Goedemiddag allemaal. Ik ben op dit moment 19 week zwanger en doe aan fitness (krachttraining) zijn er hier meer mensen die ook sporten en een hartslagmeter gebruiken? Aangezien het belangrijk is om geen hoge hartslag te hebben tijdens sporten wil ik graag een hartslagmeter. Nu wilde ik weten wat een beetje een betrouwbare en betaalbare hartslagmeter is. Dus gebruiken jullie een hartslagmeter zoja welke?
Hoiii! Nog nooit gehoord dat je hartslag niet hoog mag zijn tijdens een zwangerschap, hoe hoog zou die max mogen zijn dan? Van wie/wat heb je dat? Ik heb de gehele zwangerschap doorgesport (tot 20wk ook intensief volleybal op hoog niveau) & heb nergens last van gehad en heb een kerngezonde zoon van 2 jaar nu
Je hebt hoog en hoog natuurlijk wat handig is als je zwanger is weet ik niet, maar ik heb tijdens leefstijladviezen voor pcos ook geleerd om de hartslag niet te lang te hoog te laten worden. Dus dingen als hardlopen e.d. Probeer ik te mijden, 30min op hartslag v 170 is gewoon niet goed voor mij. Voor je vraag voor een meter: als je het op die manier wil toepassen kies dan voor borstband en niet polsband. Polsband is prima in rust en met cardio, maar niet met krachttraining omdat je armen daarbij teveel bewegen. Mijn polsmeter hapert bijvoorbeeld ontzettend bij oefeningen waarbij ik steeds mijn armen omhoog moet doen.
Denk niet dat dit voor iedereen hetzelfde is toch? Lijkt me dat het dan een percentage voor je max hartslag zou moeten zijn, mijn max is namelijk heel hoog en ik zit dus zo op die 140. Je max hartslag hangt ook samen met je leeftijd namelijk & of je wel/geen sporter bent. Maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord hoor, maar voor iedereen hetzelfde lijkt me beetje apart hihi
De max van 140 is achterhaald hoor; het is idd zo dat na heel intensief sporten met een hoge hartslag, de hartslag van de baby kortdurend daalt. Maar er is nooit aangetoond dat dit slecht zou zijn voor de baby. Tijdens de zwangerschap kun je gewoon sporten, niet intensiever dan voor de zwangerschap, en gewoon goed je grenzen bewaken.
Ik heb van mijzelf al snel een hoge hartslag met het sporten. Bij een warming up ga ik al makkelijk over de 135, en bij een beetje intensief al boven 160. Gisteren na gevraagd aan de VK, en die gaf aan alleen contactsporten, tennis e.d. en sporten waarbij je makkelijk kan vallen te vermijden. Verder moest ik gewoon lekker blijven doen wat ik fijn vind, Als het te veel is, dan krijg je wel klachten volgens haar, en weet je dat je het de volgende keer rustig aan moet doen. Ik doe zelf elke week nog redelijk fanatiek fitnessen (ook wel eens mijn hartslag rond de 160), en ik doe nog mountainbiken (uiteraard niet over gevaarlijke bospaadjes) en alles gaat goed met mij en de kleine man. Gisteren ook weer 41,5 km op de fiets gezeten.
Om antwoord te geven op je vraag: ik gebruik geen hartslagmeter. Op de cardio apparaten zit vaak wel zo'n functie, ik ga er van uit dat die redelijk in de buurt komen. op de fiets merk ik het gelukkig wel als ik iets te ver ga.
Ik begreep van mijn sportinstructeur dat ik gewoon moet kunnen blijven praten terwijl ik sport zonder buiten adem te raken en dat het dan goed is.
Fijn dat het scheelt of je wel of niet sport want mijn hartslag schiet al ver omhoog als ik een trap opgelopen heb
Oei, ik kan tijdens sporten echt niet normaal praten Tijdens flink wandelen, ok, maar bij sporten adem ik gecontroleerd en is er dus echt geen gesprek mogelijk. Buiten adem zou ik het niet noemen.
Ik vond het ook lastig en haal dat ook niet helemaal hoor. Maar het is niet goed om buiten adem te raken...
Als je gewoon je rust neemt tussen je setjes misschien iets langer dan normaal zodat je hartslag iedere keer de kans heeft weer te zakken dan hoef je echt niet met een hartslag meter te werken. Wanneer jij gewoon op adem bent is je hartslag ook oke!