de komende dagen tijd voor.

Je werkgever is verplicht om je een geschikte kolfruimte aan te bieden. Daarnaast kan je ook op een andere manier gebruik maken van je recht om je baby te borstvoeden. Je kan bijvoorbeeld later beginnen of eerder naar huis gaan om je kindje live te voeden.

Heeeeeeel veel succes! Laat je weten hoe het gaat?

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Je werkgever is verplicht om een ruimte voor je te regelen....

Dus zou het er eens over hebben.

Waar werk je? Is er in de buurt geen geschikte ruimte? In een ander pand bijv.?

Verder kan je wel weer opbouwen, ik zou ook extra kolven om je productie te verhogen.

Succes.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,823
    5,958
    113
    Female
    Tuurlijk kan dat! Er is hierboven al gezegd, je werkgever is verplicht voor jou een ruimte te regelen die iig schoon en afsluitbaar is. Ik weet dat in de praktijk dit nog wel eens tegenvalt, maar als je op je strepen gaat staan....
    Wat betreft het kolven zelf, je kan je er van te voren een boel bij voor stellen, en nee, het was ook niet mijn favoriete bezigheid. Uiteindelijk valt het gelukkig allemaal best mee, en werk je "maar"2 dagen in de week, dus dat is te overzien. En kolven is voor een goed doel :)) Blaadje erbij, koppie thee. Meteen lekker een rustmomentje!

Nu even belangrijk, ik denk dat jij gebaat bent bij iemand die even met je meedenkt en samen met jou een plan opzet.
    Het klinkt eenvoudig, veel kolven en aanleggen, maar hoe pak je dat nu precies aan?
    Je kan met een contactpersoon van VBN bellen, ook op DIT moment want ze zijn ook s'avonds te bereiken. Ik ben zelf ooit ook een keer heel goed opgevangen toen zoonlief de borst weigerde.
    Telnr 0343-576626 Even het bandje helemaal afluisteren dan geven ze de nummers die je s'avonds kan bellen.
    Wie weet kan je vanavond al beginnen met het opbouwen van je productie :)
    Heel veel succes en het gaat vast lukken! Je hebt nog 2 weken voordat je weer aan de slag gaat dus dat komt mooi uit :)

6. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

Aug 2, 2011
    660
    113
    43
    Bedankt voor jullie lieve behulpzame reacties!
    Echt een ruimtevis er niet. We hebben een vergader kamer, maar die kan niet op slot en er zit een ruit in de deur. Dan hebben we de wc, dat zou kunnen maar daar is geen stroom. En handkolven vind ik zo vervelend. Electrisch gaat veel beter.
    Ik zou een spreekkamer kunnen gebruiken, die kunnen wel op slot.

Hoe vaak zou ik op mijn werk moeten kolven?
    Mijn zoontje zit 1 dag op de kinderopvang 10 min rijden van mijn werk vandaan.

7. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Ik kolf meestal 2 keer op mijn werk, maar ben ook vrij vroeg klaar dus kan de 3e voeding overdag live geven. Toen mijn mannetje 3 maanden was, kolfde ik meestal wel 3 keer, hij dronk op de opvang rond 10, 13 en 16 uur.

Die spreekkamers klinken als een goede optie, even overleggen met je werk of je die op vaste dagen en tijden kunt gebruiken? Lijkt me dat dat best te regelen moet zijn, zeker aangezien je maar 2 dagen werkt. En zoals gezegd, je werkgever is verplicht een geschikte ruimte beschikbaar te stellen (en maximaal een kwart van je werktijd om te voeden/kolven) Lastig dat je stroom nodig hebt om te kolven, dat beperkt de beschikbare ruimte natuurlijk. Op de wc zit je waarschijnlijk ook niet lekker ontspannen en hygienisch te kolven, dat lijkt me geen realistische mogelijkheid.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Je mag 1/4e vd arbeidstijd gebruiken...
    Dus zo vaak als nodig mag je kolven.
    Je zou hem ook op het Kdv live kunnen voeden, als dat zo dichtbij is...
    Het is eigenlijk voedrecht namelijk ipv kolfrecht ;).

En ze moeten dan gewoon een spreekkamer voor je vrijhouden op bepaalde tijden dat jij kolft... Dat moet te regelen zijn in overleg.

Succes!

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,540
    14,064
    113
    Female
    Je kan de ruit vd vergaderkamer laten afplakken en een briefje op de deur doen dat je aan het kolven bent?!
    Zelf gebruik ik ook dagelijks een spreekkamer op mijn werk, ideaal kan op slot en er is stromend water aanwezig. De ene keer dat alle kamers door veel spoedgevallen mocht ik naar huis om daar te kolven . De reistijd ging volgens mijn werkgever niet vd kolftijd af omdat hij tekort schoot in het aanbieden van een kolfkamer

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,540
    14,064
    113
    Female
    Grr drukte al op verzenden.
    Moet er wel bij zeggen dat ze op mijn werk pro bv zijn. Maar omdat jij ook gebruik wilt maken van een spreekkamer ga ik er vanuit dat je ook een medisch beroep hebt, grote kans dat je werkgever dus ook pro bv is en zn best gaat doen voor een oplossing.

Kolven doe ik 3 keer per dag, dan heb ik in totaal 2 voeding voor mijn dochter. Ben nu eenmaal geen geweldige kolfer.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh, je werkt maar twee dagen? Dus je bent vijf dagen bij je kind! Je kunt het weer opbouwen hoor. Gewoon weer aanleggen, geen kv meer geven. Dat zal betekenen dat je een paar dagen heel intensief bezig zult zijn met voeden en dat je dochter wat zal mopperen. Maar dat gaat over.

Wat je werk betreft, tot je kind negen maanden is mag je, natuurlijk in overleg met je werkgever, maximaal 25% van je werktijd besteden aan het voeden van je kind. Je mag zelf kijken hoe je dat indeelt, je mag kolven onder werktijd, je mag naar je kind toe (reistijd op eigen kosten). Je werkgever mag dat niet belemmeren. Soms is het handig om een deel van die tijd in te zetten om eerder naar huis te gaan of later te beginnen.

Qua kolfplek: ik zat vaak in een kantoor met raam in de deur. Ik plakte gewoon een stuk papier op het glas (poster), tegen de inkijk, en om duidelijk te maken dat er vanwege het kolven even niet gestoord kon worden.

Om te wennen kolfde ik drie keer op een dag, toen het liep twee keer.

Succes!

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,860
    19,260
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat bijna alle adviezen al gegeven zijn, dus ik wil je vooral een hart onder de riem steken. Een ruimte vinden is vaak lastig, zeker als je een kleinere werkplek hebt. Je kunt nog zoveel recht hebben, ze kunnen moeilijk een extra ruimte aan het gebouw maken. Ik zat vaak in een spreekkamer die niet op slot kon (basisschool). Dan hing ik een niet storenkaartje aan de deur. Dat ging nog af en toe wel mis, maar ik zat altijd met mijn rug naar de deur dus ook geen echte ramp. Een enkele keer kon ik de spreekkamer echt niet gebruiken en zat ik in het berghok. Soms moet je ook zelf een beetje flexibel zijn.

Kolven was niet mijn hobby. Maar er zijn soms best momenten geweest dat ik het extra rustmoment wel even lekker vond. En het ging bij mij om 9 keer per week (3 dgn) en er stonden zoveel live-voedingen tegenover, dat ik het absoluut de moeite waard vond!

Toch nog één tip, misschien niet meer voor jou maar voor een ander die dit leest: als je nog geen kolf hebt, overweeg dan de kolf van avent als je enkelzijdig wilt kolven. Dat is een kolf waarmee je zowel met het stopcontact als met batterijen kunt kolven. En die kolf is met een kleine handeling om te bouwen tot handkolf. (Dus zelfs als de batterijen een ker leeg zijn, kolf je zo verder.)

13. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

Aug 2, 2011
    660
    113
    43
    Ow wat stom haha. Ik heb dus een avent kolf, welliswaar 2e hands maar met extra accu! Effe vergrten dat er een accu bij zat.
    Maar die spreekkamer lijkt me ook de beste optie. Zal vandaag mijn werk eens bellen hierover. Ik werk trouwens als secretaresse op een klein kantoor.

Gisteravond om 21.00 nog 80 cc weten te kolven omdat meneer net sliep. Hij kwam om 1.00 en heb allebei mn borsten nog aangeboden, daarna kwam hij om 5.45 dus best netjes!

Bedankt voor alle tips allemaal :)

14. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

Feb 21, 2012
    2,830
    477
    83
    Female
    Medela swing kan ook op batterijen. Erg fijn, soms zit je in een situatie dat je niet op stroom kan kolven idd. Ik kolf ook altijd 1 keer per week in de auto (carpoolen niet onder het rijden hihi) dus dan komen de batterijen erg goed van pas.

Ik heb geen tips verder voor je Mirjam, de dames voor mij hebben al goede ideen gegeven. Heel veel succes, hopelijk gaat het lukken om de bv nog weer terug op het oude niveau te krijgen en lekker door te blijven voeden.

Ik kolf 3 keer op de dag op mijn werk in een spreekkamer waar de deur niet op slot kan (hang altijd briefje op de deur)

15. Mirri

Mirri Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    4,551
    1
    38
    N.Holland
    Succes Mirjam, en live voeden is ook een optie, mag wanneer het binnen 10 minuten afstand is, het is hard werken de eerste maanden maar tussen de 6-9 mndn wordt de opbrengst zo stabiel dat je makkelijk kan overslaan of extra geven.
    en het wordt steeds makkelijker en meer genieten, je vormt een hecht team zo, hopelijk kunnen jullie er nog lang van genieten.

Renaat83 likes this.
  16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Live voeden mag altijd hoor, de wet zegt niets over afstand. Kind mafpg naar moeder op werk gebracht geworden, moeder mag naar kind. Als moeder naar kind gaat valt de reistijd niet onder het voedrecht, dat is eigen tijd.

Share This Page