Hoi meiden, Ik heb dringend hulp/advies nodig Onze dochter is 1 dag na haar geboorte opgenomen geweest in het ziekenhuis en sinds die tijd ben ik begonnen om fulltime te kolven. Op dit moment krijgt ze 6 voedingen van 150 ml (afgekolfd). Ik haal dat op dit moment niet elke dag meer en ben nu dus begonnen met mijn voorraad uit de vriezer. Moet ik vaker en/of langer proberen te kolven en hoe nauw gaat het met het aantal ml per voeding. In het ziekenhuis houden ze het schema van flesvoeding aan maar als ik haar live zou voeden zou het aantal ml per voedingsbeurt ook verschillen. Ze krijgt nu rond 06:00 10:00 13:00 17:00 19:00 10:00 04:00 voeding. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp
Ps. dochter is meerdere malen opgenomen geweest in het ziekenhuis en binnenkort moet zij weer. Ik kan/wil niet meer continue live voeden.
Eerst en vooral sterkte met al die opnames en beterschap voor je dochtertje. Vaker kolven is interessanter dan langer kolven, het voert de productie op. Wel kan je op het einde van een kolfbeurt borstcompressie toepassen, dat leegt de borsten beter. Het is normaal dat je vaker moet kolven dan 1 keer voor 1 voeding. Meestal krijgt een kind er live meer uit dan een kolf. Een baby voert regelmatig de productie op, dat is meestal zo ongeveer rond 10 dagen - 3 weken - 6 weken - 3 en/of 4 maanden. Je kan dit met kolven nabootsen d.m.v. clusterkolven of power pumping (google maar eens). Qua hoeveelheden is de richtlijn: 150cc per kilo lichaamsgewicht per etmaal en dan delen door het aantal voedingen per etmaal. Dit geldt voor een baby van 1 maand oud. Op 2 maanden is de behoefte 140cc, 3 maanden 130cc, 4 maanden 120cc, 5 maanden 110cc, 6 maanden 100cc... 12 maanden 50cc. Het is wat het is, een richtlijn. De 900cc van jouw dochter is eerder veel dus. Drinkt ze alles op? Anders kan je denken aan tragere speen, fles vaster draaien, pauze iets over halfweg de fles... zodat de voeding voldoende lang duurt (20min is ideaal), ze haar zuigbehoefte kan bevredigen en ze verzadiging voelt. Tot slot kan je denken aan productie bevorderende middeltjes. Veel info vind je hier. Succes met alles!
Oef ik denk dat ze veel te grote flessen krijgt. Dit is kv advies en zulke grote flessen is eerder iets voor een kindje van 12 mnd. Ik zou kleinere flessen geven en vaker. Langer kolven heeft meestal weinig nut. Vaker en korter levert over het algemeen meer op. Dus elke 3 uur ipv elke 4 uur.
Inderdaad vaker kolven levert je meer resultaat op dan langer kolven. En ik zou ook proberen haar vaker kleinere hoeveelheden te geven. Maar dat is ook maar net wat je prettig vind en waar je dochtertje tevreden mee is. En als ze het er verder goed op doet. Groeit ze goed, heeft ze natte luiers. Ik gebruikte hier met borstvoeding altijd een prematuur speen van dr bronwn omdat het anders gewoon veel te snel ging met drinken. Maar goed je belangrijkste vraag is volgens mij het ophogen van de productie en dat gaat alleen maar door vaker te kolven. Succes
Toen mijn dochter in het ziekenhuis lag en ik haar niet kon voeden moest ik meer kolven om mijn productie stabiel te houden. Ik kolfde ook s'nachts 1 x.
Ze drinkt alles elke voeding op en lijkt bij de voeding van 10:00 en 17:00 nog niet verzadigd te zijn. Ik denk dat ik nu maar ga clusteren en kijken of daardoor de productie word verhoogd. Ook ga ik kijken of ik 1x meer kan kolven.