Spataderen, vreselijk veel last van!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Danabelle, 29 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Beste verloskundige,
    Ik heb heel veel last van spataderen op mijn rechterbeen en in mijn liezen en schaamstreek. Mijn rechterbeen is vele centimeters dikker dan mijn linkerbeen en er zitten enorme dikke, blauwe spataderen op, zelfs op mijn voet (ik heb er al grotere schoenen door moeten aanschaffen..) en zo loopt het dan door naar boven, waar het voelt alsof er een bowlingbal tussen mijn benen hangt. Steunkousen en Curanol helpen helaas niet, meer op mijn linkerkant slapen ook niet - dat werd aangeraden omdat de baby heel rechts zit.
    Enfin, ik zie echt niet in hoe ik de komende maanden moet doorkomen. Is er nou écht niets aan die krengen te doen? Ik kan bijna niet lopen van de pijn, laat staan dat ik voor mijn tweejarige dochter kan zorgen (anders dan op de bank een boekje met haar lezen..). Ik ben nu bijna 28 weken zwanger overigens en heb de spataderen sinds ik ongeveer 13 weken zwanger was.
    Ik heb van de VK begrepen dat ik niet ingeknipt mag worden tijdens de bevalling, omdat de spataderen dus ook 'daar' zitten en het dan wel een heel bloederig tafereel wordt. Maar.. inknippen is soms toch gewoon nodig? Als de baby het moeilijk heeft en gehaald moet worden? Wat is dan het alternatief? Ik bedoel, ik heb liever dat het een bloederige boel wordt daar beneden en dat het goed gaat met mijn kindje, dan dat het niet goed gaat met mijn kindje (of erger) omdat ik niet ingeknipt mocht worden..
    Graag jullie visie (ik moet pas over 3 weken weer naar de VK vandaar dat ik het hier allemaal even vraag).

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Je kan met spataderen ook langs een fysio of osteopaat gaan misschien kan hij/zij er nog wat mee doen om ze te verminderen.
    Bespreek ook bij de huisarts dat je er veel last van hebt en of er wat aan te doen is, is de zwangerschap.

Knip zetten is inderdaad soms nodig bijvoorbeeld als het kindje in nood komt. Ik denk dat in noodgevallen toch echt een knip gezet moet worden, maar bespreekt dit met je eigen verloskundige.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina