Mijn zoon van 11 jaar en ongeveer 1.55m heeft nu een 26 inch fiets. Maar die wordt hem wat te klein, zijn stuur kan niet hoger, en hij zit nu zo voorover. Maar de volgende maat is 28 inch, dat is een volwassen maat. Die lijken nog zo ontzettend groot naar mijn idee. Dan kan hij vast niet bij de grond met zijn voet. Is er nog iets van een tussenoplossing voor? Of zijn er ook verschillen tussen de 28 inch fietsen?
Vanaf 28 inch kijk je niet alleen daar naar maar ook naar de framemaat. De inch zegt iets over de grootte van het wiel. De framemaat over de hoogte van de fiets. Voor je zoon zul je dan waarschijnlijk moeten kijken naar 28 inch met framemaat 48/49cm. Dat is de kleinste en die zou geschikt moeten zijn voor een lengte van 155-160cm.
Mijn zoon ging met 10 jaar naar de middelbare. Die is de eerste paar maanden met zijn 26 inch fiets gegaan maar dat viel niet mee. Toen kon hij gelukkig op een 49 framemaat gazelle esprit. Hij fietst nu vele malen fijner.
Bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik wat mee! Kan ik gerichter zoeken. En hoe meet je de frame maat? Dan kan ik dat op bijvoorbeeld marktplaats na vragen.
Ja dat kan je zeker vragen! Maar of je daar een antwoord op gaat krijgen is de vraag natuurlijk. Vaak wordt er alleen over wielmaat gesproken inderdaad. Bij een fietsenzaak weten ze dat wel. En vaak hebben ze ook veel 2ehands staan. Ik zou proberen te passen wat lukt. Het kan per model fiets zoveel uitmaken hoe het uitpakt.
Ik zou online zoeken of in een fietsenzaak (voordeel dat je kan passen). Of via MP in de buurt en dan ook eerst vooraf passen. Mijn dochter is nu ongeveer 1,58m en heeft sinds ruim een half jaar een 28 inch fiets. Volgens mij inderdaad framemaat 49cm. Dat past prima.
Dit voorjaar moesten we voor onze 9-jarige van 1,50 een nieuwe fiets hebben. Ze adviseerden een 26 inch met een frame van 48cm of een 28 inch met een frame van 49cm. Wij zijn voor het eerste gegaan, omdat ik hem nog wat nog vond voor een volwassenfiets. Maar denk dus dat je deze opties hebt.
Hier hebben we voor een grotere framemaat gekozen en een zadelpen zonder vering, zo kan ze wat langer met de fiets doen.
Het verschilt echt per model fiets, dus ik zou echt bij de fietsenwinkel gaan kijken en passen. Hier werd het uiteindelijk ook een andere fiets dan hij in gedachten had.
Het gaat bij lengte ook om de beenmaat. Die lengtes kan je gebruiken als alles in verhouding is. Maar als de benen lang of kort zijn voor de lengte zit je alsnog fout. Dus ik zou zeker gaan passen.
Inderdaad een kleinere framemaat! Mijn dochter gaat nu net naar de middelbare school en heeft een 28 inch met framemaat 50, dat kan prima! Ze is net even een stukje kleiner dan ik. Mijn fiets heeft framemaat 56 dacht ik. Ik wilde laatst even op haar fiets, maar ben gauw omgekeerd want dat scheelt echt wel (ze heeft het zadel ook nog op het laagst). Maar 28 inch fietst echt wel fijner voor ze.
Op deze site lees je hoe je de framemaat kunt berekenen: https://www.batavus.nl/service-en-garantie/framemaat#:~:text=Meet%20je%20huidige%20fiets%20op&text=Het%20enige%20wat%20je%20hiervoor,framemaat%20aflezen%20van%20je%20meetlint. Dan kun je eventueel bij een advertentie op Marktplaats ook vragen of ze even de fiets willen opmeten, dan weet je de framemaat van die fiets.
Ik ben ook maar 158 maar idd de framemaat gaat het dan om maar soms is zelfs de kleinste niet klein genoeg. Dus dat moet je wel echt even testen, mijn elektrische fiets daar heb ik zelfs voor het eerst dat m’n zadel echt een stuk hoger moet. Meestal heb ik namelijk dat het zadel echt op z’n laagst moet en ik heb in verhouding nog lange benen.
Dit is ook wat een fietsenzaak hier adviseerde. Misschien past hij daar al op inderdaad. En er werd nog een Stevens fiets geopperd maar die is gelijk ook een stuk duurder. Anders zou je ook nog kunnen kijken voor een Batavus Snake 26 inch framemaat 48. Ziet er ook stoer uit