Dochter van 7 zit op kunstschaatsen! Eerst een poosje met een vriendinnetje wezen turnen maar dat was iedere keer gezeur als ze weer moest gaan. Nu schaatst ze 2x in de week. Ice training en off ice training. Ze gaat nog steeds iedere keer met veel plezier naar de schaatsbaan!
Mijn dochter van 6 zit op atletiek. Dat wilde ze als eerste proberen en ze was zo enthousiast dat ze ook nergens anders proeflessen van wilde doen.
Hier moeten ze eerst de zwemles afmaken. Daarna verschillende proeflessen. Wij stimuleren teamsporten. Maar bijvoorbeeld scouting is ook erg leuk en leerzaam. Turnen heb ik liever niet. Geen gezonde sport in mijn ogen. Dan gaan ze liever op gym.
Hier zwemles (nu even pauze tussen B en C) en turnen. Ze vindt turnen leuk, de tijd komt ons goed uit, dus voor nu blijft het zo En als ze bv na dit jaar toch wat anders wil proberen, is dat natuurlijk prima.
Vind ik ook niet. Dochter heeft het een tijdje gedaan, vond het 3x niks. Ze vragen vaak te veel van je lichaam en qua blessures staat het gelijk aan rugby en ijshockey.
Echt turnen (en dan bedoel ik dus niet gymen of een kind dat 1x per week aan turen doet) gaat om zo goed mogelijk worden. En om meedoen aan wedstrijden. Wedstrijden hebben als doel winnen en beter te worden. Dat kan alleen door op (te) jonge leeftijd steeds meer te gaan trainen. En jezelf steeds verder te ontwikkelen. De oefeningen zijn niet gezond voor een lichaam in de groei. En dat trainen kan al heel snel een te zware belasting worden. Als je echt goed wilt worden (en dat willen er veel daarom zit je op een wedstrijdsport) ga je steeds verder. Daarbij hebben er heel wat misstanden plaatsgevonden in deze sport (ook binnen recreatieve afdelingen) die nog steeds niet echt zijn opgelost. En vind ik niet dat het jonge meisjes een gezond lichaamsbeeld meegeeft. Er zijn heel veel goede documentaires uitgebracht over turnen en de gevolgen daarvan. Ook een tijd geleden een documentaire door ouders en hun keuzes hierin (oa turn! en De gouden lichting).
Maar dat geldt voor alle sporten waarbij wedstrijden worden gespeeld en er bv selecties zijn. De meeste kinderen op turnen doen dat recreatief, hier zijn er niet eens wedstrijden bv, er is totaal geen competitief element.
Verschilt enorm per vereniging. Hier is dat echt niet aan de orde. Alle meisjes turnen 1x per week. Het is puur voor de leuk, er is juist extreem veel aandacht voor het bewaken van je fysieke grenzen.
Turnen is daarin toch echt wel anders. Om dat echt goed te kunnen moet je zo jong mogelijk beginnen. En het is natuurlijk een zeer lichamelijke sport waarin je dingen moet doen die eigenlijk niet goed zijn voor je lichaam. En die je alleen maar (goed) kunt doen als ze zo jong en rekbaar mogelijk zijn. Zoals iemand hier al noemde is het zeer blessuregevoelig. En kunnen kinderen op die leeftijd absoluut nog niet goed de risico's inschatten. Daarom zijn ze ook zo geschikt voor de sport zeg maar. Ze doen wat je ze vraagt zonder angst of een echte inschatting kunnen maken. Anders dan bij andere sporten (waar jong beginnen ook belangrijk kan zijn). Ligt het "piek"moment hier veel vroeger. Je bent al heel snel te oud. En het lichaamsbeeld (zo dun en klein mogelijk) vind ik ook niet goed. Ik heb het zelf gedaan maar kijk er als volwassene echt wel anders tegenaan. Nu stelt een uurtje bij het plaatselijke gymclubje wellicht weinig voor. Maar als ze goed zijn en gemotiveerd kan dat al heel snel meer worden. Maar wellicht is er bij jullie eerder sprake van gym dan van echt turnen. Als er verder ook geen wedstrijden zijn.
Ik denk dat het turnen waar dochter heen gaat niet zo bijzonder is, mijn man vond het een aanfluiting Ik heb toch wat andere sporten aangevraagd, o.a hockey en ijshockey. Een team sport is ook erg belangrijk, helemaal omdat ze enigst kind is vinden wij.
Hou er rekening mee dat er bij teamsporten zoals hockey vaak nog hulp van de ouders wordt gevraagd. Maar is afhankelijk van de club. Hier zit beide kinderen op hockey. Is 2x per week trainen en elke zaterdag wedstrijd. Deze club draait op vrijwilligers. Dus ze willen dat ouders een paar x per jaar bardienst in de kantine draaien, af en toe mee gaan op wedstrijd om spelbegeleider te zijn van het team. Ze vragen 2 ouders om team te coachen, regelmatig kinderen naar wedstrijd te rijden enz. En als kind hier keeper is tijdens wedstrijd (nu rouleert het nog) dan moet je als ouder ook mee. Oh ja, dan krijgen ze nog keepers training en dat is hier weer op een andere dag dan hun normale trainingsdagen. En binnenkort stopt het buitenhuizen en gaan ze binnen trainen Op welke dag en tijd is een verrassing. Dat geven ze pas 2 weken van tevoren door. En wedstrijden op zaterdag en of zondag. Ik geef een feestje wanneer er 1 besluit van hockey af te gaan
Wat een onzin zeg. Da ga je er vanuit dat je kind ook echt topsportniveau bereikt? Want daar heb je het dan over hoor. Mijn dochter traint 3x per week en ook voor wedstrijden maar het is lang geen topsport hoor. Voetbal doe je ook gauw 3x per week, veel belastender.....
Ja klopt dat las ik ook, absoluut geen probleem lijkt mij leuk ik heb er ook de ruimte voor. Hoort er toch ook bij. Zulke dingen heb he bij veel.sporten denk ik. Enige wat dochter niet mag ( groot woord hoor, maar liever niet) is voetbal. Dat vinden wij beide zo stom dat ik daar geen plezier aan ga hebben Ik wens je nog succes haha
Oudste van 8 zit op hockey (2x trainen en wedstrijd), gitaarles en turnen (is op bso locatie dus geen last van behalve de rekening). Jongste van 8 zat op voetbal maar tijde niet meer te combineren met werk dus nu ook hockey (1x per week en we laten hem nog niet deelnemen aan wedstrijden) en 1x per week zwemles. Als hij klaar is met zwemles wil hij mogelijk op bmx. Als hij dat gaat doen hebben we alleen op vrijdag en zondag geen verplichtingen naast school. voel me een taxi
Het turnen wat mijn dochter doet is ook niet extreem... Meer gym inderdaad, maar dan met turntoestellen. Er zit, lijkt mij, een groot verschil tussen recreatief en selectie turnen. Maar dat is bij alle sporten het geval, denk ik.
Voordat de 1e hier op hockey ging hadden wij er ook niks mee. Maar het is helemaal man zn sport geworden. Hij is zelf zo fanatiek. Vindt het mee helpen dus ook echt geen belasting. Hij is trainer, coach en zoon is ook nog keeper
Mijn 6-jarige gaat naast de zwemles op voetbal of kickboksen. Vandaag van kickboksen een proefles gehad en zaterdag voetbal. Ik hoop dat ie voor kickboksen kiest, maar er ligt wat sociale druk op het voetbal, want hij wil er net zo goed in zijn als bepaalde klasgenootjes. Mijn 4-jarige gaat op tennis. Mogelijk ook op voetbal. We stellen zijn zwemles uit tot hij 5 is. Hij is nog zo'n schrielkippie.
Mijn zoon zit nu iets langer dan een jaar op judo (was eigenlijk gelijk raak) en sinds een half jaar zwemles. Binnenkort start er een naschoolse cursus van Mad Science, wetenschap vindt hij ook ontzettend leuk. Voor nu vind ik dat echt wel even genoeg. Zodra zwemles is afgelopen mag er een les bij en vooralsnog lijkt dat gitaarles te worden.