Hoi! Ik ben bijna 3 weken geleden bevallen van mijn prachtige dochtertje. Helaas na een zwangerschap van 36 weken ivm pre eclampsie. We hebben beiden even in het ziekenhuis gelegen en mijn dochtertje is ook opgenomen geweest op de high care. Ik heb een magnesium infuus gehad omdat ik bijna een epileptische aanval kreeg en ik kreeg bloeddruk verlagers. Ik ben met 33 weken opgenomen geweest en tussendoor mocht ik nog even naar huis omdat alles goed bleek te gaan, maar helaas ging het snel weer achteruit en ben ik met 35 weken weer opgenomen geweest tot ik dus bevallen ben. Nu mijn vraag: wanneer mag ik weer langzaam aan beginnen met sporten? Mijn bloeddruk is weer laag en ik voel me geweldig. Ik neem nog wel mijn rust tussen de middag, maar heb totaal geen last van 'down there' of andere kwaaltjes. Ik vloei ook (bijna) niet meer. Ik snap dat ik nog geen buikspieroefeningen kan gaan doen, maar bijv. lekker snelwandelen met de kinderwagen en wat squats en dergelijke doen, zou dat al 'mogen'? Of wil ik nu echt te veel en te snel? Ik ben heel gemotiveerd om lekker met mezelf bezig te gaan, en zeker na zo'n lang ziektebed heb ik echt zin om weer mezelf te worden. Iemand ervaring of advies?
Je mag pas met sporten beginnen op zijn vroegst 6 weken na de bevalling als je dan lichamelijk weer in orde bent. Je lichaam heeft echt wel 6 weken nodig om te herstellen ook al voel je je zelf prima, dus zou gewoon die 6 weken afwachten en tot die tijd kan je natuurlijk wel regelmatig eens lekker een rondje wandelen met de kinderwagen, dat doe ik nu ook veel.
Ik heb het zelf rustig aangedaan oa vanwege lichamelijke klachten zoals bekken. Ben eerst begonnen met wandelen, toen fietsen en binnenkort begin ik met hardlopen. Voor mij werkt het om het rustig op te pakken, zodat mijn lichaam en ik weer kunnen wennen en herstellen, maar wellicht kan het voor jou (veel) sneller. Ben je al begonnen met gewoon wandelen en zo ja, hoe gaat dat?
Neem het er juist lekker van door 6 weken niks te doen Je lichaam is nog lang niet hersteld ook al voelt dat niet zo! Ik dacht hetzelfde maar na een flinke wandeling van 5k had ik s avonds toch echt verschrikkelijk last van mijn schaambeen en was ik dood maar ook dood moe. Iedereen is hier anders in. Probeer het langzaam uit, laat het "echte" sporten nog even liggen. Risico is dat als je te vroeg start en bv je buikspieren toch nog niet samen waren, ze dit ook niet meer gebeurd of dat je bekken verkeerd terug zakt naar hoe het was. Liever dan nog wat extra weekjes op de bank dan de rest van je leven last
Bedankt voor de reacties. Ik ben al weer flink op pad geweest en doe gewoon alles weer wat ik voor mijn zwangerschap ook deed, behalve echt intensief sporten natuurlijk. Ik ga het gewoon langzaam opbouwen en kijken wat ik aan kan, alleen de buikspieroefeningen laat ik nog even een poosje links liggen!
Idd gewoon langzaam opbouwen. Als je te fanatiek bezig gaat, wordt je vanzelf terug gefloten en ben je misschien nog wel verder van huis.. Ik ben zelf ook een fanatiek sporter, maar heb ervaren dat het écht veel beter is om even te wachten / rustig aan te doen. Lekker wandelen is al voldoende intensief de komende weekjes.