Bij mij is me 1 ding altijd bijgebleven van een spooktocht. Allemaal gefocust op de zijkanten van het pad want vanuit daar komt het. Hadden ze een luchtbed half opgeblazen en ingegraven. Liep je dus ineens overheen. Je weet niet wat je overkomt joh
Ik zou iemand achter een groepje aan laten sluipen. Dat de kids het idee krijgt dat ze 'achtervolgd' worden, maar niet kunnen zien wie of wat het is. Hoeft niet lang ofzo, na een tijdje neemt hun fantasie het wel over.
Is wel eng, maar kan ook behoorlijk confronterend zijn als iemand een zelfmoord heeft meegemaakt... Wat ook eng kan zijn, is iemand juist ergens laten staan en niks laten doen. Je hebt ook sensors die een geluid maken als je langs loopt. Die kun je verstoppen op de route. Als de route onder een tak doorloopt, kun je daar losse draadjes garen aan hangen, die ze dan net in het gezicht krijgen als ze er onderdoor lopen. Je kunt ook tussen 2 punten een lijntje spannen (hoog!) en daar de draadjes aan hangen. Als er een punt op de route is, waarvan je kunt verwachten dat ze voor steun een muur of boom gaan aanraken, dan kun je die insmeren met iets slijmerigs of nats. Zo'n figurant, die tevoorschijn komt, kun je ook (doorzichtig) slijm (gel, créme, saus kan ook) aan de handen doen, dat die de mensen dan over het gezicht veegt of zo.
Iemands hand vastpakken, alsof je iemand van de groep bent, die bang is. Als die persoon het dan door heeft, gaat ie vanzelf wel gillen en dán kun je ineens wegrennen (terug naar je plek voor de volgende groep).