Zoon heeft een jaartje badminton gedaan toen hij 6 was. Zijn eerst bij een aantal sporten gaan kijken. Met 7 wilde hij bij handbal kijken. Hij was direct enthousiast. Dochter (destijds 5) was ook direct enthousiast terwijl ze al lange tijd riep naar ballet te willen na zwemles. Ze zijn nu 13 en 11 en handballen nog steeds met veel enthousiasme. Dochter heeft wel nog een tijdje turnen erbij gedaan. Hier is ze mee gestopt omdat recreatief turnen geen voldoening gaf en selectie turnen is moeilijk te combineren met handbal.
Mijn zoon is nog bezig voor zijn zwemdiploma’s. Dat vind ik voorlopig genoeg. Daarna wil hij op voetbal. Mijn jongste dochter heeft rond die leeftijd op karate gezeten. Dat vond ik echt een super toffe sport voor kinderen. Maar helaas wil mijn zoon dat niet, dus dan gaat het over.
Onze oudste wilde altijd al op voetbal en dat ging hij toen hij 5 was. De middelste is 5 maar hem laten we eerst zwemmen hij weet toch nog niet wat hij wil. Ik ga hem volgend voorjaar na zwemdiploma van die proeflessen laten doen. Dat wordt hier gestimuleerd. Hij gaat wel 2x per week naar sportieve naschoolse opvang en heeft wel voorkeursporten daarvoor maar hij is over niets nog overtuigd al begint hij steeds meer te voetballen.
M zit op hockey, korfbal, zeemeerminzwemmen (dat is 10 keer, gestart na het behalen van haar C diploma, daarna wil ze snorkelen) en om de week paardrijden. Eerst deed ze het paardrijden eens per maand met een groep van 4 tm 7 jaar, maar vandaag besproken dat ze echt toe was aan de volgende stap. Eerst al af en toe een privé lesje gedaan, maar dat past beter bij haar. En alleen met hockey doet ze wedstrijden. Dus de ene week sport ze 4 dagen, de andere week 5. Ze vindt het heerlijk! (Toevallig heeft ze op de sportvrije doordeweekse dag gymles op school.)
Je hebt ITF en WTF, 2 verschillende stijlen idd. Leuk, ik heb deze week ook weer een proefles gevolgd en ga het ook weer opstarten (WTF)
Eerst zeiden we eerst zwemmen en dan kijken we verder. Met 3 jaar had hij al mega energie dat hij op judo is gegaan. Daarna had hij dus ook zwemmen. Omdat hij versnelde had hij even heel druk. Zwemles, judo, gym en schoolzwemmen Inmiddels 8 en zit hij nog steeds op judo.
M’n 6 jarige zit op bootcamp. In de zomer lekker buiten, in de winter in de sportschool. Hij was voor de zomervakantie klaar met zwemmen, mag er nog iets bij uitzoeken nu als hij dat wilt. Hij had het even over fietscross, maar ik weet nog niet of ik dat zelf zie zitten. 2x in de week trainen terwijl je erbij moet blijven en in het weekend als ouder verplicht helpen. Kijken of dat te combineren is met de rest van het gezin.
Leuk om te lezen allemaal, sommige sporten ken ik helemaal niet! Nadeel is bij ons dat ik in de zorg werk dus heel onregelmatig. Dus soms is het ook zoeken of de dag uitkomt. Ik heb nu vast de donderdag vrij ivm zwemmen maar ze is bijna klaar met b dus dan kan ik weer wisselen qua vrije dag indien nodig.
Oudste zat toen op zwemles, turnen en ballet (turnen sinds ze 3 was, ballet 4), dat is daarna overgegaan in Judo en Kickboksen. Daar is ze na een paar jaar ook mee gestopt, ze heeft een tijd niks gedaan, en nu zit ze sinds vorig jaar op hockey. Alle sporten heeft ze altijd met veel plezier gedaan. Jongste had zwemles en is toen ook op karate gegaan. Dat vond ze na een jaar niet leuk meer (al liet ze dat niet zien tijdens de les, deed altijd met veel plezier en enthousiasme mee), na karate ging ze op turnen en is ondertussen doorgeschoven naar Acro gym. Dat is echt haar passie, sinds kort doet ze ook hockey erbij. Denk dat ze dit een jaartje gaat doen, ze vind het heel leuk, maar niet zo leuk als Acro.
De jongste ging met 3 jaar op "turnen"(kleutergym bij een turnvereniging), toen ze 4 was ging ze echt turnen en met 4,5 jaar begon zwemles. Dat leek me wel genoeg, maar ze wilde ook heel graag op dansles, dus dat is ze tegelijk met zwemles gaan doen. Ze is nu 5,5 en ik kijk al wel een beetje rond voor andere sporten voor haar. Ze vindt beide sporten nog leuk, maar ik denk niet dat ze turnen echt leuk gaat blijven vinden. Ze doet het heel goed, maar het is duidelijk niet haar passie en ze vindt de herhaling steeds vervelend. Iets als freerunnen of (freestyle) trampoline springen zou haar wel passen, maar dat kan ik nog niet echt in de buurt vinden en ik denk dat ze nog iets te jong is. Dat uitproberen van 10 sporten vind ik wel een erg goed idee. Soms vind je iets leuk waar je niet eens aan had gedacht. Ik ga eens kijken of ze dat bij ons ook aanbieden.
Oudste zat eerst bij de majorettes, maar daar moest ze te veel voor oefenen, dus daar wilde ze van af. Nu zit ze al weer een tijdje op handbal (net als het grootste gros van de meiden in ons dorp) en dat vindt ze helemaal geweldig. De 2e zit nog op zwemles, hopelijk bijna afzwemmen. Zij wil daarna ook op handbal.
Mijn zoon ging op voetbal toen hij 5 was en mijn dochter begon met voetbal toen ze net een week 3 was. Nu zijn ze 9 en 12 en zitten nog steeds op voetbal.
Dochter zit op musical les. Dat gaat hier per 3 maanden. Ze heeft eerst op theater gezeten maar wilde ook graag dansen en zingen. Nu dus musical les. zoon is een keer mee geweest met een vriendje naar de gym en had het sindsdien nergens anders meer over. We hadden gezegd dat ie na de vakantie nog eens mocht. Nou de vakantie was net om en hij begon er al over Die heeft afgelopen week een gymles mee gedaan en vanaf deze week start ie.
Hier beide gymnastiek vanaf peuterleeftijd, de oudste (10) turnt nog steeds fanatiek. Ze heeft daarnaast ook een seizoen volleybal gedaan en een tijdje survival maar dat enthousiasme waaide weer over, turnen blijft ze superleuk vinden. De jongste (7) doet nog steeds gymnastiek en sinds een jaartje ook atletiek. Hij is motorisch supergoed en kan ook supergoed voetballen, maar daar heeft hij het karakter niet voor. Gaat hem veel te ruig en is veel te onvoorspelbaar. Gym en atletiek bevalt hem daarom prima. Gymnastiek/turnen of atletiek zijn altijd goede sporten om een basis te leggen. Dus als je kind het nog niet zo goed weet zou ik zoiets eerst kiezen. Daarnaast echt vooral iets wat je kind leuk vindt en niet perse een teamsport of perse dit of dat. Lekker proeflessen laten volgen en gewoon kijken wat ze leuk vinden en als ouder een beetje letten op hoe de begeleiding geregeld is want dat maakt vaak ook veel verschil voor het plezier!
Hier moeten ze eerst hun zwemdiploma halen. Oudste is daarna gaan tennissen, bevalt hem goed. Jongste is net begonnen met zwemles en wil daarna op ballet zegt ze. Beetje meer beweging zou wel goed zijn voor haar, dus wellicht dat we daar al wel eerder mee beginnen. Maar hoe combineren jullie dat allemaal, zeker als ik lees over soms wel 3 sporten? Ik werk ook 2 dagen, 1 middag zwemles en ze wil ook graag spelen na schooltijd en bij voorkeur houd ik ook 1 middag vrij voor een beetje rust of eens gezellig wat samen doen.
Ik heb maar 1 kind, dat scheelt Ik werk 3 om 4 dagen. Paardrijden is zaterdag om 16 uur. En scouting op dinsdagavond van 18.30 tot 20. Dat is wel ff haasten, want ben pas 17.50 thuis. Gelukkig is het eten dan al klaar, want vriend werkt 's nachts en kookt en eet overdag. Hoef ik alleen wat rauwkost bij te snijden. Turnen zou dan op woensdagmiddag zijn, maar dan speelt ze liever nog, dus dat doen we nog maar niet. Ze speelt ook altijd op maandag, want vriend is dan vrij. Ze zou dus in principe die dag ook wat kunnen doen, maar turnen is niet op maandag hier.
Ik werk drie dagen, sporten is of op mijn vrije dagen of ‘s avonds na werktijd (al gaat de oudste nu meestal zelf) of in het weekend. Hier lukt het tot nog toe, met twee kinderen en in de meeste gevallen allebei twee sporten (waarvan een sport waarvoor ze 3/4 keer per week er naar toe moeten).