Hulp bij afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Petra1980, 27 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hai Ilse,

Ik heb al vaker een vraag gesteld over het afbouwen van de borstvoeding in verband met het weer gaan werken over zes weken. Toen dronk mijn meisje echter nog zes voedingen en nu is ze sinds de afgelopen dagen naar vijf voedingen gegaan (dit doet ze zelf want ik voed gewoon op verzoek). Nou wil ik voor de zekerheid even mijn afbouwschema aan jou voorleggen en kijken of dit nou goed gaat door op die manier af te gaan bouwen.

Ze krijgt een vijftal voedingen op de volgende tijdstippen (ongeveer):
    1ste voeding is tussen 2 en 4 uur 's nachts
    2de voeding is tussen half negen en tien uur 's ochtends
    3de voeding is tussen half twaalf en 1 uur 's middags
    4de voeding is tussen vijf en zes uur 's middags
    5de voeding is tussen acht en tien uur 's avonds

Nou wil ik het volgende afbouwschema aanhouden:
    - de 4de voeding laten vallen (1 week aanhouden en kijken hoe het gaat)
    - de 2de voeding laten vallen (idem)
    - de 3de voeding laten vallen (idem)

en dan vervolgens de eerste en laatste voeding, weet alleen niet welke volgorde ik hiervoor moet aanhouden.

Is bovenstaande juist of kan ik beter een ander afbouwschema aanhouden en zo ja welke?

Alvast weer heel erg bedankt.

Groetjes Petra

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Je hebt een 10!

Helemaal goed. Mooier kan ik het niet voor je opschrijven.

De laatste 2 voedingen moet je zelf even kijken hoe het dan gaat. Er zijn ook veel vrouwen die die laatste 2 voedingen gewoon nog lekker in stand houden. Dat kan dus ook nog.

Wil je die ook afbouwen, kijk dan bij welke voeding de borsten het minst vol zijn. Zelf zou ik denk ik de voorkeur geven aan de ochtend omdat je dan gedurende de dag je borsten nog goed in de gaten kan houden en eventueel iets aan de spaning kan doen. Dat is 's nachts lastiger waardoor je mogelijk last kan krijgen.

Eerst de voedingen overdag maar.

Succes!
    Ilse

3. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hai Ilse,

Ik vergat nog te vragen wat te doen bij last van stuwing. Ik weet dat je dan moet kolven, maar hoe pak ik dit aan.

Ik neem aan dat ik niet te veel mag kolven, omdat ik anders als nog de productie in stand blijf houden.

Bedankt maar weer.

Groetjes Petra

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Kolf zover de spanning eraf dat het weer dragelijk is. Soms kan het betekenen dat je, om last te voorkomen, je borsten toch weer een keer leeg moet kolven.

In de praktijk kan het gebeuren dat je net niet helemaal tot de volgende voedingstijd komt. Dan kan je kiezen om of haar eerder te voeden (als ze wil) of alleen de ergste druk weg te nemen.

Je kan altijd de pijn van stuwing verlichten met koude compressen. Wel warmte voor de voeding. Ook kan een ibuprofen helpen tegen pijn/ontstekingsremmend.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina