Hier nog een verhuistopic samen met mijn gezin woon ik al 16 jaar in een huis midden in het centrum van een leuk dorp. Alle winkels, scholen en sportactiviteiten zijn lopend of op hooguit 5 minuten fietsen te bereiken. Ook gezellig vind ik het dat vrienden vaak zomaar langskomen omdat ze toch in de buurt zijn. Het huis is Op zich prima qua grootte en we hebben ook een flinke tuin. En toch zou ik het het liefst iets ruimer hebben allemaal. Helemaal met nu 1 puber en nog twee die snel volgen. Nu heb ik een super leuk huis gevonden, een kilometer verderop. Alles mooi en leuk, in een boomrijke woonwijk. Eigenlijk denkt ik: hup doen, wat houdt je nog tegen. Maar ik merk dat ik heel bang ben dat we het te saai vinden in die rustige woonwijk, alles is net even verder weg, en wat als de kinderen over 10 jaar het huis uit zijn, zitten wij in zo’n groot huis ver weg. Lang verhaal, maar eigenlijk komt het dus neer op kiezen voor het huis en meer ruimte, of kiezen voor de locatie en iets minder, maar nog steeds wel voldoende, ruimte. Ik hoor graag ervaringen van jullie
Het is natuurlijk heel persoonlijk, dus advies geven kan ik niet. Maar om hoeveel ruimte gaat het? Wij zaten zelf op 85m2 met z’n zessen en dat was wel aan de krappe kant. De kinderen moesten ook met z’n 2en een (mini)slaapkamer delen, want er waren er maar 3. Nu hebben we een stuk meer m2 in dit huis, maar belangrijker vond ik dat ze een eigen plekje konden hebben, in ieder geval voor de oudste 2. Dus dat is de winst voor ons in dit huis. En dat we een bank kwijt kunnen waar we met z’n allen op kunnen zitten. Maar als je dat al hebt, staat meer ruimte voor mij gelijk aan meer schoonmaken en dat is nou niet mijn hobby Dus daar zou ik het absoluut niet voor doen. Zijn er trouwens nog uitbreidingsmogelijkheden in je eigen huis?
Wij hebben nu ongeveer 100m2 met z’n vijven. Wel met 4 slaapkamers, dus iedereen voor zichzelf. De keuken is wel echt aan de kleine kant, verder niet heel groot maar wel prima te doen. Uitbouw hebben we al gedaan. Het is echt de locatie waarvan ik bang ben dat we die gaan missen. Het is locatie tegenover meer ruimte. Vind het zo lastig.
Ja dat is ook weer zo. Maar dan denk ik, misschien moeten we die 10 jaar gewoon hier doorbrengen en dan zitten we later met z’n tweeën ook prima.
Hier ook zo'n 100m2 voor vijf. Met als verschil dat het beneden goed ruim is, maar boven echt te krap. Voor ons absoluut een reden waarom we de komende jaren willen gaan verhuizen, maar als ik 4 fatsoenlijke slaapkamers zou hebben zou ik het al heel anders vinden.
Voor mij weegt locatie zwaarder...ik heb in Voorburg gewoond op nog geen 60m2 met kind en nu wonen we in een ander dorp ,eengezinswoning met tuin maar ik zou het zo omruilen voor mijn te kleine woning van vroeger...Ik had alles op loopafstand,winkelcentrum,school ,ov, noem maar op.Hier op het dorp is heel weinig,voor ieder wissewasje moet ik naar de stad of een dorp verderop.En de buren die ik daar had waren gewoon aardig.
Als de kinderen het huis uit zijn zitten jullie alleen in een groot huis ver weg? Het is een kilometer verderop... Dat is toch helemaal niets? Het lijkt me dat je alles wat je nu kan straks ook kan, je moet alleen 1 minuut langer in de auto / 5 minuten langer fietsen / 10 minuten langer lopen . Lekker doen dus, zou ik zeggen.
Ja wat al is gezegd, een kilometer is helemaal niet ver.. maar dat is een keuze die alleen jij kunt maken, of jullie! Volgens mij een gevoelskwestie. Wat heb je liever. Ik denk een mooie kans voor een ruim huis, en meer natuur lijkt me sowieso heerlijk.
Waar mis je ruimte in je huidige huis en waar zoek je dat in een nieuw huis? wij zijn 100m verderop verhuisd: - van 120 naar 160m2 - vrij uitzicht - 0 op de meter woning - alles nieuw (Nieuwbouw) is ook heel fijn Ik zou alleen verhuizen als het echt de moeite waard is en niet voor 10m2 meer bijvoorbeeld. Wij zijn superblij dat we het hebben gedaan, maar dit was voor ons binnen ons budget de perfecte stap.
Praktisch: - heeft dit effect op fietsafstanden straks naar school, supermarkt enz. - is de weg naar school ed veilig? (Geen eng stuk in de avond of .s morgens vroeg) - is dat andere huis, ook praktischer ingedeeld qua ruimte? - hoe zijn de buren? - de puber, hoe groot is de kans dat ie straks op kamers gaat om te studeren? En vooral hoeveel extra ruimte krijg je erbij? Is het jullie het waard (Eigenlijk wel aparte vragen van mij, die zo vaak verhuisd)
Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik zou echt gaan voor meer ruimte. Wij zijn ook voor meer ruimte gegaan en zitten daardoor wel echt in een dorp waar niets is . Hiervoor woonden we in de stad met alles op loopafstand maar ik mis het echt niet. Meer ruimte en de vrijheid heeft bij ons allen zo de levenskwaliteit verbetert. We genieten er nog elke dag van. Vrienden komen gewoon langs misschien nog wel meer omdat ze het heerlijk bij ons vinden.. net vakantie
Op al deze vragen kan ik alleen maar positief antwoorden. Alleen de fietsafstanden zijn 5 minuten meer, wat de kinderen prima vinden. Zij willen er graag heen. Puber gaat vrij zeker over 4 jaar het huis uit, zijn geen universiteiten hier in de buurt. Qua ruimte zouden we van 100m2 naar 170m2 gaan en dubbele oppervlakte grond. Misschien heb ik m’n keuze ook wel gemaakt. Alles wijst eigenlijk op dat nieuwe huis. En toch blijf ik twijfelen..
Haha ja stom hè, het gaat natuurlijk nergens over qua afstand. Snap ook niet dat ik er dus toch zo’n moeite mee heb. Misschien dat ik nu weet wat we hebben en hoe het is, dat is met wat nieuws natuurlijk maar weer afwachten.
Ik heb net gecheckt, wij gaan 900 meter verhuizen. Dat fiets je in max 3 minuten. Voor m'n gevoel blijven we in dezelfde straat. Ik zie het probleem dus niet. Ik zou ook gek worden met 5 man op 100m2 trouwens.
Ik zou even bedenken wat de puber(s) er van vinden als je gaat verhuizen. Doe je het voor hen? Wil je dat ze zich er thuis voelen? Weet je wat ze er van vinden? Ik ben zelf op m’n 15e nog verhuisd met mijn ouders naar een groter huis in het bos, in hetzelfde dorp en ik vond er niks aan. Ja ik kreeg een grotere (enorme!) kamer, maar ik had liever mijn kleine kamertje gehouden in het huis waar ik me thuis voelde. Ja we hadden een grote tuin, maar nauwelijks buren en al helemaal geen kinderen. Iedereen boven de 50. Het heeft nooit als thuis gevoeld. Ik durfde ook niet meer alleen naar huis. De lantaarnpalen hielden op voordat ik thuis was en ik ben sowieso snel bang . Ik was de jongste van 3 kinderen, broer en zus waren na 1 jaar het huis uit en toen zaten we daar in dat huis van 250m2 met een enorme tuin. M’n ouders werden slechter ter been en konden de tuin niet goed onderhouden, ze konden niet naar de winkels lopen/fietsen want net te ver... Ik heb altijd gedacht dat m’n ouders er spijt van hebben gehad . Ik zou dus zelf ook nooooit te groot gaan wonen. Het liefst een huis waar je met z’n tweeën kan wonen als de kids uit huis zijn. Maarrrr als jullie en de kinderen het zien zitten, waarom niet?
Ik denk dat het ook iets gevoelsmatig is. Je kinderen zijn waarschijnlijk in dit huis groot geworden, het huis hangt vol herinneringen. En dan is het soms niet zo evident om te verhuizen. Wij verhuizen volgende week naar ons flink verbouwde woning. Ikzelf en mijn man zien het helemaal zitten net zoals onze dochter. Het is niet de eerste verhuis voor ons. Zoonlief vindt het vooral zeer eng. Ook al ziet hij er enorm naar uit om dicht bij al zijn vrienden en het bos te wonen. Soms moet je durven springen...
Ah ja, hier dus zo'n zelfde situatie Maar ja, wat ons woongenot ook gewoon HEEL groot maakt, is dat wij superfijne buren hebben al die jaren. En ja, je weet het met buren: die kunnen altijd verhuizen. En met die van ons (beiden 65+) is het best aannemelijk dat ze ergens de komende 20 jaar een keertje gaan verhuizen. En wil ook het risico niet lopen dat we hier dus blijven wonen terwijl ik helemaal niet tevreden ben met onze benedenverdieping, met de gedachte dat we over een jaar of 15 hier met z'n 2& ook weer prima zitten.. en dat onze buren dan verhuizen in die tijd of net erna..... Wat mij betreft is de keuze dus al gemaakt: verhuizen zodra de financien dat toelaten en misschien ooit weer verhuizen als de kids het huis uit zijn.
Ik denk niet dat een huis ons snel te groot is we weten wel raad met vierkante meters. Ik zou zeker groter willen als je met 5 (bijna) volwassenen op 100 m2 zit. En een kilometer is helemaal niks natuurlijk.
Dat betekent waarschijnlijk dat je al die jaren heel fijn in je huis hebt gewoond en dat je daar nog steeds fijn kan wonen. Maar situaties veranderen, kinderen worden ouder, tijd voor een ander fijn huis. Ik heb recent ervaren dat een 2e fijne woning mogelijk is. (En met de ruimte weet ik wel raad, ook als de kinderen over 20-25 jaar het huis uit gaan (jongste is net 1 )